تاریخ: ۲۶ ارديبهشت ۱۴۰۰ ، ساعت ۱۰:۵۱
بازدید: ۳۸۴
کد خبر: ۲۱۰۷۴۷
سرویس خبر : فلزات غیرآهنی
با برگزاری اولین کنفرانس آنلاین مس صورت گرفت:

آینده فلز سرخ زیر ذره بین فعالان معدنی

‌می‌متالز - اولین کنفرانس آنلاین مس، صبح روز یکشنبه ۲۶ اردیبهشت ۱۴۰۰ با حضور سرپرست امور معادن وزارت صنعت، معدن و تجارت، مدیرعامل شرکت ملی صنایع مس ایران، رییس انجمن مس ایران و دیگر فعالان این صنعت کار خود را آغاز کرد.

به گزارش می‌متالز، فلز مس که این روز‌ها رکود تاریخی قیمت جهانی را سپری می‌کند، در پی اجرای برنامه کربن خنثی بیش از گذشته حائز اهمیت شده است.

پیش بینی افزایش تقاضا و به دنبال آن رشد قیمت، فرصتی است تا صنعت مس نیز با افزایش تولید و بهره برداری بیشتر از ذخایر موجود در میان بزرگان صادرکننده مس جهان قرار بگیرد.

در نتیجه این موضوع اولین کنفرانس آنلاین مس به واکاوی مسائل پیش روی این صنعت پرداخت.

آینده فلز سرخ زیر ذره بین فعالان معدنی

ارائه بسته سرمایه گذاری به معادن

اسدالله کشاورز معاون امور معادن وزارت صنعت، معدن و تجارت در این کنفرانس با اشاره به وضعیت زمین شناسی، اظهار کرد: وضعیت زمین‌شناسی کشور ما به گونه‌ای است که از زون‌های متالوژنی بسیاری در اختیار داریم و خوشبختانه معادن بسیار خوبی از فلز مس در کمربند زمین شناسی قرار گرفته است.

وی درباره آخرین آمار از معادن فعال در حوزه مس، بیان کرد: با توجه به آخرین آمارها، ۲۲۵ معدن مس در این حوزه وجود دارد که از این تعداد ۱۴۸ معدن فعال است و تولید کانسنگی آن‌ها حدود ۱۰۰ میلیون تن در سال است.

کشاورز همچنین افزود: در کنار معادن یاد شده ۶۵ معدن غیر فعال است و ۱۶ معدن دیگر در حال تجهیز شدن تا به چرخه تولید بازگردند.

به گفته وی، تعدادی معادن به مزایده عمومی گذاشته خواهد شد که متقاضیان می‌توانند نسبت به فعالسازی آن‌ها اقدام کنند.

وى همچنین افزود: ۶۷ واحد کنسانتره مس و ۴ واحد کاتد مس نیز در کشور وجود دارد که در چندین استان قرار گرفته اند و مجموع تولید را به ۲۹۰ هزار تن می‌رسانند.

سرپرست معاونت معدنى وزارت صمت همچنین با اشاره به پتانسیل هاى صنعت مس، افزود: با توجه به افزایش قیمت جهانی مس پتانسیل‌های ضعیف موجود در این بخش که در ۲۰ سال گذشته در کشور شناسایی شده بود فعال و ذخایر زیر ۱ درصد نیز با واحد‌های کوچک فعال شدند.

آینده فلز سرخ زیر ذره بین فعالان معدنی

کشاورز درباره وضعیت جهانی بازار مس نیز تصریح کرد: با شرایط آینده فلز سرخ پیش‌بینی می‌شود که قیمت تا ۱۵ هزار دلار نیز پیش رود و در آینده شاهد رونق و فعالسازی معادن مس در کشور خواهیم بود.

وى تاکید کرد: امیدواریم در آینده نیز با توجه به سیاست‌های وزارت صمت واحد‌های پایین‌دستی بیشتری شکل بگیرد.

کشاورز در پایان تاکید کرد: در خرداد ماه شاهد ارائه چند بسته سرمایه گذارى هستیم که به زودى فراخوان آن اعلام می‌شود. در این طرح که یک بسته به صورت آزمایشی برای مس در استان هرمزگان پیش‌بینی شده است. این اتفاق می‌تواند به فعال سازی معادن کمک کرده و میزان تولید را فزایش دهد.

