تاریخ: ۱۱ ارديبهشت ۱۴۰۰ ، ساعت ۱۳:۵۷
بازدید: ۲۷۴
کد خبر: ۲۰۸۰۷۲
سرویس خبر : آهن و فولاد

پیام تبریک معاون نیروی انسانی فولاد مبارکه به مناسبت روز جهانی کارگر

‌می‌متالز - نقش راهبردی جامعه کارگران درسرافرازی ایران انکار ناشدنی است.

جامعه صنعتی بعنوان جدیدترین تحول در جامعه انسانی اگرچه بطور نظام‌مند از قرن نوزدهم پدید آمد، اما بررسی تاریخی سیر تکوینی کار در ایران نشان می‌دهد قواعد تقسیم کار و به کار گماری کارگران از زمان هخامنشیان وجود داشته است. این سیر تاریخی اگرچه بعد‌ها در مقاطعی تحت استیلای هژمونی بلوک چپ و راست قرار گرفت لیکن با ظهور انقلاب اسلامی و گسترش پارادایمی که حفظ کرامت انسانی و حقوق کارگری را بر مبنای ایدئولوژی خود دارای ارزشی والا قرائت می‌کرد، توجه ویژه‌ای را به جامعه کارگری ایران معطوف نمود. آنچنان که نگاه به مفهوم «کار» را تأسی به این بخش از کلام الهی می‌دانست که «هرگونه کار و فعالیت بر روی زمین که موجبات آبادانی آن شود به عنوان ماموریت و وظیفه انسانی شناخته و تعریف شده است». ترویج چنین نگاهی به جایگاه کار و کارگر، دمیدن روحی تازه بود در جامعه کارگری ایران.

اکنون ماحصل دکترین انقلاب اسلامی در موضوع کار و کارگر، خودباوری جامعه ایرانی است که بیش از هر دستاوردی، ارزشمند و قابل تامل است. قرار گرفتن ایران در جمع ده کشور برتر تولید کننده فولاد یکی از چندین شاخص مورد استناد در این حوزه خواهد بود.

در دهه‌های اخیر، اما تحلیلگران جامعه صنعتی و کارگری بر این نکته تاکید ورزیدند که جوامع صنعتی و کارگری در حال یک تغییر شکل بنیادین و ورود به مرحله جدید است. نظریات جدید در بیان روابط جدید جامعه کار، نشان داده است که روابط اجتماعی جامعه کارگری و صنعتی عمیقاً دگرگون شده و جامعه جدیدی در حال ظهور است که آن را جامعه فراصنعتی می‌نامد. آنچنان که در جامعه فراصنعتی بعنوان جغرافیای مورد بررسی زیست کارگری، تغییر نگاه به سمت تخصص و حرفه مشهود است و روابط انسانی ارجح بر تفکر تولید محض خواهد بود. بطوری که سهم ثروت کشور‌های در حال توسعه از منابع انسانی را ۵۶ درصد و سهم ثروت طبیعی را ۲۸ درصد بررسی نموده اند. اگر به این یافته بعنوان یک «باید» نگاه کنیم، به روشنی درمی‌یابیم راه برون رفت ایران از اقتصاد نفتی بعنوان یک استراتژی مسلم، جز با توجه ویژه به نیروی انسانی مولد که بخش اعظم آن را جامعه کارگری تشکیل می‌دهد میسر نخواهد بود.

بدون شک فولاد مبارکه نیز بعنوان بزرگترین تولید کننده فولاد ایران و خاورمیانه، نقشی اساسی در این حرکت خواهد داشت. تلاشگرانی که ماموریت خود را تنها تولید فولاد ندانسته و ایفای نقش محوری در توسعه صنعتی و اقتصادی ایران را در جنگ تمام عیار اقتصادی علیه کشور، وظیفه خود می‌دانند. سرمایه عظیم انسانی فولاد مبارکه مزیت رقابتی این مجتمع عظیم صنعتی است که شرایط سخت تحریم و کرونا نیز نتوانسته ذره‌ای خلل در تلاش شبانه روزی آنان ایجاد نماید. یقیناً حرکت شتابنده ایران به سوی قله‌های عزت و عظمت بدون در نظر گرفتن جایگاه کارگران در سنگر کار و تولید، که با صبر و ایثار در این توفیق تاریخی نقشی ارزنده ایفا می‌کنند میسر نخواهد بود. پاسداشت مجاهدت‌های بی شائبه کارگران در ۱۱ اردیبهشت (روزجهانی کارگر)، کمترین ادای دینی خواهد بود برای یادآوری نقش راهبردی جامعه کارگری در سرافرازی نام ایران. نقش برجسته‌ای که برای تحقق شعار سال و اعتلای پرچم ایران اسلامی با در نظر گرفتن پشتیبانی موثر مسئولین و مانع زدایی در مسیر تولید، هدفی دور از ذهن نخواهد بود.

ایرج ترابی

منبع: شرکت فولاد مبارکه اصفهان

عناوین برگزیده