تاریخ: ۲۲ ارديبهشت ۱۴۰۰ ، ساعت ۰۹:۵۹
بازدید: ۶۰۴
کد خبر: ۲۱۰۲۰۰
سرویس خبر : معادن و مواد معدنی

بهشت معادن شرق ایران زیرپای سرمایه گذاران/ اینجا از خاک کویر طلا می‌روید

‌می‌متالز - ظرفیت‌های معدنی خراسان جنوبی فرصتی طلایی در اختیار مسوولان قرار می‌دهد تا بتوانند اشتغالزایی را برای استان به ارمغان بیاورند.

به گزارش می‌متالز، خراسان جنوبی استانی است که در حوزه معدن صاحب نام بوده و به جهت تعدد کانی‌های معدنی، بهشت معادن ایران نام گرفته و معدن از پیشران‌های اقتصادی این منطقه است.

براساس آخرین آمار رسمی ۶ درصد مجموع معادن کشور، ۵.۱ درصد از ذخایر قطعی، ۲.۴ درصد استخراج اسمی و ۸.۵ درصد اشتغال در حوزه معادن کشور مربوط به خراسان جنوبی است و چهارمین استان معدنی کشور محسوب می‌شود.

خراسان جنوبی به دلیل قرار گرفتن در موقعیت خاص زمین شناسی و اینکه از ۶۵ نوع ماده معدنی شناخته شده در کشور حدود ۵۰ نوع آن در این استان است، به عنوان بهشت معادن نام برده می‌شود.

مجموعه متنوع و ارزشمند از مواد معدنی شامل زغال‌سنگ، سنگ آهن، دولومیت، آندالوزیت، انواع سنگ‌های تزئینی شامل گرانیت، مرمریت، تراورتن مرمر و مجموعه کانی‌های کم‌نظیر از جمله کرومیت، منیزیت، آزبست، هونتیت در کنار ذخایر ذخایر فلزی مس، طلا، سرب، سیلیس، فلورین، پتاس و سرب و روی و خاک‌های صنعتی، ارزش این خاک کویری را به وضوح نشان می‌دهد.

این استان امکانات بالقوه و استعداد مطلوبی در زمینه‌های مختلف اقتصادی بالاخص معدن دارد که با توجه به شرایط اقلیمی، کمبود بارندگی و منابع آب باید سیاست‌های مناسبی به منظور استفاده بهینه از این استعداد‌ها اتخاذ شود.

با وجود گروه معدن در دانشگاه بیرجند، استان از نظر نیروی تحصیل کرده و کارآمد و متخصص در این بخش بسیار غنی است که می‌تواند تاثیر شگرفی بر بهره وری و استفاده بهینه از منابع بگذارد.

خراسان جنوبی را می‌توان به دلیل قرارگیری در موقعیت خاص زمین شناسی، بهشت معادن شرق کشور نامید.

آلبوم متنوع و ارزشمندی از انواع سنگ‌های تزئینی شامل گرانیت، مرمریت، تراورتن مرمر و مجموعه کانی‌های کم نظیری از کانی‌های کرومیت، منیزیت، آزبست، هونتیت در کنار ذخایر فلزی مس، طلا، سرب، قلع و تنگستن ... و خاک‌های صنعتی ارزش منطقه را به وضوع نشان می‌دهد.

خراسان جنوبی را علاوه بر محصولات استراتژیک آن با معادن بی نظیر و با ذخایر فراوان آن نیز می‌شناسند؛ معادنی، چون گرانیت نهبندان، بازالت سربیشه، بنتونیت سرایان، زغال سنگ طبس و طلا در خوسف.

وقتی وارد خوسف می‌شوی انگار وارد یک کارخانه بزرگ صنعتی شدی، از وجود معادن تا صنایع و کارخانجاتی که این شهر کوچک را جهانی کرده است که یکی از آن معادن طلا در خوسف است.

معدن طلا و مس شادان در ۶۵ کیلومتری جنوب غربی شهر بیرجند، مرکز خراسان جنوبی واقع شده است، شادان نخستین ذخیره مس – طلا پورفیری شناخته شده در شرق ایران بوده که از لحاظ تقسیمات ساختاری در حاشیه شرقی بلوک لوت قرار گرفته است.

این ناحیه به واسطه داشتن ماگماتیسم گسترده کالک آلکالن و آلکالن، محل مناسبی برای تشکیل ذخایر مس پورفیری بوده و می‌تواند دومین کمربند مهم مس پورفیری ایران بعد از زون ارومیه باشد.