آینده فلز سرخ زیر ذره بین فعالان معدنی

افزایش تقاضای مس با اجرای برنامه‌های زیست محیطی

امیر صباغ مدیر اقتصادی و توسعه سرمایه گذاری ایمیدرو نیز در این نشست بیان کرد: حدود ٧٠ درصد مس دنیا در انتقال برق مصرف مى شود و تنها ١٣ درصد در حمل و نقل که در آینده افزایش خواهد یافت.

وى با اشاره به موضوع کاهش گاز‌های گلخانه و تاثیر آن بر صنعت مس افزود: کشور‌ها بدنبال طرح کربن خنثی هستند که برنامه اروپا تا سال ۲۰۵۰ و برنامه ین تا ۲۰۶۰ است. درنتیجه برنامه دولت‌ها برای برقی کردن سیستم حمل و نقل یاعث اوج گیری تقاضا در حوزه مس می‌شود. در سال ۲۰۲۰ با وجود کرونا، اروپا ٢ میلیون خودرو برقى را به فروش رسانده است.

به گفته وى، حدود ٤٥٠ میلیون تن مس در گردش دنیا است که محلى براى تامین قراضه محسوب مى شود.

صباغ همچنین بیان کرد: تولید مس در شیلى پیشتاز است. در واقع این کشور ٣ معدن بزرگ دنیا را در اختیار دارد. پس از آن پرو و چین به همراه آمریکا، کنگو و استرالیا تولیدکنندگان عمده مس از معادن دنیا هستند.

به گفته وى، روند تولید مس تا ٢ سال آینده در معادن افزایشى، اما پس از آن نزولى خواهد شد و این موضوع نگرانى هایى را به همراه داشته است. البته باید در کنار معدن به بحث قراضه نیز توجه داشت.

مدیر اقتصادى و سرمایه گذارى ایمیدرو افزود: مکنزى گزارش مى دهد، در سال ۲۰۱۲ پروژه‌های مس ۵۱ مورد به ظرفیت ۴.۶ میلیون تن بوده که این رقم امروز تنها به ۳۳ پروژه به ظرفیت ۲ میلیون تن رسیده است و تنها ۷ پروژه بیش از ۱۰۰ هزار تن در سال ظرفیت دارد.

صباغ در ادامه بیان کرد: قیمت مس در حال حاضر در رکورد تاریخى دست پیدا کرده است.

وى با اشاره به تولید واحدهاى پالایشى، ادامه داد: آسیا در حوزه پالایشگاهی ظرفیت ۱۳.۸ میلیون تنی دارد. چین به همراه شیلی و ژاپن رهبر ظرفیت پالایشگاهی مس است. در سال ۲۰۱۹ سهم چین از ظرفیت پالایشگاهی مس دنیال ۴۱ درصد، شیلی ۹ درصد و ژاپن ۶ درصد بوده است.

آینده فلز سرخ زیر ذره بین فعالان معدنی

وی در ادامه بیان کرد: چین رهبر دنیا در تولید محصولات نیمه ساخته مس از کاتد با سهم ۴۶ درصدی است. این کشور ظرفیت بالای ۲۷ میلیون تن تولید محصولات نیمه ساخته و آلیاژی را در اختیار دارد.

به گفته وی، تقاضای مس دنیا در ۵۰ سال گذشته ۳ برابر شده است که این موضوع ناشی از رشد تقاضای الکترونیک و تجهیزات برقی و ساختمانی و تجهیزات صنعتی و حمل و نقل است.

مدیر اقتصادى و سرمایه گذارى ایمیدرو همچنین افزود: باتوجه به کمبود قراضه، چینى‌ها سال گذشته اقدام به واردات کنسانتره کردند، اما این روند در سال جارى کاهش یافته است.

صباغ تصریح کرد: مس به دلیل قیمت بالا، کاربردهاى خاص خود را نمایان مى کند که مى تواند مصرف سرانه جهان را کاهش دهد.

وی با اشاره به پارامتر‌های حاکم بر عرضه و تقاضا و قیمت مس بیان کرد: برخی پارامتر‌ها کوتاه مدت و برخی بلند مدت است. به عنوان مثال مقررات زیست محیطی کشور‌ها در واردات قراضه بلند مدت و روند تغییرات موجودی انبار‌های مس دنیا بلند مدت است.

