تاریخ: ۰۴ ارديبهشت ۱۴۰۰ ، ساعت ۲۳:۳۶
بازدید: ۱۹۴
کد خبر: ۲۰۷۸۶۱
سرویس خبر : فلزات غیرآهنی
هوشنگ گودرزی، رئیس سندیکای صنایع آلومینیوم ایران:

تأمین نیاز داخلی به مواد اولیه مهمترین نقطه مثبت صنعت آلومینیوم در سال گذشته

‌می‌متالز - صنعت آلومینیوم کشور در سال ۱۳۹۹ از لحاظ افزایش ظرفیت تولید روند بسیار عالی را طی نمود بطوریکه کلیه نیاز‌های داخلی صنایع مصرف کننده آلومینیوم به شمش آلومینیوم خالص را تامین می‌نماید. ولی متاسفانه صنایع پایین دستی به علت عدم استقبال سرمایه‌گذاران کلان هنوز هم با تجهیزات قدیمی و هزینه‌های سربار ادامه فعالیت می‌دهند که این، خبر خوبی نیست.

به گزارش می‌متالز، فضای پیش روی کسب و کار و امید به آینده نیز دورنمای خوبی حداقل برای کوتاه مدت به ما نمی‌دهد. امید است در سال جاری جهت رفع موانع تولید و نیل به تولید با کیفیت بتوان از ماشین‌آلات و تجهیزات پیشرفته که در دنیا شناخته شده‌اند استفاده نمود و واردات آن‌ها به کشور آغاز شود و سرمایه‌گذاری‌های خارجی را در این صنعت شاهد باشیم تا از خروج مواد خام و بدون ایجاد ارزش افزوده جلوگیری شود.

در آغاز سال ۱۴۰۰ گفتگویی با مهندس هوشنگ گودرزی رییس سندیکای صنایع آلومینیوم ایران انجام داده است تا نظرات ایشان را در مورد سالی که گذشت و سال پیش رو و همچنین عملکرد و برنامه سندیکای صنایع آلومینیوم در سال جدید جویا شویم که متن گفتگو را در ذیل می‌خوانیم:

صنایع بالادستی و پایین‌دستی آلومینیوم در سالی که گذشت، چگونه بود؟ آیا در زمینه‌ی تولید و قیمت‌گذاری محصولات بالادستی تحولات مناسبی صورت گرفت یا خیر؟

طی سال گذشته در بخش صنایع بالا‌دستی تحول بزرگی ایجاد شد که شامل به تولید رسیدن شرکت سالکو بود. حال در شرایطی که پیش از این موضوع، میزان تولید کمتر از نیاز داخلی بود که با راه‌اندازی مجتمع آلومینیوم جنوب نیاز داخلی ما تأمین گردید و درنتیجه شرکت‌های تولیدکننده‌ی آلومینیوم بالادستی مثل ایرالکو و المهدی و هرمزال و شرکت سالکو می‌توانند کل نیاز داخلی را تأمین کنند و حتی مازاد تولید هم داشته باشیم. طبیعتاً در سال جاری نیز افزایش تولید را در سالکو پیش‌بینی می‌کنیم و امیدوار هستیم که این افزایش تولید، زمینه‌های بیشتری را برای صادرات و همچنین تأمین مواد اولیه صنایع پایین‌دستی برای ایجاد زنجیره‌ی صادراتی با ارزش‌افزوده بیشتر ایجاد کند.

همانطورکه اخیراً مشاهده کردید رینگ صادراتی فروش شمش توسط سالکو آغاز شده و هدف آن اینست که مواد اولیه موردنیاز برای صادرات محصولات با قیمت مناسب‌تری و با قیمت صادراتی شمش دراختیار صادرکنندگان پایین‌دستی قرار گیرد تا صادرکنندگان پایین‌دستی هم بتوانند در بازار رقابتی، محصول خودشان را بهتر و بیشتر صادر کنند.

این موضوع سال‌های سال است که ازطرف سندیکای صنایع آلومینیوم به ستاد تنظیم بازار و به سایر ارگان‌ها و به وزارت صمت پیشنهاد شده، اما با توجه به اینکه مواد اولیه به اندازه‌ی کافی وجود نداشت و تأمین‌کنندگان صنایع بالا‌دستی ما مجبور بودند بخشی از محصول خود را به‌منظور تهاتر برای تأمین مواد اولیه موردنیازشان صادر کنند، لذا این میسر نبود، اما خوشبختانه با به ثمر رسیدن طرح تولیدی سالکو این امکان به‌وجود آمده و این رینگ هم ایجاد شد که ما از همه‌ی دست‌اندرکاران تشکر می‌کنیم.

به تولید رسیدن سالکو اثرات جانبی بسیار مهمی را داشت و این نتایج درحقیقت درگیری بین صنایع پایین‌دستی و صنایع بالادستی را به حداقل خود رساند. امروز صنایع بالادستی به اندازه‌ی کافی می‌توانند صنایع پایین‌دستی را تأمین کنند بنابراین قیمت‌گذاری روش جدیدی به خود گرفت. صنایع بالادستی در گذشته با پرمیوم بسیار بالایی مواد خودشان را به صنایع پایین‌دستی کشور می‌فروختند و شاید می‌توان گفت در قدیم به‌دلیل کمبود تولید صنایع بالادستی، فروش مهندسی می‌شد و کمبود ایجاد می‌شد، اما خوشبختانه با به ثمر رسیدن سالکو این موضوع به مقدار قابل‌توجهی حل شده و امروز ما نتیجه آن را می‌بینیم.

