تاریخ: ۳۱ فروردين ۱۴۰۰ ، ساعت ۱۴:۰۷
بازدید: ۴۳۰
کد خبر: ۲۰۶۲۸۲
سرویس خبر : اجتماعی

کارزار اینترنتی بازنشستگان فولاد برای احقاق حقوق/ همسان‌سازی اصلاح شود

‌می‌متالز - بازنشستگان فولاد با امضای دادخواستی خطاب به مسوولان خواستار اصلاح همسان‌سازی شدند.

به گزارش می‌متالز، جمعی از بازنشستگان صندوق فولاد با پیوستن به یک کارزار مجازی خواستار احقاق حق و برآورده شدن مطالبات خود شدند.

متن این کارزار که خطاب به رئیس جمهور و رئیس قوه قضاییه نوشته شده، به این شرح است:

«احتراماً به استحضار می‌رساند بازنشستگان فولاد در راستای رفع مغایرت‌های قانونی و رهایی از مشکلات فراتر از حد تحمل پیشگامان صنعت فولاد در صندوق بازنشستگی فولاد، خواهان اجرای موارد مطرح‌شده ذیل هستند. لطفاً دستور اقدام مقتضی مرقوم فرمایید.

۱- جدول همسان‌سازی صندوق فولاد (با ساختار و آیین‌نامه‌ای مشابه صندوق بازنشستگی مس)، علاوه بر ناهماهنگی مبالغ حقوق در گروه‌های شغلی فولاد، عملاً در سقف ریالی افزایش امتیاز جدول گروه‌های بیست‌گانه صندوق بازنشستگی کشوری تعیین شده است.

روش اجرایی فوق مغایر است با:

الف-ماده ۴ و تبصره ۳ ماده ۳ آیین‌نامه اجرایی مصوب دولت به شماره ۳۷۰۷ در سال ۱۳۹۹

ب- یکهزار میلیارد تومان منابع تخصیص‌داده‌شده همسان‌سازی

ج- ماهیت مشاغل فولادی

د- نامتجانس بودن نظام پرداخت حقوق مشاغل فولادی با مشاغل جدول بیست‌گانه صندوق کشوری

ضمناً به استناد ماده ۷ بخشنامه شماره ۲۴۱۸۶۳ مورخ ۹۹/۰۷/۰۱ سازمان برنامه و بودجه، متعاقباً اصلاحات و تغییراتی در مورد حذف سقف و افزایش گروه برای بازنشستگان قبل از سال ۹۶ بازنشستگان کشوری و فوق‌العاده حق مناطق جنگی ابلاغ شده، ولی هیچگونه بازخورد یا اصلاحات مشابهی در صندوق فولاد دیده نشده است.

با توجه به موارد فوق، اصلاح جدول همسان‌سازی صندوق فولاد و اعمال آن از اول مهرماه سال ۱۳۹۹ لازم و ضروری بوده است.

اصلاحات مورد نظر:

- افزایش میانگین ۲۵ درصدی مجموع مبالغ حقوق در جدول همسان‌سازی فولاد از اول مهر سال ۱۳۹۹

- متناسب‌سازی حقوق بازنشستگان و مستمری‌بگیران تحت پوشش صندوق فولاد با ۹۰ درصد میانگین حقوق مشمول کسور بازنشستگی شاغلین هم‌طبقه مشترک در صندوق فولاد (و نه در صندوق کشوری) متناسب با سنوات خدمت

- با توجه به آیین‌نامه استخدامی مصوبه هیئت وزیران به شماره ۵۷۲۸۱/ت۲۱۱۹۵ه مورخ ۱۳۷۸/۱۱/۲۵ حاکم بر صندوق‌های بازنشستگی شرکت‌ها و واحد‌های تابعه وزارت صنعت، برابری حداقل حقوق بازنشستگان فولاد با صندوق بازنشستگی مس پیشنهاد می‌شود.

۲- به دلیل بیماری‌زا بودن مشاغل سخت صنایع معدنی و فولادی و پیامد‌های آن در دوران بازنشستگی، برقراری خدمات درمانی خاص ضرورت یافته است، ولی متأسفانه پس از واگذاری واحد‌های فولادی و معضلات مالی به‌وجودآمده در تأمین هزینه‌های درمان و حقوق مشارکین صندوق فولاد، ویرایش هر ساله دستورالعمل‌های درمان صندوق فولاد با کاهش خدمات و پوشش‌های درمانی و انشقاق همراه شده است؛ لذا لازم است تا دستورالعمل مذکور در سال جاری بر اساس آیین‌نامه استخدامی فولاد (مصوب دولت) و در جهت بهبود و به‌روز شدن دستورالعمل‌های درمانی قبل از واگذاری واحد‌های فولادی مصوب گردد.

لازم به ذکر است مأخذ محاسبه درصد فرانشیز بیمار بر اساس تعرفه‌های خدمات درمانی، قیمت اقلام دارویی و هزینه‌های دندانپزشکی مطابق با مصوبات جاری دولت (وزارت بهداشت) است.

٣- با توجه به دولتی بودن ماهیت حقوقی صندوق فولاد و تأکید این مهم در رأی مؤخر هیئت عمومی دیوان عدالت اداری به دادنامه شماره ۲۴۶۵ مورخ ۹۸/۰۹/۱۶ جهت برقراری و شفافیت و سلامت انجام کلیه تعهدات واگذارشده به صندوق فولاد، لازم است تأمین کسری بودجه این صندوق از جدول ۹ به جدول ۷ در قانون بودجه‌های سالیانه کل کشور انتقال یابد و هیئت امنای این صندوق بر اساس قوانین و مقررات حاکم بر مؤسسات عمومی دولتی، نظارت عالیه بر تصویب آیین‌نامه‌ها و دستورالعمل‌های مالی و اداری اعمال نمایند.

۴- برقراری خدمات و مزایای رفاهی نقدی و غیرنقدی مطابق آیین نامه فولاد»

منبع: خبرگزاری کار ایران (ایلنا)

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده