تاریخ: ۲۵ مهر ۱۳۹۷ ، ساعت ۲۱:۱۸
بازدید: ۳۲۸
کد خبر: ۲۰۷۴۲
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت

مالباختگان در انتظار حل معمای ترخیص خودرو

می متالز - در حالی که هر روز تعدادی از مالباختگان خرید خودروهای خارجی در گوشه و کنار این شهر برای به دست آوردن مال‌های از دست رفته خود تجمع می‌کنند مسئولان وزارت صنعت به دنبال حل معمای چگونگی ترخیص خودرو از گمرکات هستند.
مالباختگان در انتظار حل معمای ترخیص خودرو

به گزارش می متالز، اواخر مرداد ماه امسال با انتشار خبر بازداشت مدیرعامل شرکت مفتاح رهنورد و رئیس انجمن صنفی کارفرمایی واردکنندگان خودرو ، متقاضیان خرید خودرو خارجی از این شرکت  متوجه شدند که به سرنوشت  خریداران خودرو از دیگر واردکنندگان گرفتار شده‌اند و در مقابل پولی که از مدت‌ها قبل به این شرکت‌ها برای پیش‌خرید خودرو پرداخته‌اند نه تنها خودرویی  تحویل نخواهند گرفت بلکه هیچ کس هم برای پس دادن وجه پیش‌خرید به آنها پاسخگو نیست. 

این گزارش می‌افزاید  تعداد شرکت‌های پیش‌فروش خودروهای خارجی که علیرغم دریافت  میلیون‌ها تومان پول از مردم  به تعهدات خود عمل نکرده‌اند کم نیست و عمده بهانه آنها در مقابل عمل به تعهداتشان ممنوعیت واردات خودرو و  بسته شدن سایت ثبت سفارش خودرو  است حال آنکه به گفته مجتبی خسروتاج معاون وزیر صنعت و رئیس سازمان توسعه تجارت در حالی که سازمان حمایت تنها به حدود 15 الی 16 شرکت مجوز فروش خودرو خارجی را داده تعداد بیشتری اقدام به این کار کرده‌اند و حتی شرکت هایی که مجوز فروش داشته‌اند بیش از سقف مجاز به متقاضیان خودرو پیش فروش کرده اند؟!

 مرتضی مبهوتیان  یکی از مالباختگان  پیش خرید خودرو از شرکت مفتاح رهنورد، امروز در تجمع بیش از 80 نفر از مالباختگان این شرکت در مقابل وزارت صنعت، معدن و تجارت خبرداد و گفت: قصد ما از این تجمع رساندن پیام مالباختگان به گوش شریعتمداری وزیر صنعت است. 

وی افزود: پرونده مالباختگان پیش خرید خودرو از شرکت مفتاح رهنورد در شعبه 2 بازپرسی ناحیه 28 دادسرای عمومی انقلاب  است و ما خواهان رسیدگی هر چه سریع‌تر به این پرونده‌ هستیم. 

مبهوتیان که بابت پیش خرید خودرو در اردیبهشت 96 مبلغ 63 میلیون تومان به شرکت مذکور پرداخت کرده است می‌گوید با گذشت بیش از یک و نیم سال  نه پولی از این شرکت دریافت کرده‌ام و نه خودرویی؟ 

به گفته این مالباخته این شرکت 1400 نفر شاکی دارد و علیرغم اینکه تعداد زیادی از این مالباختگان در زمان بسته بودن ثبت سفارش به شرکت مذکور مراجعه کرده‌اند اما شرکت مسئولان شرکت مفتاح رهنورد بدون اینکه متقاضیان  پیش‌خرید خودرو را از بسته بودن سایت ثبت سفارش خودرو مطلع کنند اقدام به دریافت پول و عقد قرارداد برای تحویل خودرو در ماه‌های آینده می‌کرده‌اند. 

جعفر احمدیان یکی دیگر از مالباختگان گفت: مدیرعامل این شرکت مشاور وزیر صنعت بوده اما امروز نمایندگان وزارت صنعت به ما می‌گویند اینگونه نیست، این در حالی است که این موضوع رسانه‌ای شده و وقتی مدیرعامل شرکت مفتاح رهنورد بازداشت شد رسانه‌ها گفتند جعبه سیاه وزیر صنعت،  بازداشت شده است. 

وی گفت: علیرغم اینکه چند ماه از بازداشت وی می‌گذرد و قرار بود بعد از دو هفته دادگاه وی برگزار شود، هنوز این فرد دادگاهی نشده است؟!

احمدیان اظهار داشت: امروز نماینده‌ای از وزارت صنعت با ما صحبت کرد و به ما اعلام کرد که با شکایت و گرفتن وکیل و از طریق دادسرا مسئله خود را پیگیری کنید زیرا با این تجمعات مشکلتان حل نمی‌شود.

وی که 4 خودروی سانتافه و یک هیوندا النترا از شرکت مذکور خریداری کرده است می‌گوید: بابت پیش‌خرید این 5 خودرو حدود 570 میلیون تومان پول پرداخت کرده‌ام. 

احمدیان گفت: می‌خواستم از این پیش‌خرید سودی ببرم که نه تنها سودی حاصل نکردم بلکه  اصل پولم را هم از دست دادم. 

به گفته این مالباخته‌ امروز نماینده‌ای از سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولید‌کنندگان به محل آمده و از ما خواسته‌ تا با پرکردن فرم‌هایی که در نهایت در سامانه 124 ثبت  می‌شود شکایت خود را اعلام کنیم. 

روز گذشته مجتبی خسروتاج  رئیس سازمان توسعه تجارت در خصوص اینکه چرا خودروهای در گمرک مانده در حالی که شرکت‌های مختلف  وارد کننده خودرو به بهانه عدم ترخیص خودرو از گمرکات جوابگوی تعهداتشان به مردم نیستند، ترخیص نمی‌شود، گفت: ترخیص این خودروها به معمایی بزرگ تبدیل شده است. 

معاون صادراتی وزیر صنعت معدن و تجارت با بیان اینکه تصمیم‌گیری برای ترخیص خودروهای در گمرک مانده با توجه به پیچیدگی‌ها و تخلفات صورت گرفته سخت است،  بیان داشت:  در مسئله ترخیص خودروها ابعاد قضایی، فنی، محاسبات اقتصادی وجود دارد که برای اتخاذ یک تصمیم عادلانه که رانتی برای کسی ایجاد نشود کار سخت شده است. 

وی  همچنین اظهار داشت: بر اساس اطلاعات سازمان حمایت تنها به 15 یا 16 شرکت مجوز پیش فروش داده شده، اما  ما شنیده‌ایم شرکت‌های بیشتری،  بدون مجوز؛ پیش فروش انجام داده‌اند و حتی برخی بیش از حد مجاز پیش فروش داشته‌اند.

معاون صادراتی وزیر صنعت معدن و تجارت گفت:‌ تعدادی از خودروهایی که در گمرک مانده و ترخیص نشده متعلق به متخلفانی است که اکنون در خصوص مساله خودرو در بازداشت هستند و تعدادی هم متعلق به افرادی است که در زمان مقرر شده خودرو خود را ترخیص نکرده‌اند و خواهان کاهش سود بازرگانی بوده‌اند و ... که همه این مسائل چگونگی ترخیص خودروهای در گمرک مانده را پیچده و به یک معما تبدیل کرده است.

عناوین برگزیده