تاریخ: ۲۱ ارديبهشت ۱۴۰۰ ، ساعت ۱۴:۲۴
بازدید: ۲۴۳
کد خبر: ۲۰۹۵۶۴
سرویس خبر : آهن و فولاد

شرط اول برای بومی سازی محصولات فولادی

‌می‌متالز - معاون بهره برداری شرکت فولاد هرمزگان گفت: سه نکته در موضوع بومی‌سازی حائز اهمیت است. اولین مورد به کیفیت محصول تولیدی مربوط می‌شود.

به گزارش می‌متالز، بومی‌سازی را پیشرفتی بزرگ در مسیر علم و فناوری می‌پندارند که در صورت دستیابی به آن می‌توان برای استمرار در تولید برنامه‌ریزی کرد. اتکا به توان داخلی علاوه بر صرفه‌جویی در خروج ارز از کشور، اشتغالزایی و استفاده از نخبه‌های علمی را در پی دارد و هرچه پیوند بین دانشگاه و صنعت بیشتر شود قطعاً مسیر بومی‌سازی نیز هموارتر خواهد شد. در آستانه برگزاری سومین جشنواره ملی فولاد که ۴ تا ۶ خرداد و به همت انجمن تولیدکنندگان فولاد برگزار می‌شود قرار داریم. در همین راستا با معاون بهره‌برداری فولاد هرمزگان به گفتگو نشستیم و از وی درباره جوانب مختلف بومی‌سازی در حوزه مهم فولاد سوال کردیم. با گسترش‌نیوز همراه باشید.

سید اصغر مدنی، معاون بهره‌برداری فولاد هرمزگان اظهار داشت: «موضوع بومی‌سازی از سال‌های گذشته در شرکت فولاد هرمزگان آغاز شده و در سه سال اخیر به صورت جدی‌تر دنبال می‌شود. میزان ساخت داخل در سال ۱۳۹۷ حدود ۵۶ درصد بوده و در سال ۱۳۹۸ به ۶۰ درصد افزایش یافته و در سال ۱۳۹۹ به ۶۸ درصد رسیده است. در سال گذشته میزان صرفه‌جویی ارزی چیزی حدود هفت میلیون و ۳۸۰ هزار دلار برآور شد و یا به عبارت بهتر این مبلغ صرف قطعات و تجهیزات داخلی شد و از خروج ارز جلوگیری به عمل آمد. زمانی که موضوع بومی‌سازی مطرح است در واقع بحث دانش و فناوری متخصصین داخلی به میان می‌آید و موجب ارتقای دانش فنی مهندسان و کارکنان مجموعه می‌شود».

وی افزود: «اولین گام برای بومی‌سازی قطعات، تهیه مدارک مهندسی معکوس است. در سال ۱۳۹۹ قریب به دو هزار و ۵۰۰ مدرک تهیه و قطعات مربوطه داخلی‌سازی شد. برای ساخت هر قطعه در ابتدا باید به یک نقشه درست و علمی دسترسی داشت. دفترچه نقشه این دو هزار و ۵۰۰ تهیه شده که در اختیار مشتریان قرار داده می‌شود. شرکت فولاد هرمزگان یک مجموعه تولیدی است که قطعه و ماشین‌آلات را ساخته و روانه بازار می‌کند. کاری که در بحث بومی‌سازی انجام داده‌ایم تهیه لیست سازندگان هر قطعه و تجهیزی است. این مهم با همکاری شرکت‌های فولادی فعال در کشور امکان‌پذیر خواهد شد».

محصول ساخت داخل باید با کیفیت باشد

مدنی تصریح کرد: «برای مثال شرکت فولاد مبارکه قطعه‌ای مشابه با ما دارد که توانسته آن را بومی‌سازی کند. در نتیجه ما نقشه را در اختیار آن‌ها قرار می‌دهیم تا برای تولید داخلی قطعه موردنظر اقدام کنند. سه نکته در موضوع بومی‌سازی حائز اهمیت است. اولین مورد به کیفیت محصول تولیدی مربوط می‌شود. این مورد در سال‌هایی که جهش تولید در رتبه نخست اهمیت قرار دارد، از اهمیت مضاعفی برخوردار می‌شود. کیفیت قطعه‌ای که برای خط تولید مورداستفاده قرار می‌گیرد باید بالا باشد. دومین ویژگی بومی‌سازی، تحویل به موقع سفارش است. به عنوان مثال زمانی که به یک کارگاه ریخته‌گری قطعه‌ای را جهت ساخت سفارش می‌دهیم باید در موعد مقرر تحویل دهد چراکه مشتری یا واحد تولیدی برای آن زمان برنامه ریزی کرده است».

