به گزارش پایگاه خبری سیانبیسی، هزینه حملونقل کانتینرها از راه دریا در سال جاری میلادی به بیشترین رقم از اکتبر سال ۲۰۱۵۵ میلادی به بعد رسیده است و انتظار میرود این روند در سال ۲۰۱۷ میلادی با افزایش بیشتری هم روبهرو شود. این در حالی است که ۹۰ درصد کالاهای تولیدشده در جهان از طریق این کانتینرها و راه آبی حملونقل میشوند. در همین حال «شاخص ترابری دریایی هارپکس» که میزان جابهجایی کانتینرها را در طول هفته ردیابی میکند، حاکی از افزایش ۴۰ درصدی بهای حملونقل در ۴۳۹ نقطه جهان است؛ این در حالی است که به گفته کارشناسان این حوزه، زمان انجام سفارش کانتینر در برخی از موارد به بیش از یک ماه افزایش یافته که این موضوع موجب عدم دسترس بودن کانتینرهای مورد تقاضا به اندازه کافی شده است. همچنین مساله افزایش قیمت حملونقل کانتینر و ناکافی بودن آن در برخی از نقاط جهان منجر به ورشکستگی شرکتهای ترابری شده است. در حال حاضر برخی از تحلیلگران بازار بر این باور هستند که افزایش حملونقل دریایی اگرچه ناملایمتهایی را به همراه داشته اما این قضیه میتواند به بهبود تجارت جهانی که سالها با روند کند روبهرو شده کمک کند. براساس این گزارش، یکی از عوامل کاهش کانتینر به افزایش تجارت جهانی نسبت داده میشود.