تاریخ: ۲۲ ارديبهشت ۱۴۰۰ ، ساعت ۱۴:۰۷
بازدید: ۲۷۸
کد خبر: ۲۰۹۶۶۳
سرویس خبر : انرژی
براساس برآورد گلدمن ساکس؛

منتظر نفت ۸۰ دلاری باشید

‌می‌متالز - با سرعت گرفتن روند واکسیناسیون در کشور‌های صنعتی و بازگشت تدریجی شرایط این کشور‌ها به وضعیت عادی، تقاضای نفت در دنیا با سرعتی بیش از انتظار رشد کرده و باعث شده است تا پیش‌بینی‌های امیدوارکننده‌ای درمورد قیمت نفت در تابستان سال ۲۰۲۱ میلادی ارائه شود.

به گزارش می‌متالز، براساس گزارش ارائه‌شده توسط مرکز مطالعاتی «گلدمن ساکس» طی شش ماه آتی قیمت نفت در بازار جهانی بلندترین جهش یک سال اخیر را تجربه می‌کند و از مرز ۸۰ دلار در هر بشکه عبور خواهد کرد. این رشد قیمت به کشور‌های تولیدکننده نفت این امکان را می‌دهد تا بخش زیادی از زیان‌های ناشی از همه‌گیری کرونا در سال قبل را جبران کنند.

این مرکز مطالعاتی افزایش تقاضا برای سفر به دنبال افزایش نرخ واکسیناسیون در دنیا را مهم‌ترین عامل رشد تقاضای نفت عنوان کرد و نوشت: «انتظار می‌رود طی شش ماه آتی تقاضای روزانه نفت دنیا به ۵.۲ میلیون بشکه افزایش یابد که بستر رشد قیمت را فراهم می‌کند.»

گلدمن ساکس تأکید دارد که سرعت افزایش تقاضای نفت در ماه‌های آتی به‌اندازه‌ای خواهد بود که امکان همسو کردن عرضه با آن وجود نخواهد داشت. به تعبیر بهتر با همان شتابی که تقاضا رشد می‌کند نمی‌توان عرضه را افزایش داد و این عدم توازن باعث رشد سریع قیمت نفت در بازار‌های جهانی می‌شود. درنتیجه این وضعیت ضرورت دارد کشور‌های تولیدکننده برای افزایش توان تولید برنامه‌ریزی کنند.

گلدمن ساکس پیشنهاد داده است، کشور‌های اوپک پلاس که در جریان همه‌گیری کرونا برای تعادل بازار، تولید خود را کاهش داده‌اند، در فاصله ماه‌های می‌تا ژوئن سال جاری، روزانه دو میلیون بشکه به تولید خود اضافه کنند و در فصل سوم امسال هم روزانه دو میلیون بشکه دیگر به تولید بیفزایند. براساس پیش‌بینی این مرجع بین‌المللی، در صورت اجرای این طرح‌ها تا انتهای پاییز سال جاری بازار نفت در دنیا به تعادل نسبی می‌رسد، ولی رسیدن به شرایطی که قبل از کرونا وجود داشت تا انتهای امسال محقق نمی‌شود.

طبق این گزارش، یکی از نگرانی‌های اصلی این روز‌ها در بازار کالا‌های اساسی وضعیت همه‌گیری در هند است که می‌تواند نه‌فقط برای این کشور، بلکه برای تمام کشور‌های دنیا چالش‌های جدی ایجاد کند. اگر دنیا بتواند از بحران کرونای هندی با کمترین آسیب عبور کند، تا پایان سال جاری میلادی بازار نفت در دنیا احیا خواهد شد و اقتصاد در مسیر بازگشت به شرایط پیش از کرونا قرار می‌گیرد.

منبع: بورس کالای ایران

عناوین برگزیده