علم‌افزایی، نتیجه تعامل با دانشگاه

معاون بهره‌برداری شرکت فولاد هرمزگان در ادامه گفت: «نکته سوم موضوع صرفه‌جویی ارزی یا هزینه است. قیمت تمام‌شده قطعات داخلی گاهی اوقات بیشتر از نمونه خارجی آن است. به عبارت دیگر در بحث بومی‌سازی سازندگان داخلی انتظار دارند هزینه خرید‌های داخلی کمتر شود. بخش اصلی بومی سازی موضوع اشتغالزایی است. علاوه بر اینکه داخلی‌سازی صرفه‌جویی اقتصادی دارد، مسئولیت‌های اجتماعی را که در رابطه با اشتغالزایی مطرح می‌شود هم شامل می‌شود. برخی از شرکت‌های دانش‌بنیان، برای ساخت بسیاری از قطعات پیش‌قدم می‌شوند. در همین راستا با دانشگاه‌های مختلف همکاری‌های لازم را داریم. تعامل با واحد‌های دانشگاهی علاوه بر اتکا به تولید داخلی موجب افزایش علم نیز می‌شود، زیرا افرادی که در واحد تولیدی مشغول کار هستند سال‌های زیادی است که از فضای دانشگاهی دور مانده‌اند؛ بنابراین همکاری با دانشگاهیان موجب کسب علم به روز همکاران ما می‌شود».

مدنی تاکید کرد: «ارتباط صنعت با دانشگاه علاوه بر افزایش علم، دانش را از فضای آکادمیک دانشگاهی خارج می‌کند و وارد مرحله عملی می‌شود و ثمره دانش را در بحث تولید مشاهده می‌کنیم و در واقع پیوند بین صنعتگر و اساتید یک رویداد تحسین‌برانگیزی خواهد بود».

مدنی بیان کرد: «در مسیر بومی‌سازی و اتکا به توان داخلی چالش‌هایی نیز وجود دارد. یکی از چالش‌های مهم، عدم ورود بسیاری از شرکت‌ها برای همکاری در این خصوص است. در تامین برخی از قطعات همچنان به سایر کشور‌ها وابسته هستیم، اما در حال حاضر سامانه و سایتی توسط انجمن تولیدکنندگان آهن و فولاد طراحی شده است که با مراجعه به آن می‌توان شرکت‌های سازنده را شناسایی کرد و با آن‌ها ارتباط گرفت. این موضوع در رابطه با تمام قطعات صادق نیست و همه مایحتاج مجموعه را نمی‌شود در آنجا جست‌وجو کرد. در واقع این سایت فرصتی است که شرکت‌ها اطلاعات خود را ارائه کنند و هر کسی بر مبنای نیاز خود از این سامانه بهره‌مند شود».

وی یادآور شد: «شرکت‌ها و کارگاه‌هایی که با ما وارد همکاری می‌شوند گاهی اوقات تا نیمه کار، پروژه را پیش می‌برند و قطعه موردنظر را تا ۵۰ درصد می‌سازند، اما آن را تکمیل نمی‌کنند و شرکت‌های مادری همچون ما به مقصود غایی خود نمی‌رسند. به عبارت بهتر شرکت‌هایی که وارد مقوله بومی‌سازی می‌شوند باید اطلاعات و دانش خود را به طور کامل تکمیل کنند و چند نمونه آزمایشی بسازند و سپس وارد مرحله ساخت شوند تا در میانه مسیر، تولید را رها نکنند».

بومی‌سازی فقط یک تجارت نیست

مدنی ابراز کرد: «زمانی که بومی‌سازی در کشور رقم می‌خورد در واقع به یک هدف می‌اندیشیم. اکنون ما تحریم هستیم و بسیاری از قطعات به تولیدکنندگان ایرانی عرضه نمی‌شود. بومی‌سازی به معنای تولید پایدار است و این یعنی اگر مشکلی در روند صنعت پیش آمد به قطعات و تجهیزات دسترسی آسان وجود داشته باشد و در کمترین زمان ممکن به بهترین محصول دست بیابیم که این موضوع یک پیشرفت قابل ملاحظه برای صنعت و کشور به حساب می‌آید. به جرات می‌توان گفت که جایگاه صنعت فولاد کشور را در دنیا ارتقا داده است و تولید پایدار و مستمر را به ارمغان می‌آورد».
معاون بهره‌برداری شرکت فولاد هرمزگان در پایان خاطرنشان کرد: «اکنون بومی‌سازی را نه به چشم نوعی تجارت بلکه به عنوان پیشرفت و علم تلقی می‌کنند. در واقع مصرف‌کننده‌ها و تامین‌کننده‌ها در جهت یادگیری گام برمی‌دا‌رند و اگر در این زمینه به پیشرفت‌های خوبی برسیم قطعا در مجموع صنعت نیز به جایگاه‌های مطلوب‌تری دست خواهیم یافت. به نحوی که در سال‌های آینده قطعات و تجهیزات تولیدی را بتوان به سایر کشور‌ها صادر کرد. همچنین بسیاری از قطعات مصرفی ما نیز داخلی می‌شود و شرکت‌های زیادی در این خصوص پیشرفت‌های قابل ملاحظه‌ای داشتند و امیدواریم سال جاری و سال‌های آینده در مواد مصرفی نیز مانند قطعات ویژه نسوز به خودکفایی برسیم».

منبع: گسترش نیوز

عناوین برگزیده