کانی سازی در شادان برای عناصر مس، طلا، مولیبدن و کمتر سرب و آنتیموان چندین سال است که صورت گرفته که در چند تیپ خاص رخ داده است و باید برای حصول نتیجه مطلوب در تجزیه و تحلیل پتانسیل کانی سازی محدوده تیپ‌ها دسته‌بندی شوند.

بخش اعظم و مهم رخداد کانی‌زایی در محدوده (حدود ۱۲ هکتار) است که شامل انواع سیستم کانی‌زایی پورفیری به صورت استوک ورک و پراکنده در داخل توده پورفیری شادان و همچنین سنگ‌های میزبان توده است.

وجود گنج در نقطه نقطه خوسف

وجود سنگ‌های قیمتی عقیق سرخ و آبی خور، سنگ‌های تزئینی قلعه‌زری و کشاورزی منحصربه‌فرد با محصولات خاص از جمله گل نرگس، عناب، زعفران و انگور مربوط به این شهرستان است.

این درحالی است که معدن طلای شادان در شهرستان خوسف به عنوان گل سرسبد پتانسیل‌های اقتصادی شهرستان شناخته می‌شود و اطلاعات موجود نشان می‌دهد معدن یاد شده بزرگترین معدن شرق کشور از نظر میزان ذخیره طلا است که می‌تواند منطقه را متحول کند.

حال مسوولان استانی برآن شدند تا با بازدید از این معادن آخرین روند آن را ارزیابی کنند.


بهره برداری از سه واحد فرآوری طلای خراسان جنوبی تا پایان سال

فرهادی معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار خراسان جنوبی در این بازدید اظهار داشت:شادان، کودکان و هیرد، معادنی هستند که واحد فرآوری یکی از آن‌ها آماده بهره برداری و دو واحد دیگر نیز در حال نصب ماشین آلات کارخانه است و تا پایان سال وارد چرخه تولید طلا می‌شوند.

او افزود: این واحد‌ها برای جلوگیری از خروج ماده معدنی و همچنین ایجاد ارزش افزوده و اشتغال پایدار در جِوار معادن، در شهرستان‌های خوسف و نهبندان ایجاد شده است.

رئیس سازمان صنعت معدن تجارت خراسان جنوبی هم با بیان اینکه این معادن و واحد‌های فرآوری آن‌ها برای ۳۰۰ نفر به صورت مستقیم شغل ایجاد کرده است گفت: ظرفیت استخراج اسمی سالانه این معادن ۲ میلیون و ۷۳۸ هزار تن است.

جرجانی افزود: عیار ماده معدنی طلا نیز در معدن شادان ۵۵ صدم، کودکان ۲ و یک دهم و هیرد ۹۲ صدم پی پی ام است.

او با بیان اینکه معدن طلای شادان با ذخیره قطعی ۲۷ میلیون و ۸۰۰ هزار تن، معدن طلای کودکان با ذخیره قطعی ۳۰۰ هزار تن و معدن طلای هیرد با ذخیره قطعی حدود ۵ میلیون تن کانسنگ طلا در شهرستان‌های خوسف و نهبندان در حال فعالیت هستند افزود: این سه معدن به ترتیب دارای استخراج اسمی سالانه ۲ میلیون و ۶۰۰ هزار تن، ۳۸ هزار تن و ۱۰۰ هزار تن هستند.

جرجانی با بیان اینکه عیار ماده معدنی طلا نیز در معدن شادان ۵۵ صدم، کودکان ۲ و یک دهم و هیرد ۹۲ صدم پی پی ام می‌باشد ادامه داد: این سه معدن طلا و واحد‌های فرآوری آن‌ها در حال حاضر زمینه اشتغال بیش از ۳۰۰ نفر را به صورت مستقیم فراهم کرده اند که با بهره برداری و گسترش فعالیت در این واحد‌ها اشتغال آن‌ها نیز افزایش خواهد یافت.

او افزود: این سه واحد فرآوری طلای استان، امسال به بهره برداری خواهند رسید که یکی از این واحد‌ها آماده بهره برداری و دو واحد دیگر نیز در حال نصب ماشین آلات کارخانه هستند.

