تاریخ: ۲۹ فروردين ۱۴۰۰ ، ساعت ۲۲:۲۱
بازدید: ۲۶۴
کد خبر: ۲۰۶۱۲۵
سرویس خبر : خودرو و قطعه سازی

پیشگامی در فناوری‌های نوظهور

پیشگامی در فناوری‌های نوظهور
‌می‌متالز - والمارت در کمپانی تولیدی خودران کروزِ جنرال موتورز سرمایه‌گذاری می‌کند. به نقل از سی‌ان‌بی‌سی جنرال موتورز اکثریت سهام شرکت تابعه تولید کننده خودران کروز را در اختیار دارد و حالا والمارت به‌عنوان یکی از بزرگ‌ترین فروشگاه‌های زنجیره‌ای در آمریکا ۷۵/ ۲ میلیارد دلار در این شرکت تولیدی خودران سرمایه‌گذاری می‌کند. این سرمایه‌گذاری در حالی شکل گرفته که پنج ماه از طرح پایلوت (آزمایشی) به کار گیری وسایل نقلیه خودران (بدون نیاز به راننده) در اسکاددیل آریزونا می‌گذرد.

به گزارش می‌متالز، در ابتدای سال ۲۰۲۱ هم اخبار سرمایه‌گذاری حدود ۲ میلیارد دلاری در کروز جنرال موتورز منتشر شده بود، اما حالا دیگر جنبه عملی پیدا کرده است.

جان فرنر، مدیرعامل والمارت در ایالات‌متحده بلاگی را منتشر کرده که در آن آمده است: «این سرمایه‌گذاری برای ما نقطه عطف است و نشان می‌دهد که خود را متعهد می‌دانیم منافع و مزایای حاصل از خودران‌ها را وارد کسب‌و‌کار خودمان و زندگی مشتریان‌مان کنیم»

فرنر همچنین گفته است که «تحت‌تاثیر مدل کسب‌و‌کار متمایز کروز و فناوری منحصر به فرد و تست‌های بدون راننده بی‌بدیل این شرکت قرار گرفته‌ایم.» والمارت تاکنون با ۶ کمپانی سازنده خودران وارد شراکت شده است، از جمله کروز از جنرال موتورز، فورد موتور و وایمو از آلفابت (بخوانید گوگل).

با اینکه کروز هنوز در مرحله اجرای طرح‌های پایلوت است؛ اما این سرمایه‌گذاری به منزله رأی اعتماد به این کمپانی است. همان‌طور که سخنگوی والمارت اشاره کرده است این سرمایه‌گذاری در کروز به معنای عدم ادامه همکاری با سایر کمپانی‌های سازنده خودران نیست.

پیش خبر‌های اول درباره سرمایه‌گذاری والمارت در کروز جنرال موتورز در ماه ژانویه امسال (۲۰۲۱) منتشر شده بود. در حقیقت می‌توان گفت والمارت به جمع مایکروسافت و جنرال موتورز در سرمایه‌گذاری برای خودران‌ها پیوسته است. جنرال موتورز سهام اکثریتی در کروز را در سال ۲۰۱۶ خریداری کرد.

حالا با این سبد سرمایه‌گذاران که خودشان غول‌های صنایع خودرو و فناوری هستند، ارزش کمپانی تولیدی خودران کروز به بیش از ۳۰ میلیارد دلار رسیده است. دان آمان، مدیرعامل کروز جنرال موتورز درباره این سرمایه‌گذاری والمارت گفته است: «خودران‌ها حمل‌و‌نقل را برای همگان ایمن‌تر، پاک‌تر و در دسترس‌تر می‌کنند. برای به اجرا در آوردن این هدف نیاز به ماموریتی واضح، استعدادی در سطح جهانی، شرکایی بزرگ و سرمایه‌ای عظیم است.»

تجاری‌سازی خودران‌ها بسیار چالشی‌تر از پیش‌بینی‌هایی است که در چند سال گذشته در این زمینه به عمل آمده است. چالش‌ها، باعث به‌وجود آمدن همبستگی‌ها و شکل‌گیری ادغام و تصاحب‌های زیادی در صنعت خودران شده است به‌ویژه بعد از اشتیاق زیادی که در بازار حمل‌و‌نقل چند هزار میلیارد دلاری شکل گرفته است. برخی از کمپانی‌ها مثل تاکسی‌های اینترنتی اوبر دیگر دست از سرمایه‌گذاری برای ساخت خودران‌ها در داخل مجموعه خودشان صرف‌نظر کرده‌اند در حالی که عده دیگری از شرکت‌ها که داعیه ساخت خودران داشته‌اند، توسط غول‌های فناوری تصاحب شده‌اند، مثال آن خرید شرکت زوکس Zoox توسط وب‌سایت آمازون است. عده‌ای هم هنوز شکل سابق خود را حفظ کرده‌اند، برای مثال شرکت آلفابت (مادر گوگل) هنوز صاحب وایمو است و این شرکت هم در حال حاضر در عرصه خودران‌ها جزو شرکت‌هایی است که حرف اول را می‌زند و در حال حاضر در آریزونای آمریکا ناوگان عمومی خودران را اداره می‌کند.

ماه گذشته مری بارا مدیرعامل جنرال موتورز گفته بود که اطمینان دارد راه‌اندازی و تجاری‌سازی عملیات خودران‌ها «خیلی زودتر از آن چه مردم فکر می‌کنند» انجام خواهد شد.

منبع: دنیای اقتصاد

عناوین برگزیده