تاریخ: ۲۱ ارديبهشت ۱۴۰۰ ، ساعت ۱۳:۳۹
بازدید: ۳۴۹
کد خبر: ۲۰۹۵۴۲
سرویس خبر : انرژی

واشنگتن: برجام مانع از اعمال تحریم‌های غیرهسته‌ای علیه ایران نمی‌شود

‌می‌متالز - سخنگوی وزارت خارجه آمریکا با اشاره به اینکه تحریم جدید علیه ایران مغایر برجام نیست، اظهار داشت: این توافق مانع از اعمال تحریم‌های غیرهسته‌ای علیه تهران نمی‌شود.

به گزارش می‌متالز، ند پرایس سخنگوی وزارت خارجه آمریکا روز دوشنبه به خبرنگاران گفت: که حتی اگر طرف‌های برجام به تعهدات خود بازگردند آمریکا همچنان با قاطعیت ایران را در سایر حوزه‌ها از جمله آنچه وی «حمایت از تروریسم و نیرو‌های نیابتی و نقض حقوق بشر» خواند پاسخگو خواهد کرد.

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا افزود: برجام در هیچ جایی مانع نمی‌شود از تحریم به‌عنوان ابزاری برای رسیدگی به این حوزه‌ها استفاده کرد.

پرایس مدعی شد: اگرچه پایبندی به تعهدات هسته‌ای لازم است، اما به‌تن‌هایی کفایت نمی‌کند. علاوه بر اینکه مفاد برجام باید مفصل‌تر و قوی‌تر شود، به‌دنبال مذاکره درباره توافق‌های بعدی هستیم که موضوعاتی را از جمله موشک‌های بالستیک، حمایت از تروریسم و نیرو‌های نیابتی و سایر نگرانی‌های منطقه‌ای در بر بگیرند.

این اظهارات سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در حالی است که تهران بار‌ها تأکید کرده است که تقسیم تحریم‌ها به هسته‌ای و غیرهسته‌ای را قبول ندارد و تا زمانی که آمریکا تحریم‌ها را به‌صورت کامل و مؤثر لغو نکند ایران به تعهدات خود باز نخواهد گشت.

در طول چند روز گذشته مذاکرات هسته‌ای در وین ادامه داشته است. دوشنبه‌شب دیداری چهارجانبه میان سید عباس عراقچی رئیس هیأت مذاکره‌کننده ایرانی و رؤسای سه هیأت اروپایی (آلمان، فرانسه و انگلیس) برگزار شد.

نشست‌های کارشناسی نیز به‌صورت دوجانبه و هم در قالب کارگروه‌های سه‌گانه همچنان ادامه دارد.

در نشست روز جمعه کمیسیون مشترک مقرر شد که مذاکرات و رایزنی‌ها به‌شکل فشرده و با سرعت بیشتری ادامه پیدا کند، از این رو هر روز جلسات متعدد و مستمری در سطوح مختلف میان اعضای ایران و گروه ١+٤ برگزار می‌شود.

در همین حال، جوزپ بورل مسوول سیاست خارجی اتحادیه اروپا روز دوشنبه در یک نشست خبری تأکید کرد که مذاکرات احیای برجام که از چندین هفته قبل در پایتخت اتریش آغاز شده است و همچنان ادامه دارد، در حال رسیدن به مراحل حساس و تعیین‌کننده است.

منبع: خبرگزاری تسنیم

عناوین برگزیده