به گزارش میمتالز، ۱۲ اردیبهشت سالروز شهادت استاد مرتضی مطهری به عنوان روز معلم نامگذاری شده است. روز کسانی که نقش مهمی در تربیت آینده سازان ایران را دارند. سرنوشت کشور وابسته به آموزشی است که از همان دوران کودکی و نوجوانی به نسل امروز منتقل میشود. از همین رو، اهمیت جایگاه معلم قابل اندازه گیری نیست. کسانی که بدون ادعا و با کمترین مزایا، فداکارانه ایستاده اند تا نظام آموزشی ایران را زنده نگه دارند، بیش از این شایسته قدردانی هستند. آن هم در شرایطی که مجبور شده اند با روشهای از راه دور به آموزش ادامه دهند و در این شرایط سخت از حرکت بازنایستند.
با شیوع ویروس کرونا از اسفند ماه سال ۹۸، کمتر کسی تصور میکرد که این ویروس یکباره همه چیز را این چنین متوقف کند. نظام آموزش و پرورش از جمله بخشهای متاثر از این بیماری است که همچنان در تعطیلی به سر میبرد؛ اما فقط در مدارس و نه خانهها. با جایگزین شدن موبایل و تبلت و تجهیز آنها به نرمافزارهای اجتماعی آموزش از راه دور، معلمها هم که زمانی توصیهشان دوری دانشآموزان از موبایل و سایر ابزارهای دیجیتال بود، امروز خود مجبور به استفاده از این ابزارهای نوین برای تجربه شکل جدیدی از آموزش هستند که به گفته برخی معلمها نوع رابطه معلم – دانش آموزی را تغییر داده است.
تداوم کرونا و تعطیلی مدارس، باعث شد آموزش و پرورش به دنبال راهی برای ایجاد ارتباط میان دانش آموزان و معلمان شود. نتیجه این تلاشها، راه اندازی شبکه اجتماعی «شاد» بود که طبق تازهترین آمار اعلام شده از سوی وزیر آموزش و پرورش، هرهفته ۱۳ میلیون دانش آموز و معلم را با یکدیگر مرتبط میکند و روزانه به طور متوسط ۶۵۰ هزار ارتباط زنده و ۲۵۰ میلیون پیام را سامان داده و خدمات همزمان به بیش از دو میلیون و ۳۰۰ هزار کاربر ارائه میدهد. نتیجه این تغییر سبک آموزش، حضور ۲۴ ساعته معلمان در این شبکه اجتماعی است تا پاسخگوی سوالات همه به خصوص دانشآموزانی باشند که به دلیل محدودیتها امکان دسترسی به تلفن همراه یا تبلت مجزا را نداشته و مجبورند تنها در ساعاتی از شبانهروز در این شبکه آنلاین باشند.
توجه به رفاه و معیشت معلمین و فرهنگیان در این شرایط، کمترین خواسته این مجاهدان روزهای سخت است. چراکه با تعطیلی مدارس به صورت حضوری، گروههایی از کادر آموزشی مثل مربیان پیش دبستانی یا معلمان حقالتدریس نگران آینده شغلی و پرداخت معوقات خود هستند.
معلمان حقالتدریس میگویند: کرونا بیشتر به نیروهای کاری آسیب زده که غیررسمی هستند؛ معلمان رسمی هیچ دغدغهای بابت مجازی شدن درس خواندن یا تعطیلی کلاسهای درس ندارند؛ آنها در هر شرایطی، حقوقشان را سر وقت و کامل دریافت میکنند.
به اعتبار شاخصهای معتبر و قابل سنجشی که وزیر آموزش و پرورش ادعا میکند میتوانیم داوری کنیم که آموزش و پرورش در دولت تدبیرو امید از پوشش گستردهتر، کیفیت بیشتر، عدالت بیشتر، محرومیت کمتر و دسترسی به فضای ایمنتر جلوتر بوده است، اما همانطور که محسن حاجی میرزایی تاکید کرده است معلمان هنوز تا رسیدن به موقعیت آرمانی فاصله دارند.
منبع: پایگاه خبری اتاق ایران