تاریخ: ۱۸ ارديبهشت ۱۴۰۰ ، ساعت ۱۱:۲۳
بازدید: ۲۰۰
کد خبر: ۲۰۹۰۸۹
سرویس خبر : آهن و فولاد
رئیس کمیسیون توسعه صادرات اتاق بازرگانی ایران:

با خصوصی سازی واقعی بهره وری در صنعت فولاد چندین برابر خواهد شد/ لازمه توسعه صادرات، تدوین برنامه راهبردی بلند مدت است

‌می‌متالز - رئیس کمیسیون توسعه صادرات اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران معتقد است: اگر صنعت فولاد به سمت خصوصی سازی واقعی و ۱۰۰درصدی برود؛ بهره وری از این صنعت چندین برابر خواهد شد. همچنین با توجه به ظرفیت فوق تصوری که در زمینه صادرات برای ایران وجود دارد، با داشتن برنامه راهبردی بلند مدت می‌توان شرایط را برای توسعه صادرات در کشور به ویژه در صنعت فولاد فراهم کرد.

به گزارش می‌متالز، جمشید نفر با بیان این مطلب در ادامه افزود: ظرفیت‌های کشور عزیزمان ایران در زمینه صادرات فوق تصور بوده و حد و حسابی نمی‌توان برای آن تعریف کرد، اما نکته اینجاست که لازمه توسعه صادرات داشتن برنامه راهبردی بلند مدت است. چرا که با توجه به داشتن مزایایی همچون انرژی ارزان و وجود معادن سنگ آهن در کشور، برای انجام محصولات نهایی در صنایع معدنی همچون فولاد، باید زنجیره A تا Z را در صنعت فولاد ایجاد کرده و تولید را افزایش دهیم.

وی ادامه داد: نکته مهمی که در خصوص صنعت فولاد ایران وجود دارد این است که باید به سمت خصوصی شدن برود؛ زیرا در این صورت قطع به یقین نتایج بسیار بهتری خواهد گرفت. این در حالیست که برخی از راهبرد‌های بکار گرفته شده در این صنعت مناسب و صحیح نبوده و باید اصلاح شوند. پس لازم است روش‌های موجود در صنعت فولاد به گونه‌ای باشد که به نفع تولید، مصرف کننده و صادرات در بازار‌های صادراتی تمام شود.

نفر ادامه داد: در صورتی که از ظرفیت‌های موجود در صنعت فولاد، به درستی حمایت نشود، ممکن است در نهایت به نتایجی منجر شود که فولادسازان ما نتوانند در بازار‌های بین المللی رقابت کنند؛ (موضوعی که در صنعت خودروسازی کشور دیده می‌شود)؛ بنابراین باید توجه داشت پشتیبانی‌هایی که از صنعت فولاد به دلیل ظرفیت‌های موجود در کشور ارائه می‌شود، این صنعت را به سمت پویایی و بروز بودن ببرد تا بتواند همیشه در صحنه‌های بین المللی رقابت کند و حداقل بازار‌های کشور‌های اطراف خود را در اختیار داشته باشد. زیرا در اطراف ایران کشور‌های در حال توسعه قرار گرفته اند و صنعت فولاد می‌تواند با افزایش تولید، صادرات فراوانی به این کشور‌ها داشته باشد.

وی با تاکید بر اینکه نباید صنعت از حالت پویا، مدرن و بروز بودن دور شود در ادامه افزود: تا زمانی که پشتیبانی دولت از شرکت‌های فولادی وجود دارد، امکان صادرات و ارزآوری فراهم است، اما در کنار این موضوع، باید مدیریت روز در صنعت فولاد کشور حاکم باشد تا با حداقل پرسنل، حداکثر بهره وری را داشته باشیم و بتوانیم در صنعت فولاد به موفقیت برسیم.

به گفته رییس کمیسیون توسعه صادرات اتاق بازرگانی ایران، اگر صنعت فولاد به سمت خصوصی سازی واقعی و ۱۰۰درصدی برود و مدیران باهوش و بروز و کاملا آگاه به علم صنعت فولاد باشد، بهره‌برداری از فولاد چندین برابر خواهد شد، در غیر این صورت مشکلات زیادی در انتظار این صنعت خواهد بود.

نفر افزود: یکی از مواردی که باعث رشد صنایع کشور می‌شود این است که سیاستمداران ما بتوانند دیپلماسی را برقرار کنند تا بتوانیم با دنیا ارتباط داشته باشیم، زیرا این امر سبب میشود با کشور‌های شماره یک فولادسازی در جهان کار‌های مشترکی انجام دهیم؛ گاهی اوقات تولید و کار مشترک باعث صرفه جویی در هزینه‌های بازاریابی، حمل و نقل و ... می‌شود.

وی تصریح کرد: در هر حال صنعت فولاد ظرفیت‌های فوق العاده‌ای دارد و می‌تواند به جایگاه بسیار بالاتری دست پیدا کند.

منبع: پایگاه خبری - تحلیلی ایراسین

عناوین برگزیده