تاریخ: ۰۶ ارديبهشت ۱۴۰۰ ، ساعت ۱۵:۱۸
بازدید: ۲۷۰
کد خبر: ۲۰۷۳۰۵
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت
حریری:

کاهش قدر مطلق و افزایش قدر نسبی تجارت ایران و چین

‌می‌متالز - رییس اتاق مشترک بازرگانی ایران و چین می‌گوید طی سال‌های گذشته قدر مطلق تجارت دو کشور کاهش داشته، ولی همزمان قدر نسبی تجارت تهران-پکن افزایش یافته که نشان‌دهنده کاهش سهم ایران از تجارت جهانی است.

به گزارش می‌متالز، مجیدرضا حریری اظهار داشت: براساس آمار‌های رسمی، حجم تجارت ایران و چین در سال ۱۳۹۹ به شدت کاهش داشت؛ مجموع تجارت خارجی کشور بیش از ۷۰ میلیارد دلار بوده و گمرک چین می‌گوید از این رقم، ۱۶ میلیارد دلار صادرات و واردات با این کشور بوده است.

وی افزود: در صورتی که آمار ۱۶ میلیارد دلاری سال گذشته را با مبادلات ۵۲ میلیارد دلاری سال ۲۰۱۴ میلادی مقایسه کنیم، می‌بینیم که تجارت خارجی ما با این کشور به شدت کاهش داشته است؛ اما نکته مهم و اساسی این است که در سال ۲۰۱۴ و در زمانی که با چینی‌ها ۵۲ میلیارد دلار مبادلات تجاری داشتیم، سهم این کشور در تجارت فرامرزی ما ۲۰ درصد بود، ولی امروز که این رقم به ۱۶ میلیارد دلار کاهش یافته، سهم آن‌ها در تجارت فرامرزی ما به ۲۶ درصد رسیده است.

این فعال اقتصادی تصریح کرد: آمار‌های مقایسه‌ای حکایت از آن دارند که قدر مطلق تجارت خارجی ما با چین کاهش داشته، ولی قدرنسبی آن بزرگ‌تر شده است که نشان‌دهنده کاهش سهم ما از تجارت جهانی است.

رییس اتاق مشترک بازرگانی ایران و چین ادامه داد: در سال ۱۳۹۰، میزان واردات رسمی کشور ۶۳ میلیارد دلار، صادرات غیرنفتی حدود ۳۲ میلیارد دلار بود. اگر به این ارقام رقم ۲۰ میلیارد دلاری قاچاق کالا را هم اضافه کنیم، مجموع صادرات غیرنفتی و واردات به بیش از ۱۱۰ میلیارد دلار می‌رسد که متاسفانه این رقم امروز به حدود نصف کاهش پیدا کرده است.

حریری گفت: هر قدر اندازه و اهمیت کشوری در تجارت جهانی کم شود، راحت‌تر می‌شود با آن در معادلات اقتصادی برخورد تند سیاسی کرد.

افزایش واردات از چین، منوط به افزایش صادرات نفت

وی درباره اینکه پیش‌بینی‌اش از تجارت ایران و چین در سال ۱۴۰۰ چه قدر است، اظهار داشت: نمی‌توان در حال حاضر برای این موضوع پیش‌بینی مشخصی داشت، زیرا بخش عمده‌ای از مناسبات تجاری نه تنها ایران و چین بلکه این کشور با عربستان و امارات هم مربوط به واردات نفت، گاز و میعانات می‌شود.

این فعال اقتصادی تصریح کرد: در صورتی که در سایه تحولات سیاسی، بتوانیم بدون ممانعت به چین نفت بفروشیم، تحول بزرگی در مبادلات دو کشور رخ می‌دهد و دست ما برای واردات از این کشور باز می‌شود؛ هرچند بعید می‌دانم که در زمینه صادرات غیرنفتی به چین، شاهد تحول بزرگی باشیم.

حریری اظهار داشت: روند سال‌های گذشته نشان می‌دهد که تاثیر تحریم‌ها بر روی صادرات غیرنفتی کمتر از واردات و صادرات نفت بوده است. در صورتی که روند موجود ادامه یابد، امکان افزایش درصدی صادرات غیرنفتی به چین برای امسال وجود دارد.

رییس اتاق مشترک بازرگانی ایران و چین در عین حال افزود: در سال گذشته تجارت جهانی به دلیل شیوع ویروس کرونا به شدت آسیب خورد و بر صادرات غیرنفتی ایران هم تاثیر داشت.

منبع: اگزیم نیوز

عناوین برگزیده