تاریخ: ۲۱ فروردين ۱۴۰۰ ، ساعت ۲۳:۲۸
بازدید: ۱۸۰
کد خبر: ۲۰۴۶۱۹
سرویس خبر : انرژی

برق‌رسانی در ایران در مقایسه با جهان

‌می‌متالز - آمار برق‌رسانی به روستا‌ها در جهان و ایران از فاصله معنادار بیش از ۲۰ درصدی ایران با میانگین جهانی حکایت دارد؛ به این معنا که میانگین برق‌رسانی به روستا‌ها در دنیا هم اکنون ۷۹ درصد و در ایران ۷/ ۹۹ درصد است.

به گزارش می‌متالز، تعداد روستا‌های برق‌دار کشور از ابتدای انقلاب تا مرداد ۹۲، به ۵۴ هزار و ۶۴۱ روستا رسید که این آمار در پایان دی ماه سال ۹۸ به ۵۷ هزار و ۶۴۴ روستا افزایش یافته است. برق‌رسانی به روستا‌های بالای ۲۰ خانوار در کشور به اتمام رسیده و هم‌اکنون صنعت برق در حال برق‌رسانی به روستا‌ها و سکونتگاه‌های کمتر از ۱۰ خانوار است.

همچنین تعداد روستا‌های برق‌دار شده توسط سیستم‌های خورشیدی نیز تاکنون به ۲۴۱ روستا رسیده است. محمدحسن متولی‌زاده مدیرعامل شرکت توانیر در این رابطه به «ایسنا» گفت: صنعت برق ایران به خودکفایی کامل رسیده، به طوری که پوشش برق رسانی در کشور به صددرصد رسیده است و حتی روستا‌هایی با بیش از ۱۰ خانوار بدون برق نیستند. از لحاظ کمی و کیفی خدمات قابل توجهی در حوزه برق در کشور ارائه می‌شود به طوری‌که طی بحران‌هایی نظیر سیل ابتدای سال و قطعی ارتباط به علت بارش برف در برخی از مناطق کشور نیرو‌های فعال در حوزه برق پیشتاز در ارائه خدمت بوده‌اند. وی با اشاره به اینکه همکاران ما اقتصاد مقاومتی را در اجرای برنامه‌ها مد نظر دارند و اقدامات خوبی صورت می‌گیرد، اعلام کرد: صنعت برق ایران به خودکفایی کامل رسیده است. به‌طور متوسط در طول فعالیت دولت تدبیر و امید هر ماه ۳۵ روستا برق‌رسانی شده که به دلیل اتمام برق‌رسانی به روستا‌های بالای ۲۰ خانوار و در ادامه روستا‌های بالای ۱۰ خانوار، بعد مسافت و سخت‌گذری روستا‌های باقی‌مانده، برق‌رسانی به‌طور طبیعی روند کاهشی دارد. در حال حاضر ۱۰۰ درصد جمعیت شهری و ۷/ ۹۹ درصد جمعیت روستایی کشور از نعمت برق برخوردار هستند که این آمار در سال ۲۰۱۸ در جهان به ترتیب معادل ۹۶ درصد و ۷۹ درصد است.

منبع: دنیای اقتصاد

عناوین برگزیده