تاریخ: ۲۴ فروردين ۱۴۰۰ ، ساعت ۱۹:۵۵
بازدید: ۴۵۱
کد خبر: ۲۰۵۲۸۳
سرویس خبر : خودرو و قطعه سازی

بازار خودرو، منتظر و راکد/ رنو استحقاق بازگشت به ایران را ندارد/ حباب ۳۰ درصدی قیمت خودرو‌های خارجی

بازار خودرو، منتظر و راکد/ رنو استحقاق بازگشت به ایران را ندارد/ حباب ۳۰ درصدی قیمت خودرو‌های خارجی
‌می‌متالز - یک کارشناس خودرو با اشاره به این که بازار خودرو در شرایط حاضر منتظر و راکد مانده از حباب ۳۰ درصدی قیمت خودرو‌های خارجی خبر داد و در مورد بازگشت احتمالی رنو به ایران گفت: رنو استحقاق بازگشت به ایران را ندارد.

به گزارش می‌متالز، مرتضی شجاعی درباره آخرین تحولات بازار خودرو گفت: ۲ عامل کاهش اجتناب‌ناپذیر میزان تحویل خودرو در سال ۱۴۰۰ و موضع اخیر شورای رقابت مبنی‌بر افزایش قیمت کارخانه‌ای محصولات، افزایش حداکثر ۵ درصدی قیمت خودرو در بازار آزاد را رقم زد؛ هر چند همچنان بازار در شرایط رکودی و انتظار به سر می‌برد.

وی افزود: تحولات قیمتی در بازار خودرو از تقویت یا تضعیف ارزش ریال تبعیت می‌کند و با توجه به چشم‌انداز و انتظارات ایجاد شده برای کاهش نرخ ارز، رشدی قیمت خودرو دستکم در نیمه نخست سال جاری دور از ذهن است.

شجاعی با اشاره به کاهش ۳۰ درصدی قیمت خودرو‌های وارداتی و ۲۰ درصدی خودرو‌های داخلی از مهرماه سال گذشته تاکنون گفت: همچنان خودرو‌های خارجی پتانسیل کاهش قیمت دارند و سرمایه‌‎گذاری بر روی این محصولات ریسک بالایی دارد. با توجه به قیمت‌های جهانی و نرخ ارز، خودرو‌های خارجی بین ۲۵ تا ۳۰ درصد حباب قیمتی دارند که واردات حداقلی با نرخ ارز کنونی نیز ترکیدن این حباب را در پی خواهد شد و کاهش نرخ ارز این مسئله را تشدید می‌کند.

رنو استحقاق بازگشت به ایران را ندارد
این کارشناس خودرو درباره زمزمه‌های بازگشت رنو به ایران نیز گفت: فارغ از این‌که محصولات فرانسوی سازگاری چندانی با شرایط اقلیمی و کیفیت استفاده از خودرو در ایران ندارد، تلاش رنو برای انتقال حداقلی دانش فنی و ترک ایران بلافاصله پس از تحریم‌های اعمال شده، اختلال در خطوط تولید خودروسازان به وجود آورد که نمود آن در رشد غیرمتعارف قیمت محصولاتی نظیر تندر و ساندرو در بازار قابل مشاهده است. بنابراین، معتقدم رنو استحقاق بازگشت به ایران را ندارد.

شجاعی در پایان گفت: نباید از تلاش اروپایی‌ها برای بازاریابی و فروش محصولاتشان در ایران ذوق زده شد. همکاری با شرکای خارجی بدون در نظر گرفتن ظرفیت‌های ایجاد شده طی ۳ سال اخیر در زنجیره پایین دستی خودروسازان، بازگشت به عقب است.

وی افزود: از طرفی همکاری با شرکای آسیایی نظیر صنایع قطعه و خودروسازان کره‌ای و ژاپنی منطقی‌تر به نظر می‌رسد؛ چرا که به واسطه تورم، با شیوه استفاده از خودرو در ایران با طول عمر بیشتر و هزینه‌های بالای تعمیرات سازگارتر است و استقبال کشور‌های منطقه از خودرو‌های آسیای شرقی، می‌تواند بازار صادراتی برای ایران را شکل دهد.

منبع: خبر گزاری تسنیم

عناوین برگزیده