تاریخ: ۲۵ ارديبهشت ۱۴۰۰ ، ساعت ۱۶:۳۸
بازدید: ۲۸۵
کد خبر: ۲۱۰۳۵۲
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت

روز سبز بازار به واسطه سهم‌های بزرگ رقم خورد/ حرکت خلاف جهت شاخص هم‌وزن

‌می‌متالز - بازار سرمایه به واسطه سهام شاخص‌ساز گروه‌های فرآورده‌های نفتی و فلزات اساسی روز سبزی را پشت سر گذاشت، اما شاخص هم‌وزن افتی دیگر را تجربه کرد.

به گزارش می‌متالز به نقل از فولادبان، روز آخر ثبت نام نامزد‌های ریاست جمهوری با روز سبز بازار سرمایه مصادف شد. امروز، در حالی که بورس در اوایل معاملات افت کرد، در ادامه روند رد و بدل شدن سهم‌ها دوباره به ریل صعودی بازگشت تا روزی سبز در بازار رقم بخورد و البته، این رشد مدیون سهام گروه‌های فرآورده‌های نفتی و فلزات اساسی بود؛ سهم‌هایی که از هفته پیش بار خود را برای رشد در این هفته بسته بودند. در این میان، کارشناسان بازار سرمایه بر این عقیده‌اند که مشخص شدن نامزد‌های اصلی انتخابات می‌تواند تا حدودی روند بازار را مشخص کند و تا زمان پایان یافتن انتخابات هم امیدی به بازار نیست.

در معاملات روز جاری، شاخص کل بازار سرمایه در ابتدایی‌ترین دقایق دوباره وی سرخ خود را به سهامداران نشان داد و سقوط کرد، اما رشد سهام شاخص‌ساز بازار در گروه‌های فرآورده‌های نفتی و همچنین، فلزات اساسی باعث شد تا نماگر اصلی بورس تا پایان معاملات ۵ هزار و ۵۱۹ واحد رشد کند و به یک میلیون و ۱۸۹ هزار و ۵۲۰ واحد برسد.

با وجود رشد سهام شاخص‌ساز و رشد شاخص کل، شاخص هم‌وزن با افت عمده سهم‌های کوچک بازار سقوط کرد و تا پایان معاملات، ۲ هزار و ۹۶۶ واحد پایین‌تر آمد تا در ارتفاع ۴۱۴ هزار و ۹۰۳ واحدی قرار گیرد. واگرایی شاخص کل و هم‌وزن نشان می‌دهد که پاندول بازار سرمایه به سمت سهم‌های بزرگ بازگشته است. در این میان، شاخص فلزات اساسی، امروز ۱۱ هزار و ۲۷۷ واحد بالاتر آمد و رقم ۹۳۴ هزار و ۶۱۴ واحد را نشان داد.

امروز، نماد‌های «شپنا»، «فملی»، «برکت»، «خودرو»، «کاما»، «شتران» و «شستا» بیشترین تراکنش را در میان سهم‌های بازار داشتند و نماد‌های «کگل»، «کچاد»، «فملی»، «فارس»، «فولاد» و «شپنا» بیشترین اثر مثبت و نماد «وامید» بیشترین تأثیر منفی را روی شاخص کل داشتند.

اکثر سهم‌های فولادی بازار امروز سبزپوش شدند؛ به نحوی که «فجر»، «فنورد» و «فولاد» بیشترین رشد قیمت را داشتند و دو نماد معدنی «کگل» و «کچاد» هم با رشد زیاد خود بیشترین اثر مثبت را روی شاخص گذاشتند. در بازار فرابورس هم رشد قیمت اندکی داشت و به سبز شدن شاخص اصلی این بازار کمک کرد.

 

منبع: فولادبان

عناوین برگزیده