تاریخ: ۱۸ ارديبهشت ۱۴۰۰ ، ساعت ۱۵:۲۶
بازدید: ۴۴۲
کد خبر: ۲۰۹۱۱۰
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت
کریمی:

انتظار کاهش قیمت کالا‌های مصرفی پس از اُفت نرخ دلار/پای چسبندگی قیمت در میان است

‌می‌متالز - عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس با اشاره به ضرورت کاهش قیمت کالا‌ها متناسب با اُفت نرخ ارز، می‌گوید به دلیل نظریه چسبندگی قیمت‌ها با حذف عامل تورم زا و اُفت نرخ ارز قیمت‌ها مطابق با انتظارات ارزان نشده و به نرخ‌های قبلی باز نمی‌گردد.

به گزارش می‌متالز، علی اکبر کریمی با اشاره به ضرورت کاهش قیمت کالا‌ها متناسب با اُفت نرخ ارز، گفت: هرچند با افزایش نرخ ارز و رشد تورم، کالا‌ها گران می‌شود، اما براساس نظریه چسبندگی قیمت‌ها، با حذف عامل تورم‌زا و اُفت نرخ ارز، قیمت‌ها مطابق با انتظارات ارزان نشده و به نرخ‌های قبلی باز نمی‌گردد به این معنا که قیمت‌ها متناسب با کاهش نرخ ارز، ارزان نمی‌شود.

نماینده مردم اراک، کمیجان و خنداب در مجلس شورای اسلامی با اشاره به رشد بی‌سابقه نرخ تورم در سال‌های اخیر، افزود: یکی از عوامل تورم زا نرخ ارز بوده و از آنجا که با رشد آن هزینه تولید و قیمت تمام شده به واسطه مواد اولیه، تجهیزات و قطعات وارداتی افزایش می‌یابد، کالا‌ها گران می‌شود.

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی اضافه کرد: هرچند پدیده چسبندگی قیمت‌ها موجب می‌شود که با کاهش نرخ ارز، قیمت کالا‌ها به بعدی قبلی خود بازنگشته یا متناسب با اُفت دلار ارزان نشود، اما مسئولان اجرایی باید تمام تلاش خود را برای کاهش قیمت کالا‌ها در شرایط فعلی به کار گیرند.

این نماینده مردم در مجلس یازدهم با بیان اینکه امیدواریم با تثبیت نرخ ارز شاهد کاهش قیمت کالا‌ها باشیم، ادامه داد: در هفته‌های اخیر حباب سکه، طلا و ارز به دلیل عوامل روانی تا حدودی تخلیه شده و این امر باید در بهای کالا‌ها نیز اثرگذار باشد.

منبع: خبرگزاری مجلس شرای اسلامی (خانه ملت)

عناوین برگزیده