تاریخ: ۲۶ ارديبهشت ۱۴۰۰ ، ساعت ۲۱:۳۰
بازدید: ۳۵۰
کد خبر: ۲۱۰۴۷۹
سرویس خبر : فلزات غیرآهنی

تسلا؛ بزرگ‌ترین مصرف‌کننده لیتیوم در جهان

‌می‌متالز - در رالی مصرف فلزات مورد استفاده در باتری، شرکت‌های تسلا و فولکس واگن هرکدام راهی را برای سبقت گرفتن از رقبای سرسخت خود پیدا کرده‌اند.

به گزارش می‌متالز، موسسه Adamas Intelligence که یک تحلیلگر و محقق غیروابسته بازار است در مقاله‌ای اظهار کرده که شرکت تسلا به رهبری ایلان ماسک بالغ بر ۱۸۷۰۰ تن کربنات لیتیوم معادل را در جاده‌های جهان در باتری‌های خودرو‌های مسافری خود که اخیرا فروخته، جای داده است. این رقم بیش از مجموع مصرف لیتیوم چهار رقیب نزدیک آن است یعنی شرکت‌های BYD، فولکس واگن، رنو و آئودی. طبق گفته آداماس، طی سه ماه نخست سال ۲۰۲۰، صد در صد از مصرف لیتیوم تسلا به صورت هیدروکسید لیتیوم بوده است. با این حال، با عرضه تسلای مدل‌۳ استاندارد ساخته شده در چین که نیروی محرکه آن توسط سلول‌های لیتیوم فروفسفات یا LFP ساخت شرکت CATL تامین می‌شود، این سهم به ۸۴درصد کاهش یافت. تسلای مدل ۳ استاندارد در سه ماه چهارم سال ۲۰۲۰ روانه بازار شد.

به طور کلی، آمار و ارقام ارائه‌شده توسط این تحلیلگر بازار نشان می‌دهد ۶۷درصد از مصرف لیتیوم تسلا در سال گذشته مربوط به خودروی مدل ۳ تسلا، ۱۷درصد توسط مدل Y و ۱۶درصد باقیمانده توسط مدل S و مدل X به صورت مشترک است. با نگاهی به خودروسازانی که بیشترین مصرف لیتیوم را داشته‌اند، درمی‌یابیم که تسلا حتی بالاتر از مصرف مجموع دو رقیب پشت سر خود یعنی BYD و فولکس واگن لیتیوم مصرف کرده است. با بررسی مصرف از نظر منطقه جغرافیایی آداماس می‌گوید که ۴۷درصد از مصرف لیتیوم توسط خودرو‌های تسلا در سال ۲۰۲۰ مربوط به جاده‌های آمریکا، ۳۴درصد در منطقه آسیا و اقیانوسیه، ۱۹درصد در اروپا و کمتر از یک‌درصد در نقاط دیگر جهان صورت پذیرفته است. گزارش قبلی این شرکت که دفتر مرکزی آن در تورنتو واقع شده است نشان می‌داد در رابطه با کبالت، گروه فولکس واگن با مصرف نزدیک به ۳هزار تن از این فلز آبی رنگ در باتری‌های خودرو‌های VW جدید، آئودی، پورشه، SEAT و همچنین دیگر خودرو‌هایی که با شرکای تجاری خود در چین تولید می‌کند، از این نظر پیشتاز است. در این گزارش آمده که در مجموع، خودرو‌های برقی تجاری فولکس‌واگن ۴۲درصد کبالت مصرفی این گروه در سال ۲۰۲۰ را به خود اختصاص دادند و پس از آن‌ها آئودی با ۳۵درصد، پورشه با ۱۵درصد و سایر برند‌ها با ۸درصد قرار داشتند. پس از این خودروساز آلمانی تسلا با مصرف بیش از ۲هزار تن کبالت در باتری‌های مدل ۳ جدید، مدل Y، مدل X و مدل S خود در تعقیب شرکت فولکس‌واگن است. همچنین این گزارش نشان می‌دهد در سال ۲۰۲۰، در مجموع ۱۸.۷۵۰ تن کبالت در باتری‌های خودرو‌های مسافری تازه فروخته شده در سطح جهان مصرف شده که ۲۹درصد افزایش را در مقایسه با سال گذشته داشته است.

منبع: دنیای اقتصاد

عناوین برگزیده