تاریخ: ۲۸ ارديبهشت ۱۴۰۰ ، ساعت ۱۱:۲۸
بازدید: ۳۶۱
کد خبر: ۲۱۰۷۴۹
سرویس خبر : فلزات غیرآهنی
در اولین کنفرانس آنلاین مس مطرح شد:

ضیائی: رشد ۲۰ درصدی قیمت مس در یک ماه اخیر

‌می‌متالز - مدیرعامل شرکت صنایع مس شهید باهنر در اولین کنفرانس آنلاین مس به بررسی عوامل اثر گذار بر افزایش قیمت جهانی مس پرداخت.

به گزارش می‌متالز، مجید ضیائی مدیرعامل شرکت صنایع مس شهید باهنر در این کنفرانس با اشاره به تقاضای مس در جهان بیان کرد: پیش بینی می‌شود در صورت بکارگیری تکنولوژی‌های انرژی پاک تقاضا برای مس ۹۰۰ درصد و در صورت کند بودن این روند ۶۰۰ درصد تا سال ۲۰۳۰ افزایش پیدا کند.

وی ادامه داد: قیمت جهانی مس در یک ماه گذشته ۲۰ درصد افزایش یافته است. در واقع این افزایش منجر به شکسته شدن قیمت رکورد ۱۱ ساله قیمت جهانی مس شد.

به گفته ضیائی، کاهش موجودی ذخیره انبار‌های جهانی، لایحه ایر دولت شیلی در افزایش پلکانی مالیات بر معادن، افزایش تقاضا برای مس از جانب تولیدکنندگان چینی پس از پیک کرونا، تاثیر میان مدت تعطیلی گسترده در معادن شیلی، پرو. زامبیا به دلیل اعتراضات کارگری و تداوم کاهش شاخص دلار توانست قیمت فلز سرخ را افزایشی کند.

وی بیان کرد: در سال ۲۰۲۰ چین ظرفیت تولید مس را نسبت به سال گذشته ۱.۹۵ میلیون تن افزایش داده است.

ضیائی همچنین در ادامه با اشاره به تاکیدات اخیر بر کاهش استفاده سوخت‌های فسیلی و تاثیر بر حوزه مس، تصریح کرد: لزوم بکارگیری مس برای ایجاد زیرساخت‌های لازم برای انرژی پاک جهت جایگزین نفت و گاز و برنامه ریزی‌های بین المللی در راستای تامین ۴۹ درصد انرژِ از الکتریسیته و کاهش سهم نفت به ۱۳ درصد در ۳۰ سال آینده توانست بر افزایش قیمت مس اثر گذار باشد.

ضیائی همچنین در ادامه با اشاره به تولید خودرو‌های برقی، بیان کرد: در ۱۰ سال آینده ۳۵ درصد خودرو‌ها برقی خواهند شد. با توجه به اینکه خودرو‌های فعلی تقریبا چهار کیلوگرم مصرف مس دارند و هر خودرو برقی با توجه به نوع خودرو‌ها حداکثر به ۸۹ کیلوگرم مس احتیاج خواهد داشت، چشم انداز افزایش مصرف و قیمت مس بسیار مثبت است.

مدیرعامل شرکت صنایع مس شهید باهنر در ادامه اظهار کرد: شیلی، پرو و چین سه تولیدکننده بزرگ مس دنیا در سال ۲۰۲۰ -۲۰۲۱ هستند. ایران نیز با در اختیار داشتن بیش از ۴۰ میلیون تن ذخایر مس خالص، جایگاه هفتم جهانی را به خود اختصاص داده است.

ضیائی با اشاره به سرمایه گذاری در سهام شرکت‌های تولید کننده مس، افزود: میزان بازدهی سهم شرکت ملی مس در سال گذشته، ۲۸۲ درصد بود. درواقع شرکت ملی مس موفق به کسب رتبه نخست بازدهی سهام در میان شرکت‌های دیگر شد.

وی در ادامه با اشاره به فعالیت‌های شرکت مس باهنر نیز اظهار کرد: مس باهنر از سال ۶۷ با هدف ارتقای صنایع جنبی مس در استان کرمان ایجاد شد و رسالت اصلی آن تامین محصولات پایین دست برای صنایع بود و تاکنون ۳۴ هزار قلم تجهیزات برای صنایع کشور آماده سازی کرده و در این زمینه محصولات صنایع سرمایشی، گرمایشی، خودرو و صنایع نظامی اقدامات مناسبی انجام داده است.

ضیائی تصریح کرد: شرکت صنایع مس شهید باهنر با گسترش فعالیت‌های خود کارخانه مس جداگانه احداث کرده و امروز یکی از پرفروغ‌ترین روز‌ها خود را شاهد است.

به گفته وی، مس شهید باهنر مجموعه‌ای است که در استان کرمان با وجود شرکت‌های بزرگ دیگر پررنگ نبود، اما از دید بیرونی به‌عنوان شرکتی خاص با تولیدات متنوع و تنوع کارخانجات محسوب می‌شود که افراد نخبه و آموزش دیده دانشگاه‌های کشور را در هر صنعت زیرمجموعه جذب می‌کند.

دانلود فایل سخنرانی مجید ضیائی مدیرعامل شرکت صنایع مس شهید باهنر با عنوان چشم انداز سرمایه گذاری در صنعت مس

ضیائی: رشد ۲۰ درصدی قیمت مس در یک ماه اخیر

عناوین برگزیده