تاریخ: ۱۵ ارديبهشت ۱۴۰۰ ، ساعت ۱۷:۰۰
بازدید: ۱۹۷
کد خبر: ۲۰۹۸۸۲
سرویس خبر : فلزات غیرآهنی
آینده درخشان فلز سرخ با سیگنال‌های تقاضا

رالی قیمتی مس ادامه دارد

‌می‌متالز - بهای مس در بازار‌های جهانی طی هفته گذشته پس از ۱۰ سال از کانال ۱۰ هزار دلاری عبور کرد و به رکورد تاریخی قیمت خود نزدیک شد؛ هر‌چند داد و ستد این فلز سرخ در این کانال قیمتی چندان دوامی نداشت و این فلز دوباره به کانال ۹۹۰۰ دلاری بازگشت.

به گزارش می‌متالز، اگرچه مس نتوانست در ماه آوریل قیمت ۱۰ هزار دلاری را برای خود تثبیت کند، اما اغلب تحلیلگران آینده روشنی را برای این فلز ارزیابی می‌کنند و معتقدند رشد تقاضا در عین تضعیف عرضه برای این فلز می‌تواند رکورد‌های تاریخی جدیدی را برای این فلز به ثبت برساند.

براساس گزارشی رکوردشکنی بهای مس در بازار‌های جهانی طی هفته گذشته منتهی به جمعه ۳۰ آوریل ادامه یافت به گونه‌ای که این فلز سرخ با رشد ماهانه ۱۳.۲درصدی به قیمت ۹۹۴۹ دلار به ازای هر تن در روز پایانی آوریل رسید. البته مس در روز ۲۹ آوریل تجربه معامله با نرخ بالاتر یعنی ۹ هزار و ۹۹۰ دلار به ازای هر تن را نیز داشت و حتی در ساعاتی معامله‌گران این فلز را با قیمت‌هایی بالاتر از ۱۰ هزار دلار نیز معامله کردند، اما این سطح جدید قیمتی دوام چندانی نداشت و به‌سرعت بهای این فلز به کانال ۹ هزار دلاری بازگشت.

مس، فلز آینده

در‌حالی‌که مس در این بازه زمانی در روند صعودی قیمت حرکت می‌کرد، بهای سایر فلزات پایه نیز در مسیر رشد قرار داشت و حتی شاهد اوج‌گیری قیمتی آلومینیوم و سنگ‌آهن در بازار‌های جهانی بودیم. با وجود این، مس با اقبال بیشتری نسبت به سایر گروه‌ها کالایی برخوردار بود. روند بازار‌ها بیانگر آن است که این فلز سرخ تبدیل به گزینه مناسبی برای سرمایه‌گذاری شده است. علاقه‌مندی سرمایه‌گذاران نسبت به مس به وضوح در معاملات آتی این فلز در بورس شانگ‌های نمایان است. بلومبرگ در گزارشی که در روز‌های پایانی هفته قبل منتشر کرد به بررسی نظر تحلیلگران نسبت به آینده قیمتی این فلز سرخ پرداخت. بنا بر این بررسی، در‌حال‌حاضر اغلب تحلیلگران آینده‌ای درخشان را برای مس برآورد می‌کنند، اما اتفاق نظری بر سر میزان موفقیت این فلز تا ماه‌های آینده وجود ندارد.

رابرت ادواردز، تحلیلگر گروه CRU یکی از افرادی است که رشد بهای مس نسبت به رقم‌های فعلی را محتمل می‌داند و معتقد است که این رشد قیمتی مزیتی برای معدنکاران این حوزه به شمار می‌رود که می‌توان از آن برای افزایش فعالیت اکتشافی و معدنکاری بهره برد. رابرت ادواردز افزایش تقاضا را فاکتور تقویت‌کننده قیمت مس در بازار‌های جهانی می‌داند. این رشد تقاضا از سویی به دلیل کنترل نسبی ویروس کرونا در بخش قابل‌توجهی از کشور‌های دنیا و رشد اقتصادی در پسا‌کرونا به وجود می‌آید و از سوی دیگر فشار جهانی برای حرکت به سمت آلایندگی کمتر باعث تقویت تقاضا برای آن می‌شود.

همچنین Wenyu Yao استراتژیست ING بانک معتقد است که رالی قیمتی مس همچنان ادامه دارد. وی بهبود چشم‌انداز اقتصادی ایالات متحده آمریکا، اثربخشی محرک‌های اقتصادی در این کشور در‌حالی‌که واکسیناسیون با سرعت بالایی در این کشور پیش می‌رود را محرک رشد قیمتی این فلز در بازار‌های جهانی می‌داند.

