تاریخ: ۱۲ ارديبهشت ۱۴۰۰ ، ساعت ۱۸:۳۳
بازدید: ۱۱۵
کد خبر: ۲۰۸۸۸۰

جذب فاینانسور‌های خارجی برای اجرای طرح‌های توسعه‌ای راه آهن

‌می‌متالز - معاون اقتصادی راه‌آهن از جذب فاینانسور‌های خارجی برای طرح‌های توسعه‌ای ریلی خبر داد و گفت: بسته‌های متعدد سرمایه‌گذاری با در نظر گرفتن دغدغه سرمایه‌گذاران تدوین شده است.

به گزارش می‌متالز، نورالله بیرانوند با اشاره به ماده ۱۲ قانون رفع موانع تولید اظهار کرد: خوشبختانه در حوزه ناوگان، تامین لکوموتیو، واگن‌های باری و مسافری سرمایه‌گذاران منابع را از طریق شرکت نفت و تایید راه آهن جمهوری اسلامی ایران دریافت می‌کنند.

وی ادامه داد: شرکت بهینه‌سازی مصرف سوخت نقش بسیار موثری در ایجاد یک فضای امید و افزایش بازدهی سرمایه‌گذاری طرح‌های ریلی در کشور داشته است.

وی بیان کرد: سرمایه‌گذاران نسبت به ۲ عامل بسیار حساس هستند؛ بازدهی سرمایه‌گذاری یکی از مولفه‌های مهم در تصمیم‌گیری سرمایه‌گذاران برای حضور در طرح‌های ریلی است. بر اساس قانون دسترسی آزاد به شبکه ریلی باید تمهیداتی اندیشیده شود تا سرمایه‌گذاری در بخش ریلی نسبت به سایر بخش‌ها از بازدهی بیشتری برخوردار باشد.

معاون اقتصادی راه آهن جمهوری اسلامی ایران با بیان این‌که مولفه دوم مدیریت ریسک در سرمایه‌گذاری است، اضافه کرد: بسته‌های سرمایه‌گذاری متعددی را حسب بخش‌های مختلف تدوین کرده‌ایم هم بازدهی و هم ریسک در این بسته‌ها در نظر گرفته شده است. علاوه بر این‌که زمینه تامین مالی در حوزه‌های لازم از طریق سیستم بانکی، دولت، بورس و فاینانسور‌های خارجی طراحی شده است.

بیرانوند با بیان این‌که تولید واگن باری، مسافری، لکوموتیو و... از همین طریق در حال انجام است، گفت: تمام سرمایه‌گذاری‌های انجام شده در راه‌آهن از همین روش‌های ذکر شده صورت گرفته است.

نورالله بیرانوند اواخر ماه گذشه از انصراف سرمایه‌گذاران از بکارگیری «صندوق پروژه» در طرح‌های ریلی خبر داده بود.

وی افزود: در بورس ابزار‌های متنوعی برای تامین مالی پروژه‌های ریلی وجود دارد در این زمینه قرارداد کلی با سازمان بورس داریم تا برحسب شرایط هر پروژه بتوانیم ابزار‌های بورسی را با پروژه راه‌آهن هم‌راستا کرده و به فراخور زمان و پروژه‌ها از این ابزار استفاده کنیم.

وی افزود: یکی از ابزار‌ها انتشار اوراق است که توسط شرکت‌های ریلی در حال انجام بوده و راه آهن در فراهم کردن شرایط اقتصادی شدن این پروژه‌ها نقش مهمی دارد.

وی بیان کرد: کار اصلی ما این است که این شرکت‌ها در وضعیت مناسبی قرار بگیرد تا صورت‌های مالی آن‌ها مثبت شود و در ادامه بتوانند سهام خود را عرضه کنند. این اقدام به صورت تدریجی در حال انجام است.

وی یادآور شد: مساله دوم استفاده از ابزار‌های بدهی تحت عنوان اوراق بدهی، استثنا و... است. این‌ها عملیاتی شده و چهار پروژه بزرگ از محل این ابزار‌ها تامین مالی شده طراحی و آماده سازی این ابزار‌ها کار بسیار پیچیده‌ای است که توسط شرکت‌های تامین سرمایه، سرمایه‌گذاران و راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران انجام شده است.

وی اضافه کرد: صندوق پروژه ابزار دیگری است که راه آهن جمهوری اسلامی ایران به دنبال آن بود و موافقت اصولی آنرا گرفتیم، اما این ابزار عملیاتی نشد.

مقام مسوول راه آهن جمهوری اسلامی ایران درباره دلیل عملیاتی نشدن صندوق پروژه گفت: ما در راه آهن از این ابزار استقبال و با بورس هم توافق کردیم، اما سرمایه گذارانی که باید در راه آهن از این ابزار استفاده می‌کردند، انصراف دادند.

وی ادامه داد: انصراف به این دلیل بود که بازدهی اقتصادی مورد بورس را پروژه نمی‌توانست فراهم کند و ریسک‌های را به همراه داشت.

وی تاکید کرد: الان در راه آهن جمهوری اسلامی ایران به دنبال استفاده از ظرفیت ماده ۱۲ برای فراهم کردن بازدهی مناسب برای بهره گیری از صندوق پروژه برای اجرای طرح‌ها هستیم.

وی درباره ماده ۱۲ نیز افزود: بر اساس ماده ۱۲ قانون رفع موانع تولید، کسانیکه در راه آهن صرفه جویی می‌کنند می‌توانند صرفه جویی ناشی از مصرف سوخت را دریافت کنند که به ازای هر تن کیلومتر ۱.۲ سنت دلار پرداخت می‌شود. این ماده باعث شده بهره وری راه آهن حداقل ۲ برابر شود.

منبع: خبرگزاری تسنیم

عناوین برگزیده