تاریخ: ۰۷ ارديبهشت ۱۴۰۰ ، ساعت ۲۳:۲۰
بازدید: ۳۰۲
کد خبر: ۲۰۷۸۵۷
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت
صادقی نیارکی؛

برای ۳.۴میلیارد دلار داخلی سازی برنامه ریزی شد

‌می‌متالز - معاون امور صنایع وزارت صنعت، معدن و تجارت (صمت) وعده داد که در سال جاری ۳.۴ میلیارد دلار داخلی سازی انجام و پنجمین میز داخلی سازی صنعت خودرو به زودی برگزار شود.

به گزارش می‌متالز، مهدی صادقی نیارکی در یک برنامه تلویزیونی گفت: توسعه و تعمیق ساخت داخل با محوریت خوداتکایی صنعتی، تکمیل ظرفیت‌های خالی واحد‌های صنعتی با اولویت افزایش ظرفیت واحد‌های تولیدی صنایع منتخب وتسریع در تامین مواد اولیه مورد نیاز صنایع از جمله مهمترین برنامه‌های اجرایی در سال جاری است.

وی همچنین از برنامه ریزی برای داخلی سازی سه میلیارد و ۴۰۰ میلیون دلار داخلی سازی در سال جاری در راستای سیاست‌های تحقق نهضت ساخت داخل خبر داد و گفت: سال گذشته نیز سه میلیارد و ۵۰۰ میلیون دلار داخلی سازی توسط واحد‌های صنعتی سراسر کشور با هدایت و راهبری مرکز ساخت داخل، ماشین سازی و تجهیزات وزارت صمت و سازمان‌های صنعت، معدن و تجارت استانی صورت گرفته است.

به گفته این مقام مسوول در سال ۱۳۸۹ حدود ۶۵ میلیارد دلار واردات داشتیم، اما با اجرای سیاست‌ها و برنامه ریزی‌ها، واردات در سال ۱۳۹۹ به ۳۸ میلیارد دلار کاهش یافته است.

برگزاری پنجمین میز ساخت داخل در صنعت خودرو به زودی

وی تداوم برگزاری میز‌های توسعه و تعمیق ساخت داخل را از دیگر رویکرد‌های معاونت امور صنایع در سال جاری توصیف کرد و افزود: تاکنون ۱۴ میز تخصصی با هدف بهم رسانی نیاز‌ها و توانمندی‌های صنعتی برگزارشده است و پنجمین میز تخصصی توسعه وتعمیق ساخت داخل در صنعت خودرو نیز به زودی برگزار خواهد شد.


معاون امور صنایع وزارت صمت همچنین با اشاره به لزوم تکمیل ظرفیت‌های خالی واحد‌های صنعتی تصریح کرد: صنایع راهبردی نظیر لوازم خانگی، حمل ونقل، نساجی، پوشاک، سلولزی، پتروشیمی، تایر و... از جمله بخش‌های تولیدی است که برای توسعه ظرفیت تولید آن‌ها برنامه ریزی صورت گرفته است و در صورت تامین سرمایه در گردش مورد نیاز، این صنایع با سرعت بیشتری جهش تولید را محقق خواهند کرد.

صادقی نیارکی تامین مواد اولیه موردنیاز واحد‌های صنعتی را از دیگر اولویت‌های معاونت امور صنایع در سال تولید، پشتیبانی‌ها و مانع زدایی‌ها عنوان کرد و گفت: تسریع در تامین ارز مورد نیاز واحد‌های صنعتی برای واردات مواد اولیه و همچنین تسریع در ترخیص مواد اولیه مورد نیاز توسط گمرک از جمله سیاست‌هایی است که در راستای مانع زدایی وپشتیانی از تولید توسط وزارت صمت مورد پیگری قرار خواهد گرفت.

یک چهارم جواز‌های تاسیس به مرحله تولید می‌رسد

به گفته این مقام مسوول در سال ۱۳۹۹ صدور پروانه بهره برداری ۱۰ درصد افزایش داشت و بیش از ۱۲۰ هزار نفر در واحد‌های صنعتی جدید صاحب شغل شدند. صدور جواز تاسیس واحد‌های صنعتی نیز بیش از ۴۰ درصد رشد داشته، اما حدود یک چهارم جواز‌های تاسیس که صادر می‌شود، به مرحله تولید می‌رسند و حدود ۱۱ هزار مورد از دریافت کنندگان جواز تاسیس، به مرحله دریافت زمین رسیده‌اند.

گلخانه‌ای حمایت نکنید!

در ادامه این برنامه آرمان خالقی، عضو هیأت مدیره خانه صنعت و معدن ایران با بیان اینکه حمایت گلخانه‌ای از صنعت، باعث می‌شود که صنایع پس از برداشته شدن موانع و فراهم شدن امکان صادرات، نتواند با دیگران رقابت کند، تاکید کرد که شرایط اقتصادی باید به طوری مهیا شود که توان صادرات و رقابت با رقبای خارجی را هم داشته باشد.

به گفته وی سال گذشته به دلیل کاهش ارزش پول ملی، صادرات به کشور‌هایی که امکان داشت افزایش یافت.

حمایت از تولید در بیشتر موارد توزیع رانت است

در این برنامه علی اکبر کریمی، عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی، نیز حضور داشت که معتقد بود مثبت بودن آمار به این معنی نیست وضعیت تولید در کشور خوب است.

وی با بیان اینکه اغلب کسانی که درخواست جواز تاسیس کرده اند، به مرحله تولید نمی‌رسند، تصریح کرد: دریافت جواز، کاری یک روزه است، اما رساندن کار به مرحله تولید مدت‌ها زمان و زحمت می‌برد.

به گفته این نماینده مجلس حمایت‌هایی که از تولید داخلی انجام می‌شود، در اغلب موارد توزیع رانت است و در چنین شرایطی کسانی سود می‌برند که مهارت بیشتری در رانت جویی دارند.

منبع: اقتصاد آنلاین

عناوین برگزیده