تاریخ: ۳۰ فروردين ۱۴۰۰ ، ساعت ۱۸:۲۴
بازدید: ۲۴۱
کد خبر: ۲۰۶۶۳۸
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت

صادرات گیلان پارسال ۲۸ درصد رشد یافت

‌می‌متالز - رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت گیلان گفت: در سایه همدلی و همکاری همه بخش‌ها صادرات استان در سال ۹۹ از نظر وزنی ۲۲ درصد و از نظر ارزشی ۲۸ درصد رشد داشت.

به گزارش می‌متالز، به گزارش می‌متالز، فرهاد دلق پوش روز دوشنبه افزود: در این سال یک میلیون و ۱۷۱ هزار و ۲۵۳ تن محصول به ارزش ۶۶۴ میلیون و ۸۸۹ هزار و ۹۶۹ دلار از گیلان صادر شد.

وی عمده محصولات صادراتی استان را شامل کاشی، مرمر، صنایع غذایی، نساجی و پلاستیکی عنوان و تصریح کرد: این محصولات صادراتی از گمرکات استان به مقصد کشور‌های روسیه، قزاقستان، آذربایجان، گرجستان، افغانستان و عراق صادر شده است.

وی اظهار کرد: همچنین پارسال بالغ بر ۴۴۱ تن کالا به ارزش یک میلیون و ۷۶۴ هزار دلار به صورت صادرات چمدانی از گمرکات گیلان صادر شده است.

دلق پوش با بیان اینکه واردات سال ۹۹ نیز نسبت به مدت مشابه سال ۹۸ از نظر وزنی ۲۸ و از نظر ارزشی ۱۱ درصد افزایش نشان می‌دهد، تصریح کرد: سویا، روغن، تخته نراد، کاغذ، مقوا، خمیر کاغذ، محصولات شیمیایی، ماشین آلات صنعتی و قطعات مربوطه، کالا‌های اساسی (غلات و نهاده‌های دامی، گوشت، روغن و کنجاله از عمده کالا‌های وارداتی به استان بوده است.

وی واردات عمده کالا‌ها وارداتی به کشور از طریق گمرکات گیلان را از مبدال کشور‌های روسیه، قزاقستان، چین، آذربایجان، امارات متحده عربی، اوکراین و اکوادور ذکر کرد.

دلق پوش همچنین تعداد ثبت سفارش انجام شده در استان را در سال گذشته ۱۰ هزار و ۲۶۲ مورد عنوان و بیان کرد: گیلان در ثبت سفارش طی سال ۹۹ رتبه نهم کشور را کسب کرده ضمن آنکه میانگین پاسخگویی در این چرخه نیز پنج روز بوده است.

وی درباره برگزاری نمایشگاه‌های تخصصی استان در سال ۹۹ گفت: بدلیل شیوع کرونا در سال ۹۹ بیشتر نمایشگاه‌های استان لغو شده و فقط چهار نمایشگاه تخصصی در استان برگزار شده است.

رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت گیلان کارت بازرگانی صادر شده در استان را طی سال گذشته ۲۲۸ مورد عنوان و بیان کرد: ۷۲ کارت جدید صادر شده و ۱۵۶ مورد نیز تمدید شده است.

منبع: خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا) گیلان

عناوین برگزیده