تاریخ: ۲۱ فروردين ۱۴۰۰ ، ساعت ۲۱:۵۱
بازدید: ۳۴۰
کد خبر: ۲۰۴۵۵۶
سرویس خبر : انرژی

کارخانه تولید اورانیوم فلزی راه‌اندازی می‌شود/ توقف اجرای داوطلبانه پروتکل الحاقی

‌می‌متالز - سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی گفت: ماده ۶ قانون اقدام راهبردی برای لغو تحریم‌ها مربوط به توقف اجرای داوطلبانه پروتکل الحاقی است که این موضوع صورت گرفته است.

به گزارش می‌متالز، ابوالفضل عموئی سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه "در کمیسیون بر روند اجرای قانون اقدام راهبردی برای لغو تحریم‌ها نظارت‌های کافی را داریم"، گفت: در این راستا به‌صورت مداوم اطلاعات نحوه اجرای قانون را دریافت می‌کنیم، البته بازدید‌های میدانی نیز از سایت‌های هسته‌ای کشور داشته و خواهیم داشت.

وی با ابراز اینکه قانون اقدام راهبردی برای لغو تحریم از سوی دولت در حال اجرا شدن است، ادامه داد: ماده ۱ این قانون درباره غنی‌سازی ۲۰ درصد بود که انجام شده است و اخبار و گزارشات نیز وجود دارد که نسل جدید سانتریفیوژ‌ها نیز نصب شده است.

نماینده تهران در مجلس تصریح کرد: سانتریفیوژ‌های نسل جدید به‌مانند ir۲m در برخی از سایت‌های هسته‌ای نصب شده و گازرسانی به آن‌ها صورت گرفته است.

سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس اظهار داشت: گام بعدی در این قانون این است که پنج ماه پس از تصویب و لازم الاجرا شدن این قانون باید کارخانه تولید اورانیوم فلزی در اصفهان راه‌اندازی شود.

عمویی عنوان کرد: ماده ۶ قانون مربوط به توقف اجرای داوطلبانه پروتکل الحاقی است که این موضوع صورت گرفته است و به آژانس بین‌المللی انرژی اتمی نیز اطلاع داده شده است که نمی‌تواند بازرسی‌هایی بر اساس پروتکل الحاقی داشته باشد.

وی تصریح کرد: مجلس بر اجرای دقیق قانون اقدام راهبردی برای لغو تحریم‌ها مصرّ است و به‌دقت بر جزئیات اجرای آن نظارت دارد.

منبع: خبرگزاری تسنیم

عناوین برگزیده