تاریخ: ۲۶ ارديبهشت ۱۴۰۰ ، ساعت ۱۳:۳۱
بازدید: ۴۰۲
کد خبر: ۲۱۰۳۷۸
سرویس خبر : فلزات غیرآهنی

سخنرانی صباغ، مدیر اقتصادی و توسعه سرمایه گذاری ایمیدرو در نخستین کنفرانس آنلاین مس

‌می‌متالز - حدود ۷۰ درصد مس دنیا در هدایت برق استفاده می‌شود و فقط ۱۳ درصد مس در حمل ونقل استفاده می‌شود که این بخش در اینده افزایش زیادی خواهد داشت.

به گزارش می‌متالز، صباغ مدیر اقتصادی و توسعه سرمایه گذاری ایمیدرو در نخستین کنفرانس آنلاین مس گفت: ما محدودیت ذخایر برای مس نداریم بلکه محدودیت پروژه داریم. مدیرعامل گلینکور سوییس که یکی از بزرگترین بازیگران دنیا در حوزه تولید و توزیع مس است میگوید که قیمت‌ها بایستی تا مرز ۱۵ هزار دلار در تن افزایش یابد تا بتوان معادن جدید مس در نواحی دور افتاده روسیه و آفریقا را پیدا کرد، در غیر این صورت دنیا با کسری عرضه این فلز مواجه خواهد بود.

لایحه دولت شیلی بزرگترین تولیدکننده مس دنیا در افزایش پلکانی مالیات بر معادن شیلی، مالیات بر سود شرکت‌های تولیدکننده مس را افزایش داده و سرمایه گذاری را کاهش میدهد. این موضوع باعث تاخیر در طرح‌های توسعه‌ای مس دنیا و تحریک بیشتر قیمت‌های جهانی در آینده خواهد شد.

آمار اکتشافات معادن جدید مس نشان میده که علیرغم انتظار رشد تقاضا، از سال ۲۰۱۷ تا به امروز، عملا ذخیره بزرگی در دنیا پیدا نشده است. این موضوع باعث محدودیت عرضه در آینده شده و لذا برخی موسسات از جمله GoldmanSachs پیش بینی خود از قیمت مس طی ۴ سال آتی را به مرز ۱۵۰۰۰ دلار افزایش داده اند.

مشکل بزرگتر از کرونا و بحران کارگری در این کشور بوده و به کمبود اسید سولفوریک بر میگردد که بزودی تا ۱۲% از تولید مس این کشور کاسته و قیمت مس جهانی را با التهاب بیشتری مواجه خواهد کرد. در شیلی، اسید سولفوریک توسط پالایشگاه‌ها تولید میشود که فعلا بدلیل کرونا نیمه فعال هستند و تولید تعداد زیادی از واحد‌های مس این کشور که به روش الکترووینینگ میباشد و اسید سولفوریک بعنوان ماده اولیه آن است، روندی نزولی دارد. آسیایی‌ها هم فعلا اسید فروش نیستند و آن را برای صنایع خود، نیاز دارند.

مس دارای موقعیت ویژه است و واردات چین در ماه گذشته (آوریل) علیرغم تقاضای داخلی بالا کاهش ۱۱ درصدی دارد و دنیا با محدودیت تولید و عرضه مس مواجه شده است، به علاوه حرکت کشور‌ها به سوی مصرف برق و فاصله گیری از سوخت‌های فسیلی چشم انداز تقاضای سال‌های آتی مس را روشنتر می‌کند. این موضوع باعث شده که امروز تعداد بیشتری از موسسات مالی دنیا، پیش بینی خود از قیمت مس در سال جاری را به افزایش و به بالای ده هزار دلار برسانند، که باعث اقبال بیشتر خریداران خواهد شد.

منبع: دنیای معدن

عناوین برگزیده