تاریخ: ۰۶ ارديبهشت ۱۴۰۰ ، ساعت ۱۴:۳۶
بازدید: ۲۸۰
کد خبر: ۲۰۷۲۳۲
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت

گزارش امروز بازار سهام و جان دوباره به بورس و بهبود اعتماد با ۶ اقدام

‌می‌متالز - با صفر شدن امکان نقدشوندگی در بازار سهام و انتقال سرمایه‌های سرگردان برای داد و ستد رمزارزها، اجرای ۶ اقدام می‌تواند جان دوباره‌ای به بورس بخشیده و به بهبود اعتماد عمومی کمک کند.

به گزارش می‌متالز، شرکت مشاور سرمایه گذاری ابن سینا مدبر (اماکو) با بررسی روند معاملات سومین روز کاری این هفته بازار سهام اعلام کرد: در جریان معاملات امروز، شاخص کل با کاهش ۰.۰۸ درصدی به سطح یک میلیون و ۱۸۶ هزار واحد و شاخص هم وزن با کاهش ۰.۲ درصدی به سطح ۴۲۷ هزار واحد رسیدند.

سرخ پوشی نماد‌ها و حرکت بر مدار نزولی بازار آن هم به شکلی فرسایشی در هفته‌های اخیر باعث عصبانیت و نا امیدی بیشتر سهامداران شده است. بسیاری از سهم‌ها در صف فروش قفل هستند و امکان نقدشوندگی به عنوان بارزترین خصوصیت بازار سرمایه به صفر رسیده است. تعداد زیادی سهامداران به ویژه آن گروهی که حدود یکسال است به امید سودآوری و با وعده‌های مسوولین سرمایه‌ها را به این بازار آوردند در تلاش هستند اندک سرمایه باقی مانده را خارج کرده و به امید جبران زیان‌های وارده به بازار دیگری وارد کنند.

سرمایه‌های سرگردانی که پیش‌تر می‌توانستند با ورود به بورس نقش مثبتی در مولد کردن و تامین مالی بنگاه‌های اقتصادی داشته باشند، حالا در حال ورود به بازار پرریسک‌تر رمزارز‌ها هستند که نقش آن‌ها نیز در اقتصاد روشن نیست.

اصلاح قوانین و حمایت در زمان باقی مانده تا فروپاشی کامل اعتماد مردم با حداقل ۵۰ میلیون سهامدار راه درمان این بازار بیمار است. تخصیص یک درصد از صندوق توسعه ملی به بورس، کاهش نرخ بهره بین بانکی و سود سپرده بانکی، منطقی کردن نرخ تسعیر ارز بانک ها، تزریق نقدینگی، اصلاح قوانین دامنه نوسان و عدم الزام صندوق‌ها به خرید اوراق بدهی دولتی از جمله مواردی هستند که می‌توانند جان دوباره به بازار بخشیده و به بهبود اعتماد عمومی کمک کنند.

در پایان معاملات امروز نماد‌های "کگل، کچاد و شپنا" بیشترین تاثیر منفی و نماد‌های "فملی، فولاد و شستا " بیشترین تاثیر مثبت را بر شاخص کل داشتند. ارزش معاملات بورس و فرابورس ۳.۱ و ۱۵.۷ هزار میلیارد تومان بود که بالا بودن ارزش معاملات فرابورس مربوط به معاملات اوراق است.

بیشترین ارزش معاملات سهام امروز متعلق به معامله بلوکی " وپاسار" و معاملات "شپنا" با ۱۹۹ و ۱۵۹ میلیارد تومان بود. امروز در برخی از نماد‌های فولادی و پتروشیمی همچون "فملی، فولاد، نوری، آریا و شگویا" بهبود تقاضا شکل گرفت لکن افزایش عرضه‌ها و فشار فروش در کلیت بازار به وضوح قابل مشاهده بود.

