تاریخ: ۰۴ ارديبهشت ۱۴۰۰ ، ساعت ۱۵:۵۷
بازدید: ۲۲۴
کد خبر: ۲۱۰۰۵۳
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت

ابراهیمی: کامیون‌های ایرانی یک هفته در مرز بازرگان معطل مانده‌اند / گمرک پاسخگوی خسارت دیدگان می‌شود؟

می متالز - رئیس خانه تجارت ایران و ترکیه گفت: باید هر چه زودتر از سوی مسوولین گمرک جمهوری اسلامی ایران به ویژه گمرک بازرگان ترتیبی اتخاذ شود که مشکل توقف تریلر‌های حمل بار، نه تنها به تولید و صادرات و اشتغال کشور خسارت وارد نکند بلکه ...

به گزارش می‌متالز، سید جلال ابراهیمی؛ رئیس خانه تجارت و اقتصاد ایران و ترکیه با اعلام نگرانی جدی از خسارت‌های تجاری و اقتصادی از توقف بیش از ۷ روز کامیون حمل بار‌های ایرانی در مرز بازرگان خبر داد.

ابراهیمی افزود: ۱۷ کیلومتر طول خط ایستایی تریلر‌ها و کامیون‌های خروجی از مرز بازرگان به سمت ترکیه است. رانندگان خارجی و داخلی حمل بار از مقاصد کشور‌های همجوار و حاملان بار از ایران به مقصد ترکیه و کشور‌های اروپایی چند روزی است که پشت خط خروجی مرز‌های ایران مانده اند.

عضو اتاق بازرگانی ایران اضافه کرد: این درحالی است که در ماه مبارک رمضان قرار داریم و حتی جای مناسب برای استراحت و صرف آب و غذا و سرویس‌های بهداشتی وجود ندارد. یکی از رانندگان مستقر در این منطقه اعلام کرد که شب‌ها به صورت شیفتی از هر ۱۰ تریلر یک نفر گشت شبانه انجام می‌دهد تا به محموله‌ها آسیبی نرسد و این در شرایطی است که خلافکاران نیز می‌خواهند با پاره کردن چادر تریلر‌ها محموله‌های خودشان را از مرز رد کنند.

ابراهیمی ادامه داد: یک تاجر معتبر هم در مرز بازرگان اعلام کرد که علامتی در جاده گذاشته و بعد از گذشت یک روز متوجه شده است که تریلر‌ها از جای خود تکان نخورده اند. با اینکه مذاکراتی برای تسهیل عبور و مرور انجام شده بود، اما متاسفانه هر از چندگاهی مشکل تراکم تریلر‌ها پشت دروازه‌ها ایجاد می‌شود و گفته شده که یکی از عوامل شاید تغییرات مربوط به ماه مبارک رمضان باشد، اما از سوی ترکیه فشردگی ترافیکی به سوی ایران و کشور‌های آسیایی دیده نمیشود.

وی افزود: گفته می‌شود محموله‌ها بیشتر مربوط به هندوانه بوده که زمان صادرات این محصول تا پایان اردیبهشت ماه است. سال گذشته نیز چنین مشکلی بوجود آمد و چند صد تن بار روی کامیون‌ها خراب شد و البته این مساله به کشاورزان، صادرکنندگان و صاحبان تریلر‌ها آسیب رساند.

ابراهیمی: کامیون‌های ایرانی یک هفته در مرز بازرگان معطل مانده‌اند / گمرک پاسخگوی خسارت دیدگان می‌شود؟

رئیس خانه تجارت و اقتصاد ایران و ترکیه تصریح کرد: یادمان باشد که قیمت حمل هندوانه و یا صیفی جات نسبت به خود محموله بسیار بالاست و این در شرایطی است که وضعیت منطقه بیرون از محدوده‌ی ورودی برای ایستادن و زیستن برای یک روز هم قابل تحمل نیست.

وی خاطر نشان کرد: در نظر داشته باشید رانندگان خارجی هم که از این مسیر عبور می‌کنند می‌توانند مسیر خود را تغییر داده و از طریق آذربایجان و گرجستان به کشور‌های هدف برسند مگر اینکه محموله‌ها برای داخل ایران یا افغانستان باشد.

ابراهیمی ادامه داد: یک مقام مرزی روز چهارشنبه اعلام کرد که گمرک ایران برای حل کردن مساله چند صد کامیون را وارد محوطه پارکینگ کرد، اما بیش از ۱۵۰ تریلر همچنان بیرون از پارکینگ منتظر خروج از گمرک است و این به نوعی پاک کردن صورت مساله است درحالی که توقف همچنان در پارکینگو بیرون از پارکینگ ادامه دارد.

دبیرکل سابق اتاق بازرگانی ایران و ترکیه افزود: یک مقام مسوول دیگر هم روز پنج شنبه اعلام کرد که تمام ماشین‌ها به پارکینگ تازه تاسیس گمرک منتقل شده است، اما باید درنظر داشت که باز هم مشکل معطلی و توقف تریلر‌ها حل نشده است و بیش از یک هفته از این وضعیت می‌گذرد. علاوه بر این بار کامیون‌های معطل مانده علاوه بر هندوانه و خربزه، خرما است که فقط در ماه مبارک رمضان در ترکیه مصرف می‌شود و اگر این وضعیت ادامه پیدا کند ممکن است محموله‌های خرما از حیث انتفاع بیفتد و خریداران خرما‌های صادراتی را نپذیرند.

ابراهیمی تاکید کرد: با توجه به شرایطی که تشریح شد لازم است هر چه زودتر از سوی مسوولین گمرک جمهوری اسلامی ایران به ویژه گمرک بازرگان باید ترتیبی اتخاذ شود که نه تنها به تولید و صادرات و اشتغال کشور خسارت وارد نشود بلکه این معضلات دستمایه‌ی تخریب و تمسخر سایت‌ها و رسانه‌های بیگانه و معاند نشود.

منبع: خبرگزاری دانشجو

عناوین برگزیده