تاریخ: ۰۵ ارديبهشت ۱۴۰۰ ، ساعت ۱۷:۱۴
بازدید: ۱۷۹
کد خبر: ۲۰۷۱۱۹
سرویس خبر : انرژی
آقاجری:

پتروشیمی‌ها ذاتا آلاینده هستند و باید حق آلایندگی بپردازند

‌می‌متالز - عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی گفت: صنایع پتروشیمی ذاتا آلاینده هستند، اما برخی از پتروشیمی‌ها با دریافت برگ سبز از پرداخت حق آلایندگی معاف شده‌اند.

به گزارش می‌متالز، حبیب آقاجری با اشاره به تبصره یک ماده ۳۸ قانون مالیات بر ارزش افزوده، گفت: در این تبصره به صراحت عنوان شده پالایشگاه‌ها و پتروشیمی‌ها آلاینده هستند و باید حق آلایندگی پرداخت کنند، اما این قانون در سال‌های اخیر مورد مناقشه قرار گرفته و براساس بخشنامه‌ای که معاونت حقوقی ریاست‌جمهوری صادر کرده، متاسفانه برخی از پتروشیمی‌ها با دریافت برگ سبز از پرداخت حق‌آلایندگی معاف شده‌اند.

نماینده بندر ماهشهر، امیدیه، هندیجان، بندر امام خمینی (ره) و بخش جولکی در مجلس شورای اسلامی بخشنامه مذکوررا مغایر با شعار سازمان حفاظت محیط زیست مبنی بر "احیای زمین، افزایش بهره‌وری برای توسعه پایدار" دانست و ادامه داد: صنایع پتروشیمی ذاتا آلاینده هستند و این آلایندگی سبب آلودگی خشکی، دریا و هوا و در کل موجب آلودگی کره زمین می‌شود لذا با پرداخت حق آلایندگی ازسوی صنایع پتروشیمی، مدیریت شهری می‌تواند سیاست‌های زمین پاک را با طراحی برنامه‌ای مدون در جامعه به اجرا در آورد، به همبن دلیل در مجلس شورای اسلامی به طور جدی پیگیر پرداخت حق آلایندگی ازسوی پتروشیمی‌ها هستیم.

آقاجری یکی از پاکترین انرژی‌ها را انرژی هسته‌ای عنوان کرد و گفت: خوشبختانه در این سال‌ها، فناوری هسته‌ای در کشور در جهت کاهش استفاده از سوخت‌های فسیلی و تولید برق، پیشرفت چشم‌گیری داشته که این پیشرفت خاری در چشم دشمنان ما شده و بار‌ها سعی کرده‌اند با ترور دانشمندان و خرابکاری در سایت‌های هسته‌ای مانع دستیابی ملت به این انرژی پاک شوند.

عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی اظهار کرد: یکی از دلایل تلاش غربی‌ها برای محدود کردن فعالیت هسته‌ای ایران، تلاش برای در انحصار نگهداشتن آن است تا سایر ملت‌ها را تحت سلطه خود قرار دهند، اما فرزندان غیور این آب و خاک هیچگاه از اهداف و آرمان‌های انقلاب دست نخواهند کشید.

به گزارش خانه ملت، در تبصره یک ماده ۳۸ قانون مالیات بر ارزش افزوده آمده است؛ واحد‌های تولیدی آلاینده محیط زیست که استاندارد‌ها و ضوابط حفاظت از محیط زیست را رعایت نمی‌کنند، طبق تشخیص و اعلام سازمان حفاظتت محیط زیست (تا پانزدهم اسفند ماه هر سال برای اجراء در سال بعد)، همچنین پالایشگاه‌های نفت و واحد‌های پتروشیمی، علاوه بر مالیات و عوارض متعلق موضوع این قانون، مشمول پرداخت یک درصد (۱%) از قیمت فروش به عنوان عوارض آلایندگی هستند. حکم ماده (۱۷) این قانون و تبصره‌های آن به عوارض آلایندگی موضوع این ماده قابل تسری نیست. واحد‌هایی که در طی‌سال نسبت‌به رفع آلایندگی اقدام نمایند، با درخواست واحد مزبور و تأیید سازمان حفاظت محیط زیست از فهرست واحد‌های آلاینده خارجج می‌گردند. در این صورت، واحد‌های یاد شده از اول دوره مالیاتی بعد از تاریخ اعلام توسط سازمان‌مزبور به سازمان امور مالیاتی کشور، مشمول پرداخت عوارض آلایندگی نخواهند شد. واحدهایی‌که درطی‌سال بنا به تشخیص و اعلام سازمان حفاظت محیط زیست به فهرست واحد‌های آلاینده محیط زیست اضافه شوند، از اول دوره مالیاتی بعد از تاریخ اعلام توسط سازمان حفاظت محیط زیست مشمول پرداخت عوارض آلایندگی خواهند بود. عوارض موضوع این تبصره در داخل حریم شهر‌ها به حساب شهرداری محل استقرار واحد تولیدی و در خارج از حریم شهر‌ها به حساب تمرکز وجوه موضوع تبصره (۲) ماده (۳۹) واریز می‌شود، تا بین دهیاری‌های همان شهرستان توزیع شود.

منبع: خبرگزاری مجلس شرای اسلامی (خانه ملت)

عناوین برگزیده