به گزارش می متالز، نشست فرصتهای سرمایهگذاری و تأمین مالی در حوزه حمل و نقل ریلی امروز با حضور اصحاب رسانه در ساختمان مرکزی راهآهن برگزار شد.
در این مراسم، معاون برنامهریزی واقتصاد راهآهن اظهار داشت: از سال ۱۹۸۷ مفهوم جدیدی وارد گفتمان سازمان ملل شد که توسعه پایدار نام داشت؛ توسعه پایدار توسعهای است که بدون خدشه به حقوق نسلهای آینده ایجاد میشود.
بیرانوند ادامه داد: توسعه پایدار از سه بعد تشکیل شده است که شامل توسعه اقتصادی، توسعه اجتماعی و توسعه برپایه توجه به محیطزیست است و کشورهای توسعهیافته برنامههای توسعه خود را بر این محور استوار میکنند.
معاون شرکت راهآهن ادامه داد: در کشور ما سیستمهای حمل و نقل به اندازه کافی یکپارچگی و انسجام بین بخشی ندارند و سفر کمهزینه را برای صاحبان بار و مسافران فراهم نمیکنند.
بیرانوند با بیان اینکه ایران در پل ارتباطی بین شرق و غرب قرار دارد، به اهداف سند چشمانداز و برنامه ششم اشاره کرد و گفت: سهم رهآهن تا سال ۱۴۰۰ باید در بخش حمل بار به ۳۰ درصد و جابه جایی مسافر به ۲۰ درصد ارتقا یابد.
وی اضافه کرد: همچنین باید به رقم ۱۸۶ میلیون تن و ۱۳۳ میلیارد تن - کیلومتر بار داخلی دست یابیم.
معاون شرکت راهآهن ادامه داد: ۱۲ میلیارد دلار سرمایه مورد نیاز برای تأمین ناوگان و نوسازی تا سال ۱۴۰۰ لازم است که ۵۴ درصد آن باید توسط بخش خصوصی و ۴۶ درصد نیز توسط راهآهن با مشارکت بخش خصوصی تأمین شود.
بیرانوند تأکید کرد: برای تحقق اهداف راهآهن تا سال ۱۴۰۰ در بخش زیربنایی ۲۰ میلیارد یورو سرمایه مورد نیاز است.
وی با اشاره به فرصتهای سرمایه گذاری و مشارکت در راهآهن توضیح داد: تلاش کردیم این فرصتها در قالب ۷ سرفصل ارائه شود که شامل تأمین ناوگان ریلی، تقویت حمل و نقل بار، تأمین، تدارک و تعمیرات و همچنین توسعه زیربناها است.
معاون شرکت راهآهن ادامه داد: مدرنسازی راهآهن، توسعه خدمات مسافری و توسعه فناوری و کسب و کارهای نوین نظیر هوشمندسازی راهآهن و استارتآپها از دیگر سرفصلهای فرصتهای سرمایهگذاری و مشارکت در راهآهن است.
بیرانوند ادامه داد: در توسعه خدمات مسافری، توسعه خدمات حمل و نقل همگانی با محوریت ریل (TOD) مدنظر است.
معاون شرکت راهآهن افزود: برای افزایش مشارکت بخش خصوصی در تأمین مالی پروژهها، راهآهن سه کار محوری انجام داد که اولین آن افزایش بازدهی و ایجاد جذابیت اقتصادی برای پروژهها بود.
وی افزود: کاهش ریسک سرمایهگذاری و دنبال کردن مشارکت در تأمین مالی، دیگر گامهای راهآهن برای افزایش مشارکت بخش خصوصی در تأمین مالی است.
بیرانوند افزود: در راستای افزایش بازدهی و ایجاد جذابیت اقتصادی، سه مورد مدنظر راهآهن قرار گرفت که شامل ایجاد بستر حقوقی مناسب، تضمین خرید خدمت و تضمین بازپرداخت تسهیلات ریالی و ارزی است.
معاون شرکت راهآهن ادامه داد: نرخ خدمات ریلی در بخش بار کاملا آزاد است و بخش باری میتواند براساس مکانیزم بازار، اعلام قیمت و همچنین تضمین سرمایهگذاری داشته باشد.
وی با بیان اینکه در حال حاضر حق دسترسی به شبکه ریلی برای بخش بار از ۵۷ درصد به ۲۰ درصد کاهش یافته است، گفت: راهآهن تلاش کرد، در راستای منفعت سرمایهگذاران، میزان حق دسترسی به شبکه ریلی را کاهش دهد تا بازدهی طرحهای ریلی افزایش یابد.
بیرانوند افزود: معافیتهای مالیاتی ناشی از قانون برنامه ششم توسعه نیز در راستای افزایش بازدهی و جذابیت اقتصادی دیده شده است.
وی به تبیین روشهای اصلی تأمین مالی در راهآهن پرداخت و گفت: این مورد در شش مورد برنامهریزی شده است که شامل سرمایهگذاری مستقیم داخلی، سرمایهگذاری مستقیم خارجی، بازار سرمایه، سیستم بانکی، فاینانس خارجی و لیزینگ مالی و عملیاتی است.
معاون شرکت راهآهن افزود: سال گذشته با همکاری بورس و پنج شرکت تأمین سرمایه نسبت به انتشار اوراق صکوک مختلف اقدام کردیم.
وی بیان کرد: در این راستا صکوک اجاره برای ۱۵ دستگاه لکوموتیو و ۳۰ دستگاه واگن مسافری منتشر شد.