تاریخ: ۲۲ فروردين ۱۴۰۰ ، ساعت ۱۸:۳۱
بازدید: ۱۷۱
کد خبر: ۲۰۴۷۶۷
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت
سرپرست اداره کل امور استان‌های وزارت صمت اعلام کرد

احیای۱۵۵۷ واحد راکد کشور در سال ۱۳۹۹/ حجم مبادلات تجاری کشور سال گذشته بیش از ۷۳ میلیارد دلار شد

‌می‌متالز - سرپرست اداره کل امور استان‌های وزارت صمت در جلسه با اعضای شورای هم خانواده صنعت معدن و تجارت استان گلستان، گفت: با اجرای طرح نهضت ساخت داخل، در سال گذشته ۱۵۵۷ واحد راکد کشور به چرخه تولید بازگشتند و فعالیت خود را از سر گرفتند.

به گزارش می‌متالز، ایرج حسن پور در جلسه با اعضای شورای هم خانواده صنعت، معدن و تجارت استان گلستان که در محل سالن جلسات سازمان صنعت معدن و تجارت استان گلستان برگزار گردید، گفت: یکی از برنامه‌های وزارت صنعت معدن و تجارت در سال گذشته نهضت ساخت داخل بود که با اجرای این برنامه در سطح کشور و با رفع موانع تولید، طی یازده ماهه سال گذشته ۱۵۵۷ واحد راکد کشور به چرخه تولید بازگشتند و فعالیت خود را از سر گرفتند.

وی تصریح کرد: اگر همدلی و همفکری بین دستگاه‌های عضو شورای هم خانواده صنعت معدن و تجارت اتفاق بیفتد و مسائل و مشکلات را بین خودمان حل و فصل کنیم هم افزایی اتفاق می‌افتد.

به گفته سرپرست اداره کل امور استان‌های وزارت صمت با وجود تمامی مشکلات خوشبختانه وضعیت صادرات کشور در سال ۹۹ نسبت به سال‌های قبل از آن وضعیت مطلوبی داشته است و حجم مبادلات تجاری کشور بیش از ۷۳ میلیارد دلار بوده است.

حسن پور اضافه کرد: توسعه معادن و صنایع معدنی یکی دیگر از محور‌های کاری وزارت صنعت معدن و تجارت در سال گذشته بود که واحد‌های معدنی غیرفعال تعیین تکلیف شدند. حسن پور افزود: تنظیم بازار و نظارت بر شبکه‌های توزیع محور دیگری بود که اقدامات بسیار خوبی در این زمینه نیز انجام پذیرفت و علی رغم تحریم‌های ظالمانه دشمنان وضعیت کالا و رسوب کالا در گمرکات کشور وضعیت خوبی بود و خوشبختانه کمبودی در کشور نداشتیم.

وی با اشاره به نامگذاری سالجاری بنام تولید، پشتیبانی‌ها و مانع زدایی‌ها از سوی مقام معظم رهبری گفت: رهبر معظم انقلاب چندین سال است که بر تولید تاکید دارند و امسال همه باید تمام توان خود را برای تحقق شعار سال بگذاریم.

سرپرست اداره کل امور استان‌های وزارت صمت گفت: طی سال گذشته مشکلات بخش صنعت معدن و تجارت استان‌ها احصا گردید و بر اساس آن‌ها نقشه راه هر استان برای سالجاری تعیین خواهد شد.

بازدید از شرکت بهاران پیمان گلستان

سرپرست اداره کل امور استان‌های وزارت صمت در بازدید از شرکت بهاران پیمان گلستان در شهرک صنعتی کردکوی گفت: مشکلات مربوط به تحریم‌ها باعث ضرر و زیان فراوان این شرکت در حوزه تامین منابع ارزی جهت ورود ماشین آلات شده و به نظر می‌رسد که این واحد تولیدی بدلیل دو بار گشایش اسنادی در سال‌های ۱۳۸۸ و ۱۳۹۰ و عدم موفقیت بخاطر تحریم‌های ظالمانه دشمنان نظام، شرایط برخورداری از قانون شمولیت ماده ۲۰ رفع موانع تولید را دارا می‌باشد.

حسن پور گفت: بنا به اظهار مدیرعامل این شرکت در صورت تامین منابع مالی برای خرید یک دستگاه IQF، کمپرسور و بسته‌بندی، ظرفیت تولید این واحد تا دو برابر افزایش یافته و اشتغال آن نیز دو برابر می‌شود، از اینرو در سال تولید، پشتیبانی‌ها و مانع زدایی‌ها همه مسئولین باید کمک کنند تا ضمن رفع مشکلات این واحد و تامین منابع مورد نیاز آن، شرایط را برای افزایش ظرفیت تولید و اشتغال این واحد تولیدی فراهم نمایند.

