تاریخ: ۲۲ مهر ۱۳۹۷ ، ساعت ۲۲:۵۸
بازدید: ۲۷۸
کد خبر: ۲۰۵۴۹
سرویس خبر : انرژی

ناعادلانه بودن تعرفه‌گذاری فعلی برق

می متالز - تعرفه‌گذاری فعلی برق خانگی در زمان اوج بار و کم‌باری غیرمؤثر و ناعادلانه بوده و مشترکان پرمصرف کمتر از مشترکان کم‌مصرف جریمه مصارف اوج بار خود را احساس می‌کنند.
ناعادلانه بودن تعرفه‌گذاری فعلی برق

به گزارش می متالز، نبود ساز و کاری برای برخورد با مشرکان پرمصرف آب و برق باعث شده تا اردکانیان وزیر نیرو در تازه ترین اظهارنظر خود خواستار تصویب قانونی برای برخورد با پرمصرف‌ها در مجلس شود.

او در این باره گفته است که مصرف بیش از اندازه برق برای کشور هزینه زیادی خواهد داشت، پس باید ساز و کاری برای برخورد با مشترکان پرمصرف تدوین شود.

*عضو کمیسیون انرژی مجلس:وزارت نیرو باید اصلاح تعرفه برق مشترکان پرمصرف را عملیاتی کند

اردکانیان در حالی خواستار تصویب قانونی برای برخورد با پرمصرف ها در مجلس شده که حسین امیری خامکانی عضو هیات رئیسه کمیسیون انرژی مجلس چندی پیش بر ضرورت اصلاح تعرفه برق مشترکان پرمصرف تاکید و گفته بود که وزارت نیرو باید این طرح را هر چه سریعتر عملیاتی کند و در این باره نمایندگان مجلس نیز حمایت خود را از اجرای آن خواهند داشت.

امیری خامکانی می‌گوید: متاسفانه بخشی از جامعه افرادی هستند که نزدیک به 50 درصد بیشتر از میانگین برق مصرف می‌کنند و ارزان بودن قیمت برق برای این بخش باعث می‌شود تا نسبت به مصرف درست و بهینه اهتمام لازم را نداشته باشند.

امیری خامکانی با تاکید بر اینکه باید ارزش واقعی این کالای اساسی و ضروری مردم دانسته شود، اضافه کرده است که با تغییر تعرفه پرمصرف‌ها تا حدودی این کالا ارزش پیدا خواهد کرد.

دفتر مطالعات انرژی، صنعت و معدن مرکز پژوهش‌های مجلس نیز در گزارشی نوشته است که براساس بررسی تجربیات سایر کشورها در مقابله با بحران تأمی برق در زمان اوج بار نشان می‌دهد که تمرکز بر مشترکان پرمصرف، تغییرات قیمتی محسوس در روزها و ساعات اوج بار، استفاده حداکثری از رسانه‌های عمومی و همچنین حمایت از توسعه تجهیزات کم‌مصرف اصلی‌ترین راهکارهای مقابله با بحران تأمین برق در اوج بار در دنیاست.

این گزارش می‌افزاید: با توجه به سهم ۵۰ درصدی بخش خانگی در مصرف برق در زمان‌های اوج بار، کنترل مصرف بخش خانگی نسبت به سایر بخش‌ها در اولویت است. راهکارهای کوتاه‌مدت و میان‌مدت برای کاهش اوج بار در این بخش عبارتند از اصلاح نظام تعرفه‌گذاری اوج بار و زیرساخت‌های قبوض و کنتورها، استفاده حداکثری از ظرفیت وسایل ارتباطی و همچنین توسعه تجهیزات کم‌مصرفی سرمایشی. 

نتایج این پژوهش نشان می‌دهد، تعرفه‌گذاری فعلی برق خانگی در زمان اوج بار و کم‌باری غیرمؤثر و ناعادلانه بوده و مشترکان پرمصرف کمتر از مشترکان کم‌مصرف جریمه مصارف اوج بار خود را احساس می‌کنند. برای این معضل پیشنهاد شده است با تعیین «الگوی مصرف برق در اوج بار» برای اقلیم‌های مختلف از مصارف بالاتر از الگوی مصرف در زمان اوج بار جریمه اخذ شود و  طبق فرمول دقیقی، این جریمه میان مشترکان کم‌مصرف توزیع شود.

در نتیجه در این روش از آنجا که اکثریت مردم از تشویق‌ها بهره‌مند می‌شوند و تنها ۲۵ درصد از کل مشترکان، جریمه می‌پردازند، از سویی مشترکان پرمصرف به اصلاح رفتار خود ترغیب می‌شوند و از سوی دیگر نارضایتی عمومی از تغییر تعرفه‌ها کاهش می‌یابد. 

گزارش مرکز پژوهش‌های مجلس با بیان اینکه تأثیرگذاری تعرفه‌های اوج بار منوط به اصلاح قبوض و همچنین اصلاح برخی زیرساخت‌ها در رابطه با کنتورهاست، پیشنهاد داده است که با استفاده بهینه از ظرفیت رسانه‌ای قبوض برق، مشترکان به صورت واضح اطلاعاتی از قبیل ساعات اوج بار، میزان مصرف نسبت به سایر ساکنان منطقه یا شهر، میزان جریمه اوج بار، میزان کاهش مبلغ قبض در صورت کنترل مصرف و... را در قالب قبوض دریافت کنند.

همچنین ضروری است توسعه کنتورهای دیجیتالی و هوشمند به صورت جدی پیگیری شود و با استفاده از ابزارهای نوین بر بستر نرم‌افزارهای گوشی هوشمند، خوداظهاری قبوض برق به صورت هفتگی در دستورکار قرار گیرد. 

براساس تجربه‌های موفق جهانی، پیشنهاد شده است که با تعطیلی برنامه‌های تلویزیونی در برخی ساعات خاص در روزهای بحرانی و همچنین نشان دادن نمایشگر وضعیت بحرانی در کنار برنامه‌های تلویزیونی، مشترکان به کاهش مصرف برق ترغیب شوند. 

از منظر تجهیزات مصرف انرژی، با توجه به اینکه اختلاف اوج بار تابستان و زمستان به بیش از ۲۰ هزار مگاوات رسیده است، باید نقش و اهمیت وسایل سرمایشی در کاهش مصرف اوج بار به صورت جدی مورد توجه قرار گیرد. در این راستا مکانیسم‌هایی برای اسقاط تجهیزات فرسوده و نوسازی آنها و همچنین حمایت از تولیدکنندگان و خریداران تجهیزات کم‌مصرف پیشنهاد شده است. همچنین ضروری است با اصلاح تعرفه‌ها، روند شتابان گسترش استفاده از کولرهای گازی در مناطق عادی (غیرگرمسیر) هر چه سریع‌تر متوقف شود.

عناوین برگزیده