به گزارش میمتالز، شرکت مشاوره جهانی الیکس پارتنرز در گزارشی پیشبینی کرد بحران کمبود تراشه به قیمت از دست رفتن تولید ۹/ ۳ میلیون دستگاه خودرو تمام میشود که بالاتر از ۲/ ۲ میلیون دستگاه برآورد چهار ماه پیش این شرکت است. این رقم معادل ۶/ ۴ درصد از تولید ۶/ ۸۴ میلیون دستگاه خودرو است که الیکس پارتنرز برای سال ۲۰۲۱ پیشبینی کرده است. خودروسازان در گذشته توافق تامین مستقیم با تولیدکنندگان برخی مواد خام از جمله فلزات ارزشمندی مانند پالادیوم پلاتین که در سیستمهای اگزوز خودرو بهکار میروند، داشتند. رویکرد مستقیم برای تامین فلزات ارزشمند پس از اختلال عرضه و افزایش قیمتها در بازار روی داد. اکنون کمبود تراشه خودروسازان را به سمت انعطافپذیری زنجیره تامین در بلندمدت هدایت خواهد کرد تا از اختلالات مشابه در آینده اجتناب کنند. مارک ویکفیلد از شرکت الیکس پارتنرز در این باره گفت: خودروسازان در حال حاضر به دنبال ایجاد روابط مستقیمی با تولیدکنندگان نیمه رسانا هستند.
خودروسازان در گذشته تمایلی به دادن تعهدات بلندمدت برای خرید نیمه رساناها یا سایر مواد خام نداشتند، زیرا نمیخواستند چنین تعهدات مالی را برعهده بگیرند، اما ریسک ناشی از کمبود نیمه رسانا در حال حاضر یک ریسک جدی است. براساس گزارش رویترز، شرکت فورد موتور اعلام کرده در واکنش به کمبود جهانی نیمه رسانا، در حال باز طراحی قطعات خودرو برای استفاده بیشتر از تراشههای قابل دسترس است. خودروسازان در گزارش درآمدهای مالی خود که هفتههای اخیر منتشر کردهاند هشدار دادهاند که معضل کمبود تراشه وخیمتر خواهد شد. شرکتهای فورد موتور و جنرال موتورز پیشبینی کردهاند سه ماهه دوم وخامت ناشی از کمبود تراشه به اوج خود میرسد. این خودروسازان به دلیل کمبود قطعات ناچار شدهاند فعالیت کارخانههایشان را متوقف کنند. الیکس پارتنرز انتظار ندارد صنعت تا پایان سال نشانههای بهبود اوضاع را مشاهده کند. این بحران در پی کاهش تولید در دوران پاندمی روی داد و با آتشسوزی در یک کارخانه تراشهسازی در ژاپن و یخبندان غیرمنتظره تگزاس در زمستان تشدید شد.
به گفته دن هرش، یکی از مدیران الیکس پارتنرز، در یک خودروی معمولی امروزی ۱۴۰۰ تراشه بهکار رفته و این رقم رو به افزایش است. اولویت اصلی شرکتها در حال حاضر خنثی کردن پیامدهای کوتاهمدت اختلال در تامین تراشه است که شامل مذاکرات مجدد قراردادها و مدیریت انتظارات وامدهندگان و سرمایهگذاران میشود.
منبع: دنیای اقتصاد