جرجانی افزود: این واحد‌ها در راستای فرآوری ماده معدنی طلا و خروج ماده معدنی از استان و همچنین ایجاد ارزش افزوده و اشتغال پایدار در جوار معدن در شهرستان‌های خوسف و نهبندان ایجاد شده است..

همچنین واحد فرآوری و استحصال طلای مجتمع صنعتی، معدنی شادان با سرمایه‌گذاری شرکت کارند صدر جهان، بزرگترین واحد استحصال طلا در شرق کشور است.


۴۰ معدن راکد و غیرفعال به چرخه تولید بازگشتند



او در خصوص تعیین تکلیف معادت راکد هم اظهار داشت: در ۶ سال گذشته معادنی در خراسان جنوبی به دلایل مختلف راکد وغیر فعال و یا نیمه فعال شده اند که با پیگیری‌های انجام شده از سال گذشته تاکنون حدود ۴۰ واحد از این ومعادن به چرخه تولید بازگشتند.

رئیس سازمان صنعت معدن تجارت خراسان جنوبی گفت: جلسات متعددی با حضور بهره برداران برای حل این مشکلات برگزار شده است که معادن فعال شده از سوی بهره برداران در زمینه زغال سنگ، مس، طلا، سنگ‌های گرانیتی، تراورتن، بنتونیت، خاک صنعتی و منیزیت و دیگر مواد معدنی فعالیت می‌کنند.

جرجانی افزود: تلاش داریم هرچه سریع‌تر سایر معادن راکد از سوی بهره برداران فعال شوند چرا که خراسان جنوبی در حوزه معادن و صنایع معدنی دارای ظرفیت‌های بسیار زیادی است که استفاده مناسب از این ظرفیت‌ها می‌تواند نقش مهمی در توسعه اشتغال، ایجاد ارزش افزوده و درآمدزایی برای استان باشد.

ظرفیت استحصال سالانه طلا در خوسف به ۳۷۰ کیلوگرم می‌رسد

فرماندار خوسف هم در این بازدید گفت: با بهره برداری از کارخانه استحصال طلای شادان و کودکان، در آذرماه سال‌جاری میزان استحصال طلا در شهرستان خوسف به ۳۷۰ کیلوگرم خواهد رسید.

آخوندنی با بیان اینکه معدن طلای شادان با ذخیره ۲۷ میلیون تن به عنوان بزرگترین معدن طلای شرق کشور مطرح است، افزود: تعداد معادن فعال شهرستان ۲۷ معدن است و خوسف با داشتن این تعداد و ذخایر بسیار خوب طلا، مس و دولومیت به عنوان قطب معادن شرق کشور مطرح است.

فرماندار خوسف با اشاره به اینکه کارخانه فرآوری معدن طلای شادان تا پایان سال به بهره برداری می‌رسد، افزود: میزان سرمایه گذاری در معدن طلای شادان بیش از ۴۰۰ میلیارد تومان است و در آینده نزدیک در خصوص توسعه معادن خبر‌های خوشی به گوش خواهد رسید.

او در خصوص دیگر معدن طلایی شهرستان نیز گفت: در حال حاضر میزان ظرفیت استحصال طلا در معدن کودکان بیش از ۷۰ کیلوگرم در سال است.

آخوندی میزان سرمایه گذاری معدن کودکان را ۷۰ میلیارد تومان عنوان کرد و خاطر نشان ساخت: امیدواریم سازمان صمت با افزایش محدوده این معدن امکان افزایش تولید را فراهم کند.

او گفت: احداث پست ۱۳۲ کیلوولت و تامین آب دو مشکل اساسی برای این معادن است که امیدواریم با پیگیری‌های استاندار هر چه سریعتر به نتیجه برسد.

فرماندار خوسف ادامه داد: کارخانه فرآوری معدن طلای شادان تا آذرماه به بهره برداری می‌رسد و میزان تولید سالانه طلا در این معدن بیش از ۳۰۰ کیلوگرم خواهد بود.

آخوندی اضافه کرد: معدن طلای ماهرآباد از دیگر معادن طلایی شهرستان است که عملیات احداث کارخانه در آن در جریان است.

فرماندار خوسف معادن را یکی از پیشران‌های توسعه در شهرستان عنوان کرد که توانسته است مشکلات اشتغال را در بخش جلگه ماژان مرتفع کند و یادآور شد: اشتغال دو معدن طلای شادان و کودکان بیش از ۵۰۰ نفر به صورت مستقیم تا پایان سال خواهد بود.

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

عناوین برگزیده