تاریخ: ۱۶ فروردين ۱۴۰۰ ، ساعت ۲۰:۵۳
بازدید: ۴۱۶
کد خبر: ۲۰۴۲۴۸
سرویس خبر : آهن و فولاد

آمادگی “پارس‌ فولاد یاران” برای افزایش تولید انواع بریکت آهن‌اسفنجی سرد

‌می‌متالز - مهندس مهدی زارع، مدیرعامل شرکت “پارس‌فولاد یاران” در گفتگو با ماهنامه تخصصی پردازش خواستار شد: لزوم نظارت دقیق بر اختصاص سهمیه آهن‌اسفنجی، تامین مواداولیه کارخانه و ضرورت تغییر رسته جداگانه توسط وزارت صمت.

به گزارش می‌متالز به نقل از ماهنامه تخصصی پردازش، کارخانه “پارس‌فولاد یاران”، امسال بالغ‌بر ۱۹۰ هزار تن بریکت آهن‌اسفنجی سرد تولید و در اختیار مصرف‌کنندگان قرار خواهد داد که در صورت تامین مواداولیه قادر است این میزان را تا حدود دو برابر افزایش دهد.

مهندس مهدی زارع، مدیرعامل شرکت پارس‌فولاد یاران در گفتگو با ماهنامه تخصصی پردازش با اعلام این خبر و با اشاره به این‌که ظرفیت این کارخانه ۳۶۰ هزار تن است و عملا با ۶۰ درصد ظرفیت فعالیت می‌کند، گفت: پارس‌فولاد یاران در سال ۹۷ بالغ‌بر ۱۴۰ هزار تن، در سال ۹۸ معادل ۱۸۰ هزار تن و امسال نیز حدود ۱۹۰ هزار تن محصول تولید خواهد کرد.

وی دلیل اصلی پایین بودن ظرفیت تولید را مشکلات مربوط به تامین آهن‌اسفنجی به‌عنوان ماده‌اولیه تولید دانست و افزود: کارخانجاتی مانند بناب، قائنات، نی‌ریز، شادگان، توسعه گل‌گهر، سبزوار و… می‌توانند با تامین نیاز این واحد، زمینه تداوم و افزایش میزان تولید در این مجموعه را فراهم سازند.

زارع با تاکید بر لزوم نظارت دقیق وزارت صمت بر اختصاص سهمیه اسفنجی کارخانجات با هدف رفع مشکلات تولید، خواستار برنامه‌ریزی مسوولان در این زمینه و قطع دست واسطه‌ها و کم‌رنگ کردن نقش آنان در این خصوص شد.

وی با تاکید بر این‌که باید میزان ۵۱ درصد تعیین‌شده شمش خوزستان مبنای قیمت آهن‌اسفنجی توسط وزارت صمت عملی شود و نباید اجازه دهند تا قیمت آهن‌اسفنجی به‌طور غیراصولی افزایش یابد، اظهار داشت: امروز قیمت آهن‌اسفنجی در بازار بسیار بالاتر و بعضا به ۸۰ درصد قیمت شمش رسیده است که با هیچ فرمولی سازگار نیست.

مدیرعامل شرکت پارس‌فولاد یاران از مذاکره این شرکت با وزارت صمت جهت تغییر رسته این شرکت از القایی به کوره قوس خبر داد و اظهار امیدواری کرد که با انجام این مهم، بخشی از نیاز کارخانه با اختصاص سهمیه آهن‌اسفنجی مرتفع شود.

زارع یکی از مزایای مهم این کارخانه را توانایی تولید بریکت از محل نرمه‌های آهن‌اسفنجی و ارسال مجدد آن به کارخانجات فولادسازی دانست و افزود: هم اینک نرمه‌های یادشده به‌عنوان ضایعات در کارخانه‌های فولادسازی مصرف می‌شوند.