رشد تقاضا برای این فلز سرخ از سوی چین پارامتر دیگری است که به تقویت بهای آن در بازار‌های جهانی می‌انجامد. از سویی، برنامه‌های دولت این کشور برای رشد اقتصادی به افزایش مصرف فلزات پایه از جمله مس می‌انجامد و از طرف دیگر نیز برنامه‌ریزی چین برای حرکت به سمت آلایندگی کمتر و رفتن به سمت بهره‌گیری از انرژی‌های پاک از تقاضا در این بازار حمایت می‌کند. بلومبرگ در بخشی از گزارش خود به رشد قابل‌ملاحظه قیمتی اغلب کامودیتی‌ها از جمله فلزات، نفت و کالا‌های کشاورزی اشاره کرده و این رشد یکباره قیمتی را سیگنالی از بروز ابرچرخه کالایی دانسته است. هر‌چند که هنوز برای اظهار‌نظر دقیق نسبت به ایجاد ابرچرخه کالایی زود است، اما در صورت وقوع این پدیده حفظ این سطوح جدید قیمتی برای سال‌های آینده نیز به قوت وجود دارد.

تضعیف عرضه از سوی بزرگ‌ترین تولیدکننده

در‌حالی‌که بخشی از افزایش بهای مس طی روز‌های گذشته از محل رشد تقاضا نشأت می‌گیرد، بخش دیگری نیز از تضعیف عرضه تقویت می‌شود. در هفته‌های اخیر اخلالی در بخش عرضه مس در بازار‌های دنیا رقم خورد؛ نگرانی‌هایی نسبت به عرضه مس از سوی شیلی به‌عنوان بزرگ‌ترین تولیدکننده و صادرکننده مس معدنی در دنیا به وجود آمد که به‌سرعت نیز بر بازار‌های دنیا اثرگذار شد. این کشور در هفته‌های گذشته با اوج‌گیری دوباره ویروس کووید ۱۹ روبه‌رو شده که به اعمال محدودیت‌های سختگیرانه قرنطینه‌ای در این کشور انجامیده است. این محدودیت‌ها در مرز‌های این کشور با جدیت دنبال می‌شود و عاملی در جهت کند شدن صادرات مس از سوی این کشور به سایر بازار‌های دنیا است. در این شرایط این کشور با اعتصاب سراسری کارگران بنادر نیز روبه‌رو شده است.

در هفته گذشته رئیس‌جمهوری شیلی از لایحه‌ای خبر داد که تغییری در قوانین برداشت وجوه از صندوق‌های بازنشستگی این کشور می‌داد. انتشار این خبر مخالفت انجمن‌های کارگری در این کشور را در پی داشت و اتحادیه بنادر شیلی با بیش از ۸ هزار عضو در ۲۵ ترمینال بندری اعتصاب سراسری کردند. در‌نتیجه، فعالیت در ۲۵ ترمینال این کشور متوقف شد و این موضوع به توقف صادرات مس از این کشور انجامید. در شرایطی که بازار‌های جهانی با افزایش تقاضا روبه‌رو هستند، چنین افت عرضه‌ای می‌تواند سیگنال مثبت قوی برای بازار‌ها باشد. افزایش بهای مس طی یک هفته اخیر باعث شد تا ارزش سهام شرکت‌های معدنی تولیدکننده این فلز سرخ نیز در دنیا از جمله کلینگور و Freeport-McMoRan افزایش داشته باشد. البته در این هفته ارزش سهام شرکت‌های واله، ریوتینتو و بی‌اچ‌پی نیز افزایش داشت که این رشد بهای ارزش سهام از افزایش بهای سنگ‌آهن سیگنال می‌گرفت.

آغاز دوران خوش

تحلیلگران دهه جدید میلادی را زمان اوج‌گیری فلز مس برآورد کرده‌اند. پیش‌بینی می‌شود که میزان تقاضا برای این فلز سرخ در سال جاری به ۱.۲۲ میلیون تن برسد و تا سال ۲۰۲۵ میزان تقاضا به ۲.۵۶ میلیون تن افزایش پیدا کند؛ همچنین روند رو به رشد تقاضا برای مس در این دهه ادامه یابد به گونه‌ای که میزان تقاضا برای آن تا سال ۲۰۳۰ به ۵.۳۹ میلیون تن برسد. حرکت دنیا به سمت استفاده از انرژی‌های تجدیدپذیر در دهه جاری میلادی به رشد قابل‌ملاحظه برای مس خواهد انجامید؛ گلدمن ساکس پیش‌بینی کرد که این رشد تقاضا می‌تواند بهای این فلز سرخ را به ۱۵ هزار دلار به ازای هر تن تا سال ۲۰۲۵ برساند. عدم امکان رشد عرضه همپا با رشد تقاضا فاکتوری است که می‌تواند از رشد بهای جهانی این فلز در این بازه زمانی حمایت کند.

سخن پایانی

در این میان، برخی تحلیلگران نسبت به این روند افزایشی به وجود آمده هشدار داده و معتقدند با توجه به احتمال همه‌گیری دوباره کووید ۱۹ در دنیا از میزان تقاضای جهانی این فلز کاسته شده و این موضوع به ریزش قیمت‌ها در بازار منجر شود. با این وجود اغلب تحلیلگران آینده این فلز سرخ را با توجه حرکت دنیا به سمت انرژی‌های پاک امری گریزناپذیر می‌دانند.

منبع: صمت

عناوین برگزیده