تاریخ: ۱۸ ارديبهشت ۱۴۰۰ ، ساعت ۲۰:۵۷
بازدید: ۱۵۱
کد خبر: ۲۰۹۹۴۸
سرویس خبر : آهن و فولاد
افزایش قیمت فولاد و سنگ آهن در ماه گذشته؛

قیمت فولاد به سنگ آهن گره خورده است

‌می‌متالز - با احیای نسبی اقتصاد دنیا و افزایش تقاضا برای فولاد، قیمت این فلز پر مصرف صنعتی با سرعت رشد کرد. سنگ آهن که اصلی‌ترین ماده اولیه برای تولید فولاد است هم در این ماه رشد قیمت را تجربه کرد.

به گزارش می‌متالز، بازار فولاد یکی از بازار‌های کلیدی و مهم است و تولید فولاد می‌تواند نمادی از توسعه صنعتی یک کشور باشد. در جریان همه گیری کرونا بازار جهانی فولاد با کاهش تولید و کاهش تقاضا روبرو شد، ولی گزارش‌ها نشان داد تاثیر کرونا روی صنعت فولاد کمتر از انتظار‌ها بوده است و به سرعت این بازار احیا خواهد شد.

رشد تقاضای فولاد به دنبال بهبود اوضاع اقتصادی دنیا باعث شد تا قیمت این محصول ارزشمند صنعتی در دنیا افزایش یابد. سیاست‌های کشور‌ها در زمینه اجرای پروژه‌های زیرساختی در کنار مشکلات موجود در کشور‌های تولید کننده سنگ آهن که زمینه را برای افزایش قیمت سنگ اهن فراهم کرد، باعث شد تا قیمت فولاد در بازار جهانی افزایش پیدا کند.

به گزارش اتحادیه جهانی فولاد در چهار ماه اول امسال قیمت فولاد در دنیا ۷ درصد نسبت به فصل قبل رشد کرد و انتظار می‌رود این روند تا انتهای سال ادامه داشته باشد و حتی متوسط قیمت هر تن فولاد در سال جاری نسبت به سال ۲۰۲۰ بالغ بر ۸۰ درصد رشد داشته باشد. این مساله می‌تواند روی صنایع مصرف کننده فولاد هم تاثیر زیادی داشته باشد.

اتحادیه جهانی فولاد پیش بینی کرد در سال جاری تقاضای فولاد ۵.۸ درصد نسبت به سال قبل رشد می‌کند، ولی تولید فولاد متناسب با آن افزایش پیدا نخواهد کرد. بانک جهانی هم در گزارش اخیر خود به رشد قیمت فولاد اشاره کرد و نوشت: «در چهار ماه اول امسال دلایل مختلفی برای رشد قیمت فولاد وجود داشت که یکی از این دلایل افزایش تقاضای فولاد در چین بود. چین بیش از ۶۰ درصد مصرف فولاد دنیا را دارد و طبق طرح پنج ساله اخیر دولت، سرمایه گذاری در پروژه‌های زیرساختی این کشور ۴۰ درصد بیشتر از سال قبل خواهد بود. افزایش پروژه‌های زیرساختی باعث می‌شود تا تقاضا برای فولاد در این کشور رشد کند. از طرف دیگر رشد تقاضا برای فولاد در چین در شرایطی اتفاق افتاده است که این کشور تصمیم به کاهش تولید در سال جاری گرفته است. در واقع سیاست‌های چین تاثیری دو جانبه روی بازار فولاد دنیا بر جای گذاشته است و سبب شد تا قیمت با سرعت بالایی افزایش پیدا کند.»

سیاست‌های امریکا روی بازار فولاد تاثیر گذاشت

از طرف دیگر سیاست‌های امریکا هم روی قیمت فولاد تاثیر گذار است، زیرا دولت امریکا هم طرحی مشابه چین برای احیای اقتصاد در دستور کار قرار داده است. دولت امریکا که این طرح را برای تصویب به کنگره ارایه داده است، در نظر دارد سرمایه گذاری در بخش‌های زیرساختی را افزایش دهد.

این سیاست که به توصیه صندوق بین المللی پول و به منظور حمایت از اقتصاد و اشتغال در پسا کرونا اجرا خواهد شد باعث رشد تقاضا برای فولاد می‌شود. اما رشد تقاضا در این کشور‌ها در شرایطی اتفاق می‌افتد که بسیاری از واحد‌های فولادسازی در کشور‌های در حال توسعه تعطیل هستند یا با ظرفیت کمتر کار می‌کنند و فعالیت در معادن سنگ اهن در دنیا هم با محدودیت‌های زیادی روبرو است.

از طرف دیگر افزایش قیمت سنگ اهن هم مساله‌ای جدی است و در ماه اوریل امسال هر تن سنگ آهن خشک در بازار با قیمت ۱۷۹.۸ دلار امریکا مبادله شد که بالغ بر ۱۱ دلار بیش از ماه قبل بود. سنگ آهن اصلی‌ترین ماده اولیه برای تولید فولاد است و افزایش قیمت آن تاثیر مستقیمی روی قیمت نهایی فولاد در بازار دارد.

رشد ۶۵ درصدی قیمت سنگ آهن در ماه آوریل نسبت به سال قبل

قیمت سنگ آهن در ماه آوریل سال جاری میلادی باز هم افزایش یافت. به گزارش بانک جهانی هر تن سنگ آهن خشک در ماه آوریل با قیمت۱۷۹.۸ دلار امریکا به فروش رسید که نسبت به ماه قبل از ۷ درصد و نسبت به متوسط قیمت در فصل اول امسال ۸.۳ درصد افزایش داشته است.

بر مبنای این گزارش سیر افزایش قیمت سنگ آهن از سال ۲۰۱۸ تا کنون ادامه داشته است. متوسط قیمت هر تن سنک آهن خشک در سال ۲۰۱۸ برابر با ۶۹.۸ دلار امریکا بود و در سال ۲۰۱۹ به ۹۳.۸ دلار رسید و در سال ۲۰۲۰ از مرز ۱۰۸ دلار فراتر رفت، ولی در ماه‌های اولیه سال جاری سرعت افزایش قیمت بیشتر شده است. در فصل اول سال جاری هر تن سنگ اهن خشک در دنیا با قیمت ۱۶۷.۲ دلار به فروش رسید در حالیکه در فصل اول سال ۲۰۲۰ هر تن سنگ اهن خشک در دنیا قیمتی معادل ۹۰.۸ دلار داشته است.

در این گزارش‌ها در مورد دلیل افزایش قیمت سنگ آهن در سال گذشته این طور عنوان شده است: «بحران کرونا باعث شد تا کار در معادن ریسک زیادی داشته باشد. به همین دلیل شمار زیادی از معادن به خصوص در کشورشیلی و دیگر کشور‌های امریکای لاتین برای دوره‌های طولانی تعطیل بود و حجم تولید کاهش یافت. این در حالیست که طبق گزارش‌های رسمی میزان تقاضا و تولید فولاد در سال قبل کاهش زیادی پیدا نکرده است. اتحادیه جهانی فولاد میزان کاهش تقاضای فولاد در سال قبل را برابر ۰.۲ درصد نسبت به سال ۲۰۱۹ اعلام کرد و تاکید کرد تولید هم حدود ۰.۴ درصد کمتر شده بود. در این شرایط کاهش عرضه سنگ آهن چالشی جدی برای بازار محسوب می‌شد و باعث شد تا تعادل در بازار از بین برود و زمینه برای افزایش قیمت سنگ آهن در بازار فراهم شد.»

منبع: تحلیل بازار

عناوین برگزیده