تاریخ: ۲۹ مهر ۱۳۹۷ ، ساعت ۰۱:۰۴
بازدید: ۲۱۴
کد خبر: ۲۰۸۸۷
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت
در نظرسنجی «دنیای بورس» مطرح شد

صعود ادامه‌دار سهام

می متالز - معاملات هفته گذشته بورس تهران با رشد بیش از یک درصدی شاخص کل به پایان رسید. این امر در شرایطی رخ می‌دهد که غالب سهامداران و کارشناسان حاضر در نظرسنجی نماگر اصلی بازار طی هفته جاری را صعودی پیشبینی کرده‌اند. نکته جالب توجه اینکه برخی کارشناسان حاضر در نظر‌سنجی در ابتدای ساعات انجام این نظر‌سنجی نسبت به روند معاملات بدبین بودند اما در پایان روز غالبا رای خود را به گزینه صعودی تغییر دادند.
صعود ادامه‌دار سهام

به گزارش می متالز، به نظر می‌رسد پررنگ شدن و جدی شدن بسته حمایتی اروپایی در تیتر اخبار و رسانه بیشتر از سایر موارد در تغییر دیدگاه کارشناسان موثر بوده است.

کارشناسان

صعودی: 68 درصد کارشناسان حاضر در نظر‌سنجی روند شاخص کل در هفته جاری را صعودی ارزیابی کرده‌اند. این کارشناسان معتقدند گزارش‌های شش‌ماهه شرکت‌ها منتشرشده تحت تاثیر نرخ دلار و آزادسازی قیمت‌ها بالاتر از حد انتظار بوده است و انتظار می‌رود که این روند در مورد دیگر شرکت‌ها نیز تکرار شوند. علاوه بر این شفاف‌سازی اخیر شرکت‌ها در مورد اثر تحریم‌ها بر وضعیت شرکت‌ها طی روز چهارشنبه، این یادآوری را به فعالان بازار ارائه کرد که سهام پیش‌تر نیز تحت تاثیر تحریم‌ها بوده است و از این رو اتفاق چشمگیری در وضعیت سودآوری رخ نخواهد داد. از سویی ثبات نرخ دلار در سطوح کنونی، به سهامداران اطمینان بیشتری نسبت به آینده می‌دهد. علاوه بر این این بسته حمایتی اروپا صورت جدی‌تر از هر زمانی رنگ و بوی عملی شدن به خود گرفته است. این موضوع با مطرح کردن بحث جایگرین سوییفت خود می‌تواند به سهامداران جسارت حضور دوباره در سمت تقاضا را بدهد.

کم‌نوسان: 27 درصد از کارشناسان حاضر در نظر‌سنجی نیز روند شاخص کل را کم‌نوسان ارزیابی کرده‌اند. تقابل بین عوامل مثبت و منفی طی هفته جاری روند کم‌نوسانی پیش پای سهام خواهد گذاشت. این عوامل مثبت سطوح فعلی نرخ دلار و گزارش‌های شش‌ماهه شرکت‌ها است. در مقابل اما نزدیک شدن به 13 آبان نگرانی سهامداران را افزایش می‌دهد. بسیاری ترجیح می‌دهند قبل از اعمال تحریم‌ها از بازار بیرون بیایند هرچند برخی به صعود دلاری بورس پس از این موعد معتقدند. از طرفی بازارهای جهانی با هشداری‌هایی از سوی کارشناسان مواجه بوده‌اند و این امر در نااطمینانی این افراد اثرگذار خواهد بود. باید توجه داشت نشست کمیته بازار آزاد آمریکا حاوی سخنرانی‌هایی بود، که  در محتوای آن‌ها افزایش نرخ بهره برای چهارمین بار در سال جاری میلادی محتمل ارزیابی می‌شود. این امر عامل فشار بر بازارهای سهام و بازار‌های جهانی خواهد بود. از این رو عقب‌نشینی سهامداران در سهام مرتبط در بورس تهران نیز پیش‌بینی می‌شود.

نزولی: 5 درصد از سهامداران روند شاخص کل در هفته جاری را نزولی عنوان کرده‌اند. به اعتقاد این کارشناسان اگر در هفته گذشته حمایت سهامداران حقوقی نبود، بازار مسیر منفی را پیش می‌گرفت. عوامل فشار بر بازار حتی اگر بگوییم  به صورت ذهنی، در بازار وجود دارد و تا زمان یافتن عوامل اطمینان بخش قیمت سهام به زحمت می‌تواند به روند صعودی بازگردد. روند بازارهای جهانی که همچنان با جنگ تجاری و احتمال افزایش نرخ بهره آمریکا مواجه است، نگرانی‌ها از نزدیک شدن به 13 آبان و موعد اعمال تحریم‌های جدید آمریکا و تجربه اخیر سهامداران از روند بازار عوامل فشار بر بازار سهام خواهند بود.

سهامداران

صعودی: 69 درصد سهامداران حاضر در نظر‌سنجی روند شاخص کل در هفته جاری را صعودی ارزیابی کرده‌اند. مقاومت نرخ دلار در برابر افت و احتمالا صعود دوباره آن به تحریک سهامداران در سمت تقاضا خواهد انجامید. از سوی دیگر اخبار پیرامون اهتمام اروپا در مقابله با تحریم‌های امریکا نیز امیدواری سهامداران را افزایش داده است.

کم‌نوسان: 17 درصد از سهامداران روند شاخص سهام را کم‌نوسان ارزیابی کرده‌اند. به نظر می‌رسد هر چند قیمت سهام برای ورود سهامداران جذاب می‌نماید با این حال نگرانی‌ها از وضع تحریم‌ها و همچنین هراس سهامداران از افت بیشتر قیمت‌ها منجر به احتیاط سهامداران در ورود به بازار سهام خواهد شد. این احتیاط تا زمان مشخص شدن اثر دور جدید تحریم‌ها بر وضعیت سودآوری شرکت‌‌ها ادامه دار به نظر می‌رسد. شاید حمایت حقوقی‌ها بتواند تحرکاتی به بازار ببخشد.

نزولی: 14 درصد از سهامداران روند شاخص کل در هفته جاری را نزولی عنوان کرده‌اند. هراس سهامداران از روند آتی سهام تحت تاثیر اعمال تحریم‌ها در 13 آبان عامل فشار فروش و خروج سهامداران از بازار خواهد شد. بسته اروپایی‌ها هم تا زمانی که مثمر ثمر باشد، زمان نیاز دارد. از این رو فشار بر قیمت سهام طی هفته جاری ارزیابی می‌شود.

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده
ریل نجات صنعت
با حضور کارشناسان بررسی شد: دولت چهاردهم چه سیاستی را در حوزه صنعت باید در پیش بگیرد؟

ریل نجات صنعت