به گزارش می متالز به نقل از «سیبیسی»، گروه رصد نفتکشهای جهان از وقوع تحولات جالب و جدیدی خبر داده و گفته تقریبا دو جین تانکر که احتمالا نفت ایران را به طور مرموزی حمل میکردند، فرستندههای خود را خاموش کردند.
بر اساس کنوانسیون حیات ایمن در دریاها که یک قانون بینالمللی است، کاپیتان کشتی باید فرستندههای خود را در تمام مسیر روشن نگه دارد. اما بعضا کشتیهایی که نمیخواهند تحت نظارت موشکافانه باشند این فرستندهها را خاموش میکنند.
این رسانه مدعی شده در چهارم سپتامبر، دادههای «سیستم شناسایی خودکار» (AIS) نشان میدهد که یک تانکر عظیم حاوی ۲ میلیون بشکه نفت ایران از بندر خارک خارج شده و به سمت تنگه هرمز و اقیانوس هند یعنی جایی که از ۱۵ سپتامبر به بعد این کشتی قابل رصد نبوده حرکت کرده است.
این کشتی بار دیگر ۱۰ روز بعد در حالی که از لاینهای شلوغ کشتیرانی در کوالالامپور عبور میکرده دیده شده و در این زمان فرستنده کشتی روشن بوده است. این کشتی در ۲۷ سپتامبر در هاب حمل و نقل سنگاپور حضور داشته و بار دیگر این کشتی در این تاریخ برای مدت یک هفته ناپدید شده و در ۵ اکتبر در سواحل تایوان ظاهر شده است. بعد از این تاریخ برای چند روز در تاریکی فرو رفته و در سواحل کره جنوبی بار دیگر سر و کلهاش پیدا شده و محمولهاش را در بندر دالیان چین در تاریخ ۱۳ اکتبر تخلیه کرده است.
این کشتی که «دینو ۱» نام دارد تنها «کشتی روحمانند» ایران نیست و به نظر میرسد این یکی از روشهای ایران برای دور زدن تحریمهای پیش رو باشد.
این رسانه به افزایش قیمت نفت در اثر فشار روانی ناشی از تحریمهای ایران در هفتههای اخیر خبر داد و نوشت: استفاده از این ناوگان پنهانی نفتکشها به تهران اجازه میدهد سهم خود را از بازار نفت حفظ کند و هر اندازه که میخواهند نفت بفروشند.
«ثمیر مدنی» موسس شرکت رصد کشتیها به این رسانه گفته: ایران از این روایت که قرار است صادرات نفت ایران به سختی کاهش پیدا کند، سود میبرد. این روایتها به افزایش قیمت نفت کمک میکند. آنها نمیخواهند که اوپک میزان تولید نفتش را افزایش دهد.
بر اساس برآوردهای شرکت رصد کشتیهای نفتی، ایران در ۱۳ روز اول اکتبر به طور میانگیر روزانه ۲.۲ میلیون بشکه نفت فروخته است. این به معنای افزایش ده درصدی فروش نفت ایران است.
این رسانه به تجربه قبلی ایران در ارسال «کشتیهای روحمانند» به دریا در دوران تحریمهای سابق بین ۲۰۱۱ تا ۲۰۱۵ اشاره کرد و نوشت: سوریه و اسرائیل هم بعضا به مسئولان نفتکشهای خود دستور میدهند که فرستندههایشان را قبل از رسیدن به مقصد خاموش کنند. آمریکا تحریمهایی علیه فروش نفت به سوریه اعمال کرده اما ایران در ماه آگوست ۶۰ هزار بشکه نفت به سوریه به ارزش ۱۵۰ میلیون دلار فروخته است.
«ادنسیک» عضو بنیاد دفاع از دموکراسیها گفته در مورد اسرائیل، نفتکشهای حاوی نفت خریداری شده از کشورهای عربی که روابطی با اسرائیل ندارند هم فرستندههای خود را برای مخفی نگه داشتن این روابط نفتی خاموش میکنند.
«مدنی» به یکی دیگر از متدهای ایران برای فرار از تحریمهای آمریکا اشاره کرده و گفته مقدار زیادی از نفت ایران روی تانکرهای سرگردان و بیکار انبار شده است. ایران از این طریق، بعدها خریدارانی برای نفتهای خود پیدا میکند.
بر اساس این گزارش در روز آخر سپتامبر، ماهوارههای شرکت مدنی ۱۰ میلیون بشکه نفت در شش سوپر نفتکشی که شناور بودند را شناسایی کرده است. این نفتکشها در نزدیکی بندر خارج پهلو گرفتهاند و روزها هیچ حرکتی نکردهاند.
این میزان چیزی بیش از ۱۰ درصد کل مصرف نفت جهان در یک روز است که روی کشتی شناور شده و به دنبال خریدار است و احتمالا بعد از تحریمهای آمریکا هم مشتری خود را پیدا خواهد کرد.
«سی بیسی» در ادامه گزارش با اشاره به حادثه کشتی سانچی نوشت: خطری که وجود دارد تنها مالی نیست. در ماه ژانویه نفتکش سانچی سوخت و در ۳۰۰ کیلومتری غرب شانگهای بعد از برخورد با یک کشتی باری غرق شد. سانچی حامل یک میلیون بشکه مشتقات نفتی بود و ۳۲ تن از خدمه این کشتی گم شده و کشته شدند. عملیات نجات با شکست مواجه شد، چرا که سانچی (به دلیل خاموش کردن فرستندههای خود) دست کم برای نه ساعت قابل ردیابی نبود.