وی همچنین با اشاره به ارائه تسهیلات از سوی بانک‌های چین، اضافه کرد: بانک‌های چین از ابتدای سال ۲۰۲۰ با شروع کرونا تا به امروز ۴.۴ تریلیون دلار وام بانکی به اقتصاد این کشور تزریق کرده اند تا منجر به رشد سرمایه گذاری در چین شوند.

وى همچنین اضافه کرد: امروز که قیمت مس به بیش از ١٠ هزار دلار رسیده بیشترین میزان جایگزینى این فلز را شاهد هستیم.

آینده فلز سرخ زیر ذره بین فعالان معدنی

افزایش سرمایه گذاری با حمایت از SME‌ها

بهرام شکوری رییس انجمن مس ایران نیز با حضور در اولین کنفرانس آنلاین مس، با اشاره به این حوزه بیان کرد: فلز مس فلز مهمى است و حذف سوخت هاى فسیلى تقاضا براى آن را افزایش مى دهد. از سویی دیگر قابلیت بازیافت این فلز را جذاب‌تر کرده است.

شکورى با اشاره به ذخایر موجود در این بخش، افزود: ٥ میلیارد تن دخایر جهانى مس است، اما ذخایر مس محتوى ٨٧٠ میلیون تن است و کل مصرف جهانى ٢٨ میلیون تن است.

وى گفت: بیشترین سهم استخراج فلز مس محتوى در اختیار کشور شیلى با ٢٧.٧ درصد است. سهم ما نیز ۱.۵ درصد بوده و باید آن را افزایش دهیم.

به گفته شکورى، شیلی، آلمان و ژاپن بزرگترین صادرکنندگان مس و محصولات پایین دستی آن در سال ۲۰۲۰ بودند. ما نیز باید به سمتى حرکت کنیم که ارزش افزوده بیشتر در ردیف بزرگترین صادرکنندگان دنیا قرار بگیریم.

رییس انجمن مس، تصریح کرد: باید بودجه بیشترى صرف اکتشافات مواد معدنى به ویژه مس شود که آینده خوبى دارد.

شکورى همچنین بیان کرد: دوران رکود بهترین زمان براى سرمایه گذارى است تا در زمان رونق از آن بهره ببریم.

رییس انجمن مس ایران گفت: علاوه بر اکتشافات جهانى، ذخایر قابل توجهى در سنوات گذشته در مس شناسایى نشده و مى تواند جذابیت مس را افزایش دهد.

وی همچنین با اشاره به گزارش مکنزی افزود: براساس آمار موسسه مکنزی، تراز جهانی مس تصفیه شده با کسری ۵۵۹ هزارتنی در سال ۲۰۲۰ مواجه شد که نسبت به کسری ۳۸۳ هزار تنی در سال ۲۰۱۹، افزایش یافته است. همچنین براساس این گزارش تا سال ۲۰۱۹ با افزایش تقاضای مس، عرضه نیز افزایش یافته است. با این حال پیش بینی بر آن است از سال ۲۰۱۹ به بعد علی رغم افزایش تقاضا، عرضه کاهش پیدا کند.

شکوری در ادمه با تاکید بر سرمایه گذاری در حوزه مس، اظهار کرد: استراتژى توسعه صنعتى، حمایت از SME‌ها و ایجاد پنجره واحد بخش معدن مى تواند سرمایه گذارى در صنعت مس را افزایش دهد.

وی در ادامه اضافه کرد: از موارد دیگرى که منجر به افزایش سرمایه گذارى مى شود بحث استفاده از نوآورى هاى جدید است. عدم دخالت دولت در قیمت گذارى نیز از عوامل مهم دیگرى است که باید جاى خود را به عرضه و تقاضا بدهد. باید اجازه داد فعالان در زنجیره هاى مختلف از جمله مس با قیمت جهانى محصول خود را به بازار عرضه کنند.

رییس انجمن مس ایران بیان کرد: از طریق تعامل با دنیا و صادرات مى توان شاهد ورود تکنولوژى هاى جدید باشیم.