به گفته او پیش‌بینی‌ها برای سال آینده حکایت از افزایش تقاضا برای بریکت سرد دارد و به‌همین دلیل ما نیز در حال برنامه‌ریزی برای افزایش تولید و رفع نیاز مصرف‌کنندگان هستیم، ضمن آن‌که بریکت تولیدی این شرکت فاقد چسب می‌باشد که به همین علت محصولات تولید شده در کوره‌های القایی و الکتریکی به‌راحتی قابل استفاده است، به گونه‌ای که درحال‌حاضر کارخانجاتی مانند فولادمبارکه، شمش‌انزلی، سهند تبریز، درفک شمال و… از محصولات ما استفاده می‌کنند، ضمن آن‌که تولیدات این شرکت می‌تواند خوراک مناسبی برای کارخانجاتی نظیر فولاد ارفع و غدیر ایرانیان نیز محسوب شود.

مدیرعامل شرکت پارس‌فولاد یاران، اجرای طرح توسعه در آینده با توجه به آماده بودن زیرساخت‌ها و رساندن ظرفیت تا ۷۲۰ هزار تن، ساخت کارخانه تولید شمش آلیاژی به ظرفیت ۴۰ هزار تن و نیز تلاش برای تبدیل سنگ هماتیتی با تکنولوژی روز به آهن‌اسفنجی و سپس تبدیل آن به بریکت را از جمله استراتژی‌های شرکت عنوان کرد و افزود: بدون‌شک رسیدن به اهداف فوق نیاز به همکاری مسوولان و نیز تولیدکنندگان در تامین آهن‌اسفنجی به‌عنوان ماده‌اولیه دارد.

به اعتقاد زارع، اساسا باید ظرفیت فولادسازی با تولید آهن‌اسفنجی بالانس شود، اگر این اتفاق نیافتد، باید بخشی از اسفنجی تولیدی کشور صادر گردد، از طرفی، چون میل ترکیبی اسفنجی با اکسیژن بالاست و بسیاری از مشتریان در کشور‌های آسیای دور هستند، عملا نمی‌توانند خرید کنند، پس با تبدیل اسفنجی به بریکت، اولا زمان نگهداری افزایش می‌یابد، درثانی حمل آن آسان و بدون ریسک و آتش‌سوزی است. ضمن آن‌که جرم‌حجمی و دانسیته موادمعدنی نیز تا ۵۰ درصد افزایش می‌یابد.

به گفته وی، با انجام فرمولاسیون خاص، یک غشاء چندصد میکرونی از مواد آلی بر روی سطح بریکت ایجاد می‌شود که میل ترکیبی به اکسیژن را از دست می‌دهد، از طرفی این بریکت وقتی با سایر اسفنجی‌ها و قراضه ترکیب می‌شود، راندمان ذوب را تا ۳۰ درصد افزایش می‌دهد.

هم‌چنین کوره‌های القایی، چون فاقد واحد LF هستند، استفاده از بریکت آلیاژی به معنای آن است که همان ابتدای ذوب، آلیاژ وارد کوره می‌شود، این بدان معناست که با استفاده از بریکت، حجم کوره نیز افزایش و زمان ماندگاری و زمان ذوب‌گیری کاهش می‌یابد، ضمن آن‌که زمینه صرفه‌جویی ۳۰ درصدی مصرف انرژی نیز فراهم می‌شود.

مدیرعامل شرکت پارس‌فولاد یاران در ادامه میزان سرمایه‌گذاری برای احداث این کارخانه را پنج میلیون یورو و ۷۰ میلیارد تومان از محل بخش‌خصوصی دانست و تاکید کرد که همه تجهیزات این واحد صنعتی از کشور‌های فرانسه و آلمان تامین شده و کلیه نیرو‌های آن نیز بومی و آموزش‌دیده هستند.

گفتنی است، این کارخانه برای ۱۰۰ نفر به‌طور مستقیم و ۵۰۰ نفر به‌طور غیرمستقیم در فاز اول ایجاد اشتغال کرده که با راه‌اندازی فاز دوم، این میزان به ۱۷۰ نفر مستقیم و یک‌هزار نفر غیرمستقیم خواهد رسید.

منبع: ماهنامه تخصصی پردازش

عناوین برگزیده