به گزارش میمتالز، سهیل معمارباشی در مورد گلایه قطعهسازان نسبت به وضع تامین ورق فولادی به مهر گفت: تولیدکنندگان واقعی که تامینکننده نیازهای صنعت خودرو هستند نباید هیچ گونه نگرانی درخصوص تامین ورق فولادی داشته باشند. قطعهسازان فرآیند ثبتنام را باید حتما در سامانه بهینیاب آغاز کنند و هرچه سریعتر تعیین سهمیه شوند.
وی در مورد نگرانی قطعهسازیها از ایرادات محیط زیست بر پروانههای بهرهبرداری افزود: مصوبهای درخصوص محیط زیست وجود دارد که اگر قرار بر ایجاد تغییراتی برای شرکتها موجود باشد، نیازی به استعلام از محیط زیست نیست بنابراین برای همه این موارد فکر شده و تعلل شرکتها بهدلیل واهمه از تغییراتی است که رخ داده، ولی باید بدانند هدف از این دستورالعمل، شفافسازی وضعیت و رساندن مواد اولیه با قیمت مناسب به تولیدکننده واقعی است.
این مدیر حوزه وزارتی ادامه داد: در ورق فولادی کمبود وجود دارد لذا وقتی تولیدکنندگان همراه با شرکتهای واسطهای به بورس وارد میشوند، قیمت ورق بسیار بالا تعیین میشود و هزینه تمام شده برای شرکتهای تولیدی واقعی و صنعت خودرو افزایش مییابد. از این رو سعی میشود این سطح رقابت را با مدیریت کردن تقاضا کاهش داد، اما هدف این نیست که شرکت تولیدکننده با محدودیت مواجه شود.
معمارباشی با بیان اینکه شرکتها برای تامین ورق فولادی به هیچ وجه نگران نباشند، عنوان کرد: راهکارها دیده شده و هر جا مشکلی باشد حل میشود، اما حتما شرکتها باید در سامانه بهینیاب ثبتنام کنند و این موضوع تغییرناپذیر است. آخرین مهلت ثبتنام در سامانه بهینیاب و تعیین سهمیه و خرید، خرداد است.
وی اضافه کرد: وجود ورق فولادی در بازار یعنی برخی شرکتها از بورس ورق فولادی خریدهاند و در بازار عرضه کردهاند و خرید به چرخه تولید وارد نشده است. همین مساله نشان داد اتفاقاتی در حوزه ورق فولادی و قطعه سازی در حال رخ دادن است از این رو معاونت امور صنایع وزارت صنعت برای مقابله و کمک به شرکتهای تولیدی واقعی ورود کرد. انتظار میرود شرکتها نیز کمک کنند تا این دستورالعمل کامل اجرا شود و هر جا مشکلی وجود داشت قطعاً حل میشود.
منبع: بورس پرس