تاریخ: ۰۹ ارديبهشت ۱۴۰۰ ، ساعت ۱۴:۱۲
بازدید: ۴۲۷
کد خبر: ۲۰۸۰۹۶

رونمایی از سامانه توان‌آفرین

‌می‌متالز - سازمان فناوری اطلاعات سامانه وام وجوه اداره شده (توان‌آفرین) را با هدف حمایت هوشمند از کسب‌وکار‌های نوپا و اکوسیستم نوآوری رونمایی و اعلام کرد در یک سال گذشته ۱۲۲ میلیارد تومان تسهیلات به ۲۶۲ کسب‌وکار نوپا پرداخت کرده است.

به گزارش می‌متالز، امیر ناظمی در مراسم رونمایی از سامانه وام وجوه اداره شده (توان‌آفرین) وزارت ارتباطات گفت: تامین منابع مالی در حوزه نوآوری، کمک به مکانیزم‌هایی مانند صندوق‌های سرمایه‌گذاری جسورانه است. در این مدل از تامین مالی، به جای این‌که نهادی باشیم که تسهیلات در اختیار شرکت‌های استارت‌آپی قرار دهد، ترجیح دادیم صندوق‌های جسورانه این کار را انجام دهند و ما رقیب بخش خصوصی نشویم.

وی افزود: سعی کردیم با کمک به این بخش کاری کنیم که ریسک‌های سرمایه‌گذاری کاهش پیدا کند، به این معنی که اگر صندوق سرمایه‌گذاری جسورانه، روی یک استارت‌آپ سرمایه‌گذاری کند، بخشی از سرمایه‌گذاری در قالب وام‌های ارزان‌قیمت با بهره پایین و دارای تنفس از سوی وزارت ارتباطات در اختیار صندوق جسورانه قرار می‌گیرد تا ریسک کار آن‌ها را کاهش دهد. این‌ها راهبرد‌هایی بوده که سعی کردیم در دبیرخانه وام وجوه اداره‌شده به آن‌ها پایبند باشیم.

معاون وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات با اشاره به تلاش وزارت ارتباطات و سازمان فناوری اطلاعات در راستای حمایت هوشمند و هدفمند از استارت‌آپ‌ها، بیان کرد: امروز یکی از موضوعاتی که می‌تواند در اختیار استراتژی‌های ما در زمینه حمایت از استارت‌آپ‌ها باشد، رونمایی از سامانه توان آفرین است که امکان درج درخواست برای دریافت تهسیلات در آن پیش‌بینی شده است. از سمت دیگر می‌تواند به عنوان یک منبع اطلاعاتی تسهیل‌گر در کنار متقاضیان قرار گیرد و به آن‌ها کمک کند تا بهترین مدلی که می‌تواند برای آن‌ها کارآمد باشد را انتخاب کنند..

ناظمی ادامه داد: ویژگی بعدی این سامانه امکان ردیابی و پیگیری فرایند دریافت تسهیلات توسط متقاضی است. وقتی فردی، متقاضی خدمتی می‌شود این امکان را دارد تا ببیند تا کدام مرحله دریافت تسهیلات درخواستش پیش رفته و در هر مرحله چه اتفاقی رخ داده است و از سمت دیگر برآوردی از زمانی که می‌تواند وام را دریافت کند به دست آورد.

وی در پاسخ به اینکه چرا این سازمان در این زمینه از ظرفیت سامانه‌های دیگر خود مانند ایران نوآفرین استفاده نکرده، گفت: این ویژگی‌ها در سامانه‌های قبلی وجود نداشت یا به شکل ضعیف‌تری فعال بود و امکان درج بسیاری از قابلیت‌ها روی آن وجود نداشت به همین خاطر سامان توان آفرین با جامعیت و فراگیری بیشتر راه‌اندازی شده است.

سامانه توان‌آفرین، نسخه جدید سامان ایران کارفا است

شهره ناصری، معاون سیاست‌گذاری و اعتباربخشی سازمان فناوری اطلاعات نیز در این مراسم گفت: سامانه تسهیلات وجوه اداره‌شده وزارت ارتباطات با عنوان توان‌آفرین، نسخه جدید سامان ایران کارفا است، ولی برتری‌هایی نسبت به سامانه قبلی دارد. افزایش سهولت دسترسی کاربران، ارزیابان و مصرف‌کنندگان و افزایش شفافیت استفاده و فرایند دریافت تهسیلات از جمله این برتری‌هاست.

وی در ادامه به عملکرد وزارت ارتباطت در یک سال گذشته در زمینه وام وجوه اداره‌شده اشاره کرد و افزود: در یکسال گذشته ۱۲۲ میلیارد تومان تسهیلات به ۲۶۲ کسب‌وکار نوپا تخصیص یافته است. بخشی از این مبلغ از طریق اهرمی کردن منابع با همکاری صندوق کارآفرینی امید فراهم شده است که رقم پرداخت‌شده از سمت این صندوق ۱۲ میلیارد تومان بوده است. از طرف دیگر همکاری با صندوق نوآوری و شکوفایی برای پرداخت این تسهیلات آن هم برای طرح‌های کلان ملی مانند تولید مودم، تولید تلفن‌همراه داشته‌ایم.

ناصری گفت: هدف ما این است که به سمت حمایت‌های هوشمند و هدفمند برویم و تسهیلاتی هم که پرداخت می‌کنیم هدفمند و هوشمند باشد. یکی از کار‌هایی که در این راستا انجام دادیم راه‌اندازی سامانه بوم‌واره است. در بوم‌واره که در کنار سامانه ایران نوآفرین و توان‌آفرین قرار می‌گیرد، از شرکت‌های بزرگ‌تر حوزه درخواست کرده‌ایم که خدماتشان را در آن سامانه ارائه کنند تا کسب‌وکار‌های نوپای حوزه بتوانند از خدمات آن‌ها استفاده کنند. در ازای این کار به کسب‌وکار‌های بزرگتر از محل وام وجوه اداره‌شده تسهیلات پرداخت می‌کنیم.

پرداخت تسهیلات ۱۲۲ میلیاردی در یک سال

بر اساس گزارش عملکرد وضعیت وام وجوه اداره‌شده وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات، ۱۲۲ میلیارد و ۸۸ میلیون تومان تسهیلات پرداختی به ۲۶۲ مورد کسب‌وکار با دسته‌بندی محتوای دیجیتال، اصناف، سرمایه در گردش، بازی‌های موبایلی، اپلیکیشن‌ها، کسب‌وکار‌های نوپا، غر نوپا، پلتفرم، شتابدهنده، وام کرونا، صندوق کارآفرینی امید، بوم‌واره، اقتصاد دیجیتال، صندوق‌های سرمایه گذاری جسورانه، طرح‌های ویژه ملی تخصیص پیدا کرده است.

منبع: بورس نیوز

عناوین برگزیده