گفتنی است شرکت بهاران پیمان گلستان از طرح‌های آمایشی استان در زمینه صنایع تبدیلی کشاورزی از جمله سیب زمینی، باقالا، نخود فرنگی، ذرت شیرین، لوبیای سبز، هویج، تمشک و توت فرنگی دارای ۸ خط تولید بوده که به روش انجماد سریع فعالیت خود را در سال ۱۳۹۶ با سرمایه‌گذاری ریالی ۷.۵ میلیارد تومان و ارزی بیش از ۴.۷ میلیون یورو به بهره برداری رسیده است. همچنین حدود ۱۰۰ نفر در دو شیفت کاری در این واحد تولیدی مشغول کارند.

بازدید از شرکت عالیا گلستان

سرپرست اداره کل امور استان‌های وزارت صمت در بازدید از شرکت عالیا گلستان در شهرستان کردکوی گفت: نامگذاری سال تولید، پشتیبانی‌ها و مانع زدایی‌ها توسط مقام معظم رهبری اهمیت حوزه تولید را نشان می‌دهد و همه باید تلاش کنیم تا هزینه‌های تولید کاهش یابد و مشکلات تولیدکنندگان رفع گردد.

حسن پور گفت: یکی از مشکلات این واحد تولیدی هزینه‌های حمل مواد اولیه است که با توجه به این که قبلاً از طریق بندر امیرآباد و کشور‌های همسایه شمالی مواد اولیه به آن‌ها اختصاص می‌یافت و اکنون سهمیه‌ای که به این شرکت اختصاص می‌یابد از بنادر جنوبی کشور است، هزینه‌های حمل مواد اولیه آن‌ها چند برابر شده است و لازم است من بعد در اختصاص سهمیه مواد اولیه به چنین واحد‌هایی سعی گردد که از نزدیکترین مکان ممکن اتفاق بیفتد.

به گفته وی، با توجه به اهمیت روغن خوراکی بعنوان یک کالای اساسی مورد نیاز مردم، همه مسئولین کشور تمام تلاش خود را برای تامین مواد اولیه مورد نیاز واحد‌هایی نظیر این واحد تولیدی خواهند نمود.

گفتنی است شرکت صنایع غذایی عالیا گلستان از سال ۱۳۲۹ آغاز بکار نموده، که ابتدا کارخانه پنبه پاک کنی بوده و از دهه ۵۰ با نصب خطوط تولید جدید، تصفیه روغن را آغاز نموده است.

این واحد تولیدی قابلیت تولید روزانه ۳۰۰ تن و ماهانه ۹۰۰۰ تن روغن در خطوط تولیدی خود با برند رعنا در احجام متفاوت را دارد. از دیگر تولیدات این واحد، تولید انواع سس می‌باشد.

این واحد دارای اشتغالزایی به میزان ۳۵۰ نفر بوده که با بالارفتن میزان تولید، ظرفیت اشتغال نیز افزایش خواهد یافت.

بازدید از شرکت به بان شیمی گلستان

سرپرست اداره کل امور استان‌های وزارت صمت در بازدید از شرکت به بان شیمی در شهرک صنعتی آق قلا گفت: یکی از مشکلات این واحد تولیدی نقدینگی جهت اجرای طرح توسعه و همچنین سرمایه درگردش می‌باشد که با توجه به نیاز کشور در شرایط شیوع ویروس منحوس کرونا لازم است حمایت‌های لازم از این واحد انجام و منابع مورد نیاز آن تامین شود.

حسن پور همچنین گفت: عدم موافقت شرکت شهرک‌های صنعتی با استقرار بیش از یک شرکت در هر پلاک ثبتی از اراضی (قطعات) شهرک صنعتی نیز از مسائل قابل حل است که لازم است پیگیری‌های لازم در این خصوص انجام شود.

وی گفت: مشکل تهیه مواد اولیه خصوصا الکل و همچنین نوسانات قیمتی ظروف و مواد اولیه از جمله مشکلات این واحد تولیدی است که نیاز به پیگیری بمنظور مرتفع نمودن امورات جهت حل این مشکلات می‌باشد.

گفتنی است میزان سرمایه گذاری گروه صنعتی به بان شیمی ۹۰ میلیاردتومان می‌باشد و مدیران این مجموعه قصد سرمایه گذاری جدید بمبلغ ۹۰ میلیارد تومان جهت خرید ماشین آلات و ساخت وساز و تولیدمحصولات جدید درآینده نزدیک را دارند. همچنین در واحد‌های این مجموعه تولیدی جمعا ۱۹۰ نفر نیرو مشغول به کارند. تولیدات این گروه صنعتی نسبت به قبل ازکرونابطورمتوسط ۷ برابرشده است.

منبع: شبکه اطلاع رسانی تولید و تجارت (شاتا)

عناوین برگزیده