به گفته شکوری، رفع برخى موانع اشتیاق سرمایه گذارى در حوزه مس را افزایش و منجر به توسعه این صنعت مى شود.

آینده فلز سرخ زیر ذره بین فعالان معدنی

معادن کوچک را دریابیم

ابولفضل صالح‌آبادی دبیر انجمن مس که به صورت آنلاین در این کنفرانس سخنرانی کرد، با اشاره به محدوده‌های معدنی، گفت: براساس آمار وزارت صمت ۱۰۸ معدن فعال، ۱۳ معدن در حال تجهیز، ۹ معدن بزرگ مس و ۱۱۲ معدن کوچک و متوسط در این حوزه وجود دارد.

وی اظهار کرد: ظرفیت سودآوری و توسعه عدالت اجتماعی از طریق تولید اشتغال پایدار با پراکندگی جغرافیایی قابل توجه، در معادن کوچک و متوسط از معادن بزرگ بسیار بیشتر است این در حالیست که تا به امروز معادن کوچک بسیار کمی مورد بهره برداری قرار گرفته اند.

صالح آبادی با اشاره به مزیت معادن کوچک، تصریح کرد: بزرگ‌ترین مزیت معادن کوچک در مقایسه با معادن بزرگ این است که می‌توان با میزان سرمایه گذاری بسیار اندک، به طور نسبی تولید قابل توجهی انجام داد.

به گفته دبیر انجمن مس ایران، هزینه حقوق دولتی، عدم توانمندی در بهره گیری از ماشین آلات بروز و پیشرفته به واسطه تحریم‌ها، عدم توانمندی در بهره برداری‌های چند محصولی، عدم استفاده از مفاهیم بنیادی و بروز معدن همچون مباحث ژئومتالورژیکی و... از چالش‌های پیش روی معادن کوچک است.

وی کاهش سریع حجم و عیار ذخایر را از دیگر چالش‌های این بخش دانست و گفت: یکی از اصلی‌ترین چالش‌های معادن کوچک آن است که سپری شدن عمر معدن به موازات عیار ماده استخراجی کاهش پیدا می‌کند، زیرا در اوایل عمر فعالیت معدن و کارخانه تولید بخش پر عیارتر ماده معدنی به واسطه برگشت سریع‌تر سرمایه استخراج و استحصال شده و حال ذخایر کم‌عیار‌تر شرایط را برای این معادن مشکل ساز کرده اند چراکه به واسطه حجم کم ذخیره این بحران پس از طی چند سال نمایان می‌شود.

وی در ادامه قیمت بالای مس در جهان طی سال‌های پیش رو را از فرصت‌های معادن کوچک و متوسط مقیاس مس کشور اعلام کرد و در این خصوص گفت: اگرچه پاندمی کرونا باعث کاهش تولید و بالطبع عرضه مس در جهان شده است و از سویی کاهش ذخیره انبار‌های چین همگی موجب افزایش قیمت مس شده است، اما این فلز فارغ از این موارد با توجه به مسیر آینده صنعت در جهان به صورت بنیادین افزایش قیمت را تجربه خواهد کرد.

صالح آبادی در پایان اشاره کرد: راه‌اندازی کارخانه و واحد‌های تولیدی فاقد زنجیره تأمین خوراک از فرصت‌های معادن کوچک و متوسط مقیاس است. وجود ۱۸۳ واحد تولیدی کوچک مقیاس مس بدون اتصال به منابع اولیه و خوراک معدنی می‌تواند با راه‌اندازی معادن کوچک و متوسط وارد چرخه تولید شده و اشتغالزایی فراوانی را به همراه خواهد داشت.

دانلود فایل سخنرانی بهرام شکوری

دانلود فایل سخنرانی امیر صباغ

دانلود فایل سخنرانی ابوالفضل صالح آبادی

دانلود فایل سخنرانی اسماعیل رامه

دانلود فایل سخنرانی مجید ضیائی مدیرعامل شرکت صنایع مس شهید باهنر با عنوان چشم انداز سرمایه گذاری در صنعت مس

دانلود فایل سخنرانی اردشیر سعدمحمدی مدیرعامل شرکت ملی صنایع مس ایران با عنوان بررسی پروژه ها و آینده صنعت مس دنیا و ایران

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده