تاریخ: ۱۵ ارديبهشت ۱۴۰۰ ، ساعت ۰۷:۲۵
بازدید: ۴۱۲
کد خبر: ۲۰۹۱۱۲
سرویس خبر : معادن و مواد معدنی
گردشگری مجازی؛

غار و معدن نمکی استانی که گلوله نمک است!

‌می‌متالز - استان گلوله نمک و شهری که غار و معدن نمکی در آن قرار دارد، کجاست؟

به گزارش می‌متالز، تا اسم معادن و ایران می‌آید، بیشتر از همه ذهنمان سراغ معادن نفت و گاز می‌رود که در دنیا بسیار مطرح هستند؛ اما ایران معادن غنی بسیار دیگری نیز دارد که در دنیا مطرح‌اند و خود ما از شهرت آن‌ها خبر نداریم!

وقتی خبردار می‌شویم که به کشور خارجی سفر کرده باشیم و ببینیم نمک ایران را جزو نمک‌های ویژه و محبوب دنیا در بسته‌بندی‌های گران‌قیمت، بسته‌بندی کرده‌اند.

یک استان، نمک‌های معروف و گران‌بها دارد. جایی که تقریبا ۵۰ درصد از نمک کشور را تأمین می‌کند و بیش از ۳۰ معدن فعال نمک دارد. این استان سرشار از نمک، سمنان است که گفته شده درجه خلوص نمک‌های آن ۹۸ درصد بوده و این خلوص، محصول آن را ارزشمندتر کرده است.

همچنین، بعضی از این معادن نمک، زیبایی و امکانات کافی جهت تبدیل شدن به جاذبه گردشگری دارند. بگذریم از این‌که در بسیاری نقاط جهان، استفاده‌های درمانی از نمک می‌شود و در کنار چنین معادن بزرگی، گردشگری سلامت نیز در جریان است.

غار و معدن نمکی استانی که گلوله نمک است!

یکی از این جاذبه‌های نمکی و ارزشمند در استان سمنان را بشناسید.

غار نمکی گرمسار

استان سمنان و به ویژه گرمسار، معادن نمک فراوانی دارد، اما زیبایی بعضی از این غار‌ها باعث شده است به جاذبه گردشگری منطقه نیز تبدیل شوند. غار نمکی گرمسار در فاصله ۱۵ تا ۲۵ کیلومتری غرب این شهرستان و ۹۰ کیلومتری تهران، در جاده‌های ایوانکی و گرمسار قرار گرفته و هر سال، گردشگران بسیاری را به خود جذب کرده است.

غار و معدن نمکی استانی که گلوله نمک است!

نخست، لازم است اشاره شود که غار نمکی گرمسار، محل بالا آمدن گنبد نمکی با پوشش گچ و نمک است. این معدن، از معدود معادن زیرزمینی قابل بازدید است. نمک سازنده این معدن، از رسوبات تبخیری محسوب می‌شود.

از این معدن، با تکنیکی استخراج می‌کنند که مقاومت خود را از دست ندهد و شیوه استخراج، باعث ایجاد اشکالی در غار دستکند (غار یا شهری که انسان‌ها در داخل زمین ایجاد می‌کنند/ شهر زیرزمینی) شده است.


با توجه به ارتفاع و اندازه مناسب اتاق‌ها و تونل‌ها، تهویه این غار تقریبا به‌صورت طبیعی انجام می‌شود. دیواره‌های غار در قسمت ورودی، تیره‌تر از اعماق آن است. شیار‌هایی که روی نمک‌ها دیده می‌شوند، مسیر عبور آب را به ما نشان می‌دهند.

زیبایی‌های غار نمکی

داخل تالار غار نمکی، چیزی به اندازه یک زمین فوتبال است. با ورود به تونل نمکی، ۶ ستون ۱۲ متری داخل آن، چشم هر بیننده‌ای را به خود خیره می‌کند. این ستون‌ها به شیوه‌ای داخل غار باقی مانده‌اند که از ریزش آن جلوگیری کنند و امنیت غار تأمین شود. چین‌خوردگی دیواره‌ها و سقف داخل غار، از منظره‌های بسیار مهم از نظر زمین‌شناسان هستند.

لازم است بدانید اشکال عجیب و غریبی که خواهید دید، همه به دلیل فرسایش‌هایی هستند که بیشتر از همه، آب موجب آن شده و در زمان طولانی، باعث ایجاد اشکال متنوعی روی سنگ‌ها و نمک‌ها شده است.

استالاگمیت‌های نمکی (مخروط‌های آهکی کف غارها) که سقف و کف غار را تزیین کرده‌اند، از زیبایی‌های بی‌بدیل این غار نمکی محسوب می‌شوند که حتما توجه شما را جلب خواهند کرد.

غار و معدن نمکی استانی که گلوله نمک است!



گودتر بودن کف بعضی بخش‌های غار، موجب شده است که گاه مقداری آب درون غار جمع شود و زیبایی آن را چند برابر کند.

نکته: آن‌چه از نمک‌ها درون غار به نظرمان زیبا و چشم‌نواز آمد، به جان آن نیافتیم که آن‌ها را کنده و با خود به خانه بیاوریم. این اشتباه، آسیب جدی به گنجینه‌های چند هزار ساله وارد می‌کند.

جاذبه‌های منطقه، تنها به این معادن ختم نمی‌شود و به دلیل موقعیت باستانی آن، آثار دیگری در اطراف این غار نمکی پیدا می‌شوند؛ مانند قلعه باستانی استوناوند، ریگ تپه و قلعه گبری. البته، جاذبه‌های طبیعی دیگری نیز در این اطراف وجود دارند.

غار و معدن نمکی استانی که گلوله نمک است!

سخن پایانی

دست و دلبازی‌های طبیعت در ایران، پایان ندارد. هر کدام از این نعمت‌های طبیعی می‌تواند یک جاذبه منحصر به فرد گردشگری باشد که جهانگردانی از سراسر کره زمین جهت دیدن آن به این نقطه از ایران سفر کنند.

حتی این منابع در کنار خدمات دیگر، مانند گردشگری سلامت، مجموعه خدماتی به گردشگران ارائه می‌کنند که بر اساس استاندارد‌های دنیا هستند. البته خدماتی که در کنار آن، محافظت از این میراث را در نظر داشته باشد.

به خواست خداوند متعال، پس از پایان همه‌گیری ویروس کرونا، گردشگران عزیز، این غار نمکی زیبا را از نزدیک ببینند.

منبع: خبرگزاری صدا و سیما

عناوین برگزیده