تاریخ: ۱۷ ارديبهشت ۱۴۰۰ ، ساعت ۱۷:۱۸
بازدید: ۱۹۳
کد خبر: ۲۰۹۱۰۷
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت
میرتاج‌الدینی مطرح کرد؛

لزوم برخورد جدی سازمان امور مالیاتی با فراریان مالیاتی/فشار نباید تنها بر گردن اقشار متوسط و واحد‌های تولید خُرد باشد

‌می‌متالز - نایب رئیس کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس گفت: سازمان امور مالیاتی باید با جدیت به دنبال سد راه‌های فرار برای خاطیان باشد، زیرا نباید فشار پرداخت مالیات بر گردن اقشار متوسط جامعه، واحد‌های تولیدی خُرد و حقوق بگیران ثابت باشد، ولی متاسفانه سازمان مالیاتی به دلیل ضعف ساختاری تاکنون نتوانسته به درستی عمل کند.

به گزارش می‌متالز، سید محمد رضا میرتاج الدینی نایب رئیس کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس با اشاره به مسوولیت سازمان امور مالیاتی در تحقق درآمد‌های مالیاتی در سال جاری و جلوگیری از فرار‌های مالیاتی گفت: مهمترین اقدام سازمان امور مالیاتی ایجاد سامانه شفافیت مالی در همه عرصه‌هاست و این موضوع از ادوار قبلی مجلس هم در کمیسیون اقتصادی مطرح بوده، اما تاکنون اقدام موثری انجام نشده است.

وی ادامه داد: سازمان امور مالیاتی با توجه به گستردگی فناوری اطلاعات می‌تواند، بر حساب‌های فروشگاه ها، واحد‌های تولیدی و اقتصادی، شرکت‌ها و ... راسا ورود کرده و به صورت شفاف مالیات‌ها را محاسبه کند. در صورت وجود شفافیت مالی و جلوگیری از فرار‌های مالیاتی فشار بر قشر کارمندان و قشر خاص جامعه مانند کسبه جزء کاهش خواهد یافت، زیرا همیشه تنها مالیات از این اقشار به طور منظم دریافت شده است.

میرتاج‌الدینی تصریح کرد: سازمان امور مالیاتی باید به سراغ افرادی برود که از طریق دلال بازی و سفته بازی توانسته‌اند درآمد‌های نجومی کسب کنند. در همین راستا حجت‌الاسلام بحرینی عضو کمیسیون اقتصادی پیشنهادی را در زمان بررسی بودجه ۱۴۰۰ در صحن علنی ارائه و در نهایت مصوب شد که براساس آن باید یک حساب فروش برای هر فرد فعال در عرصه فعالیت‌های اقتصادی معرفی شود تا مالیات بر ارزش افزوده و دیگر مالیات‌ها به راحتی محاسبه شود.

نایب رئیس کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس ادامه داد: اکنون زنجیره و روند دریافت مالیات بر ارزش افززوده درست نیست، عده‌ای این مالیات را پرداخته و تعدادی دیگر آن را نمی‌پردازند بنابراین با تعیین حساب افزوده تجاری افراد عدالت بیشتری برقرار خواهد شد.

وی تاکید کرد: سازمان امور مالیاتی باید با جدیت به دنبال سد راه‌های فرار برای خاطیان باشد، زیرا نباید فشار پرداخت مالیات بر گردن اقشار متوسط جامعه، واحد‌های تولیدی خُرد و حقوق بگیران ثابت باشد، ولی متاسفانه سازمان مالیاتی به دلیل ضعف ساختاری تاکنون نتوانسته به درستی عمل کند.

منبع: خبرگزاری مجلس شرای اسلامی (خانه ملت)

عناوین برگزیده