شرکت‌های تولید کننده شمش آلومینیوم اولیه پرمیوم اولیه‌ای را که قبلاً در فرمول به میزان ۱۰ درصد بود را تقلیل دادند و امیدوار هستیم که به صفر برسانند. اما به هر حال همین کاهش آن از ۱۰ به ۵ درصد (یعنی نصف‌کردن آن) هم کمک بزرگی به تولید داخل صنایع پایین‌دستی و قابل رقابت بودن آن‌ها با واردات است.

مع‌الوصف من پیشنهاد می‌کنم که وزارت صمت در سال جاری حمایت خود را با جلوگیری از واردات محصولاتی که در داخل قابل تولید هستند، نشان دهد و کمک کند به اینکه صنایع پایین‌دستی ما همانطورکه شروع کردند بتوانند خطوط تولیدی خود را هم ازنظر کیفی و هم ازنظر کمی ارتقاء دهند. ما این ارتقاء را در صنایع مختلف شاهد بودیم.

من اعتقاد دارم که صنایع آلومینیوم ما درحال‌حاضر محصولاتی مشابه بهترین محصولات خارجی می‌توانند تولید کنند و کمبود‌ها در خطوط مختلف هم درحال پیگیری و بهبود است. قطعاً در سال جاری تغییرات بسیار خوبی را در جهت ارتقاء تولید هم ازنظر کیفیت و هم ازنظر کمیت خواهیم دید و امیدواریم در تمام صنایع از واردات بی‌نیاز شویم.

ما در سال گذشته به دلیل محدودشدن واردات و نه توقف آن در صنایع پایین‌دستی یک جهش را در تولید مشاهده کردیم. این جهش طبیعتاً موجب شد که خیلی از صنایع ما هم به کیفیت خود توجه کنند و هم اینکه در راه تأمین بازار تلاش کنند. البته در صنایع مختلف ما باید دیدگاه‌های مختلفی را داشته باشیم به‌دلیل اینکه در بعضی از صنایع، مقدار تولید و ظرفیت تولیدمان در داخل مملکت سال‌هاست که بیشتر از مصرف داخلی است که می‌توان از صنایع پروفیل نام برد. پس به‌طورکلی می‌توان گفت همه آن‌ها با رونق مواجه بودند و رونق آن‌ها به‌علت جلوگیری از واردات بوده است. پس تحریم‌ها کمک کرد به اینکه ما بتوانیم این نیاز‌های داخلی را خودمان تأمین کنیم و این نکته‌ای بسیار مثبت است. افزایش تولید همراه با افزایش و بهبود کیفیت، کمک بزرگی هم به اشتغال کرده است و ما در صنعت آلومینیوم شاهد این بودیم که اشتغال هم افزایش یافته است.

اکثریت قریب به اتفاق شرکت‌های صنایع پایین‌دستی آلومینیوم سال گذشته با تمام ظرفیت کارکردند همزمان هم علیرغم اینکه قیمت مواد اولیه‌شان بالا بوده توانستند در بازار‌های کشور‌های همسایه نفوذ کنند و صادرات با دستور اخیر بازکردن بورس صادراتی شمش افزایش چشمگیری داشته باشد.

پیش‌بینی من برای سال جاری این هست که اگر ما به همین شکل پیش برویم و اگر حمایت وزارت صمت برای جلوگیری از واردات محصولاتی که در داخل قابل تولید است را داشته باشیم قطعاً صنایع پایین‌دستی وضعیت بهتری را تجربه خواهند و برای افزایش تولید خودشان قطعاً اشتغالزایی بیشتری خواهند داشت و طبیعتاً این به کم کردن مشکل بیکاری کمک خواهد کرد و سبب افزایش کمیت و کیفیت خواهد شد و از همه مهمتر اینکه به استقلال تأمین نیاز داخلی برسیم که این نکته خیلی مهم است.

برنامه‌ی سندیکا برای سال جدید چیست و آیا انتخاباتی در پیش است؟

برنامه برای سال جدید مثل همه‌ی سال‌ها اینست که برای ایجاد زمینه‌های بهبود چه برای صنایع پایین‌دستی و چه برای صنایع بالا دستی همکاری کند و امیدوار باشیم که در این راستا همکاری بین صنایع بالادستی و پایین‌دستی بهبود بیشتری پیدا کند و این باعث شود که مقدار صادرات محصولات پایین‌دستی ما نسبت به سال گذشته افزایش داشته باشد که این کمک بزرگی است که به صادرات محصولات با ارزش افزوده‌ی بالاتر نسبت به مواد اولیه خام (شمش) که سال‌هاست با صادرات آن مبارزه می‌شود و این طبیعتاً کمک بزرگی به صنعتی شدن بیشتر کشور خواهد بود و حتماً ما این را در سندیکا پیگیری خواهیم کرد.

اینکه فرمودید آیا در سندیکا انتخاباتی خواهیم داشت یا خیر. بله حتماً سعی می‌کنیم در اولین فرصت ایجاد شده، انتخاباتی را داشته باشیم با رأی افرادی که عضو سندیکا هستند، اعضای هیأت مدیره‌ی جدید تعیین شوند. امیدوار هستیم در انتخابات هیأت مدیره‌ی جدید، افراد متفاوت و با طرز فکر‌های نوآورانه حضور داشته باشند و هیأت مدیره‌ی جدید بتواند، بنیان‌گذار نوآوری‌های بیشتری برای سندیکا باشد و کمک کند که این صنعت ارتقاء بیشتری پیدا کند و شکوفایی بیشتری را شاهد باشیم.

منبع: باشگاه آلومینیوم

عناوین برگزیده