به گزارش میمتالز، در هفتههای اخیر وضعیت بهویژه در صنعت خودرو بدتر شده است. به دلیل عدم تامین کافی تراشه، بسیاری از کارخانههای تولید خودرو تعطیل شدهاند. انسداد کانال سوئز کمبود تراشه جهانی را بیشتر کرده است.
بر اساس گزارشها فورد اعلام کرد این شرکت با تعطیلی یکهفتهای چند کارخانه خود را در شیکاگو، کانزاس سیتی و میشیگان تعطیل خواهد کرد. پیش از این، غول تولید خودرو به دلیل کمبود تراشه، برخی از تولیدات از جمله تولید کامیون در شش کارخانه آمریکای شمالی را به میزان قابلتوجهی کاهش داده بود. جنرال موتورز پیشبینی کرده است کمبود تراشه در سالجاری سود شرکت را تا ۲میلیارد دلار کاهش میدهد. فورد همچنین برای شوک سود در همان مقیاس آماده میشود.
به نظر میرسد علاوه بر جنرال موتورز و فورد موتور، شرکتهای نیسان موتور، فولکسواگن موتورز، گروه استالنتیس که با ادغام PSA و FCA تشکیل شده است و شرکت هیوندای موتور به دلیل کمبود تراشه متحمل خسارات زیادی شدهاند.
از این حیث تحت تاثیر کمبود تراشههای خودروسازی، شرکتهای بزرگ خودروسازی جهان مجبور به کاهش تولید شدهاند. رسانههای ژاپنی اخیرا گزارش دادند هوندا، یکی از خودروسازان این کشور، در اوایل فوریه فعالیت خود را در یک کارخانه بزرگ در ژاپن به مدت پنج روز متوقف کرد؛ علاوه بر این، بسیاری از کارخانههای مزدا در سراسر جهان تولید خود را کاهش دادهاند. سه شرکت خودروسازی دیگر تویوتا، نیسان و سوبارو نیز اخیرا کاهش تولید اجباری را تجربه کردهاند.
با این حال، کاهش تولید به دلیل «کمبود تراشه» تنها مشکلی نیست که شرکتهای خودروساز با آن روبهرو هستند. آنچه وضعیت این شرکتهای خودروساز را بدتر میکند این است که در حال حاضر تولیدکنندگان تراشههای اتومبیل در حال افزایش قیمت تراشهها هستند، این به آن معناست که هزینه شرکتهای خودروسازی نیز باعث افزایش میشود و درنتیجه سود ممکن است کاهش یابد. ژاپن تنها کشوری نیست که به دلیل «کمبود تراشه» دچار مشکل شده است.
در حقیقت، غولهای تولید خودروی جهانی مانند جنرال موتورز، فورد و دایملر و فولکسواگن در ایالاتمتحده نیز به دلیل عدم عرضه کافی تراشه مجبور به کاهش تولید شدهاند. قطعا کمبود تراشه و افزایش قیمت آن میتواند روی قیمت تمامشده خودرو در بازار جهانی تاثیرگذار باشد و هزینه تولید خودرو در همه کشورها را افزایش دهد، موضوعی که جا دارد در خودروسازی کشور به آن توجه شود وگرنه هزینه واردات قطعات و تولید بازهم افزایش مییابد و تامین آن بهسختی صورت میگیرد و در نهایت قیمت تمامشده بالا میرود؛ بلایی که گریبانگیر اکثر غولهای خودروسازی شده و میتوان دامنه تاثیر آن را بر صنعت خودرو کشور نیز پیشبینی کرد.
منبع: دنیای اقتصاد