تاریخ: ۱۲ ارديبهشت ۱۴۰۰ ، ساعت ۱۸:۱۵
بازدید: ۲۴۰
کد خبر: ۲۰۸۷۲۲
سرویس خبر : معادن و مواد معدنی

بهره‌بردار معدن مورد مناقشه کوهشاه موظف به رغع دغدغه مردم در حوزه منابع طبیعی و اجرای طرح آبخیرداری شد

‌می‌متالز - با اعلام استاندار هرمزگان، بهره‌بردار معدن مورد مناقشه کوهشاه احمدی موظف به رفع دغدغه مردم در حوزه منابع طبیعی، اجرای طرح‌های آبخیرداری و تامین آب مورد نیاز دامداران این منطقه شد.

به گزارش می‌متالز، در ماه‌های گذشته یکی از مباحث حوزه معادن استان مربوط به یکی بهره‌برداری از یک معدن در کوهشاه احمدی بود.

کوهشاه احمدی از جمله مناطق دارای پتانسیل بالا در حوزه معادن است که معادن غنی کرومیت را در خود جای داده و می‌توان با بهره‌برداری از این معادن علاوه بر ایجاد اشتغال، توسعه را برای منطقه به ارمغان برد.

اما پس از آنکه یک بهره‌بردار غیربومی در منطقه شریک آباد اقدام به اخذ مجوز برداشت از معدن غنی و قدیمی کرومیت کرد، مردم بومی منطقه مدعی شدند اعطای مجوز از راه غیرقانونی و با لابی گری صورت گرفته و مسوولان استانی مجوز بهره‌برداری به بومیان با بهانه جلوگیری از ورود خسارت به اکوسیستم منطقه نداده‌اند، اما به یک فرد غیربومی این مجوز را داده‌اند.

دامنه اعتراض مردمی در منطقه گسترده شد و در نهایت با پیگیری‌های صورت گرفته آنطور که استاندار هرمزگان اعلام کرده است، بهره‌بردار معدن کوهشاه موظف به انجام برخی امور برای جلب نظر مردم بومی شده است.

فریدون همتی در شورای معادن استان هرمزگان گفته است: یکی از اولویت‌های اصلی شورای معادن فعال کردن معادن در نقاط محروم استان است

وی عنوان کرد: ممکن است بهره‌برداری از معادن موجب بروز خسارت به اکوسیستم به واسطه استفاده از تکنولوژی شود و منابع و منافع مردم بومی مورد تهدید قرار گیرد، اما باید راهکاری برای حل این مشکل و تعادل در اجرای طرح و بهره‌برداری از منابع معدنی به دست آورد.

استاندار هرمزگان گفت: محرومیت‌زدایی و اشتغال آفرینی یک سیاست کلی است که بهره‌برداری از معادن می‌تواند به این مهم کمک کند و در کنار آن باید بهره‌برداران آسیب‌های وارد شده‌اند به اکوسیستم طبیعی مناطق را جبران کنند.

وی تصریح کرد: یکی از سیاست‌های اصلی در واگذاری معادن رسیدن منافع عمومی به مردم مناطق است و اگر مجوزی صادر شد باید به مردم منطقه خدماتی همچون تأمین آب، راه، ایجاد اشتغال داده شود.

همتی با اشاره به وجود مناقشه در واگذاری یک معدن در کوهشاه احمدی گفت: بهره‌برداری از معادن کوهشاه در جلسه‌ای با نمایندگان این منطقه و یک سرمایه‌گذار به صورت کلی بحث شد و مصوب شد بهره‌بردار معدن مورد مناقشه اقدام به رفع دغدغه مردم در حوزه منابع طبیعی، اجرای طرح‌های آبخیرداری و تامین آب مورد نیاز دامداران این منطقه کند.

منبع: خبرگزاری تسنیم

عناوین برگزیده