در گروه بانکی نماد‌های " وبصادر، وبملت و وتجارت " به ترتیب با قیمت‌های منفی ۲.۲۸، مثبت ۰.۹۷ و منفی ۱.۹۶ درصد به کار پایان دادند. در گروه فلزات اساسی معاملات " فولاد و فملی" با قیمت‌های مثبت ۲.۲۸ و ۴.۳۹ درصد به پایان رسید. معاملات نماد‌های گروه پالایشی همچون" شتران، شپنا و شبندر " با فشار عرضه همراه بود. در گروه خودرویی نیز معاملات "خودرو و خساپا" با فشار فروش همراه بودند.

وضعیت بازار‌های جهانی و رقیب:

در معاملات امروز بازار‌های جهانی، مس به محدوده قابل توجه ۹۷۰۱ دلار، روی به ۲۸۸۴ دلار و هر انس طلا به ۱۷۷۹ دلار رسید. هر بشکه نفت برنت در محدوده ۶۴.۷۵ دلار معامله می‌شود و قیمت نفت خام WTI نیز به ۶۱.۵۳ دلار در هر بشکه رسیده است.

بررسی بازار‌های رقیب نیز نشان می ­دهد نرخ هر دلار آمریکا در محدوده ۲۳ هزار و ۷۲۰ تومان معامله می‌شود. صرافی ملی نرخ دلار را ۲۳ هزار و ۳۳۴ تومان اعلام کرد. قیمت سکه نیز حدود ۱۰ میلیون و ۵۰ هزار تومان گزارش شده است.

بررسی چند رویداد:

حسینعلی حاجی دلیگانی عضو هیات رئیسه مجلس با اعلام برگزاری جلسه امروز سران قوا با محوریت وضعیت بحرانی بورس گفت: نمایندگان ۲۱ پیشنهاد به قالیباف دادند تا در جلسه شورای اقتصادی سران سه قوه بررسی شود.

قیمت پایه محصولات پتروشیمی از سوی دفتر توسعه صنایع تکمیلی پتروشیمی با افزایش ۱۱۸ ریالی به دلار ۲۳۱۳۲۵.۵ ریالی اعلام شد.

رییس بانک مرکزی در پاسخ به درخواست فعالان بورس از آمادگی اصلاح نرخ تسعیر ارز بانک‌ها و معافیت مالیاتی سود ناشی از این محل برای بهبود سهام بانک‌ها خبر داد.

فولاد مبارکه عملکرد نخستین ماه دوره مالی جاری را با کسب درآمد ۹ هزار میلیارد تومانی و جهش ۲۵۲ درصدی نسبت به مدت مشابه قبل به ثبت رساند.

مدیرکل سرمایه‌گذاری طرح‌های وزارت صنعت از استخراج غیرقانونی ۴ تا ۶ درصدی رمزارز‌های جهان در ایران خبر داد و گفت: بیش از دو هزار جواز تاسیس و ۱۵ پروانه بهره‌برداری برای رمزارز‌ها صادر شده است.

نایب رئیس کمیسیون امنیت ملی به نقل از عراقچی گفت: مذاکرات با ۱+۴ همچنان ادامه دارد. در دور سوم قرار است درباره عملیاتی شدن نحوه برداشته شدن تحریم‌ها مذاکره شود. آمریکا و کشور‌های عضو برجام پذیرفته اند که تحریم‌های با جنبه عمومی بطور کامل لغو شوند.

عضو ناظر مجلس در شورای رقابت از اعلام مخالفت با افزایش قیمت خودرو به این شورا خبر داد و گفت: مدیریت سیاسی ایران خودرو و سایپا، دو خودروساز را با مشکل مواجه کرده است.

مدیر تولید واکسن کوو ایران برکت گفت: در صورت حصول نتایج رضایت‌بخش و اجازه رگولاتور، واکسیناسیون عمومی از اواخر خرداد آغاز می‌شود.

رئیس سازمان توسعه تجارت گفت: ایفای تعهدات ارزی صادرکنندگان تا پایان آبان ماه سال قبل از مرز ۷۰ درصد گذشته است.

منبع: بورس پرس

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده