تاریخ: ۲۶ ارديبهشت ۱۴۰۰ ، ساعت ۲۱:۳۷
بازدید: ۲۷۲
کد خبر: ۲۱۰۴۸۲
سرویس خبر : خودرو و قطعه سازی

احتمال تاخیر ورود خودرو‌های برقی هیوندای به‌بازار

‌می‌متالز - منابع مطلع صنعتی کره پنج‌شنبه گذشته اعلام کردند که خریداران خودروی تمام برقی Ioniq ۵ شرکت هیوندای موتور ممکن‌است با کمبود یارانه دولتی برای خرید این خودروی برقی مواجه شوند، زیرا کمبود تراشه‌های الکترونیکی جهانی بر تولید این مدل تاثیر گذاشته است. به گزارش بخش ترجمه شرکت‌ها، به نقل از Korea Herald، شرکت هیوندای تحویل Ioniq ۵ را اخیرا آغاز کرد، اما هنوز با کمبود موتور‌های کشنده ضروری برای تولید مدل جدید روبه‌رو است.

به گزارش می‌متالز، این شرکت از ۲۵ فوریه حدود ۴۰هزار پیش سفارش برای خرید Ioniq ۵ دریافت کرده است و قصد داشت برای پاسخگویی به این میزان تقاضا، ۱۰هزار دستگاه از این مدل را در ماه آوریل تولید کند، اما در نهایت به دلیل کمبود قطعات، خروجی خود را به ۲۶۰۰ واحد کاهش داد. معاون اجرایی و مدیر بخش مالی و حسابداری شرکت هیوندایی، سو‌گنگ هیون هفته گذشته در یک کنفرانس تلفنی درباره نتایج سه ماه اول این شرکت اظهار کرد، کمبود طولانی مدت تراشه‌های نیمه‌هادی مورد نیاز این صنعت بر میزان تولید و نتایج درآمد سه‌ماه دوم ما تاثیر خواهد گذاشت. پیش‌بینی می‌شود کاهش تولید منجر به تاخیر در تحویل سفارش‌ها به مشتریان شود. همچنین این نگرانی باعث می‌شود کسانی که می‌خواهند Ioniq ۵ را خریداری کنند امسال با کمبود یارانه دولتی مرکزی و استانی مواجه شوند. از طرف دیگر کسانی که مدل‌های تسلا را خریداری کرده‌اند، در اوایل سال‌جاری برخی یارانه‌های دولتی را دریافت کرده‌اند. مقدار یارانه دولت مرکزی کره‌جنوبی برای هر خریدار ۸ میلیون وون (۷۲۰۰ دلار) است و یارانه دولت‌های ایالتی یا استانی برای هر خریدار تا ۱۱میلیون وون نیز افزایش می‌یابد. دولت کره‌جنوبی سالانه مبلغ مشخصی یارانه را به کسانی که وسایل‌نقلیه الکتریکی خریداری می‌کنند، پرداخت می‌کند. اگر یارانه سالانه اختصاص داده شده طی سال تمام شود، دیگر هیچ یارانه‌ای برای خرید خودرو‌های برقی داده نمی‌شود. از طرف دیگر معمولا مشخص نیست چه مقدار یارانه برای خرید خودرو‌های برقی در هرسال توسط دولت کنار گذاشته شده است، اما با توجه به قیمت فروش بلندمدت مدل‌های Ioniq ۵ که بالغ بر ۸/ ۴۹ میلیون تا ۵/ ۵۴میلیون وون قیمت‌گذاری شده‌اند، مشتریان می‌توانند با دریافت یارانه این مدل‌ها را با کمترین قیمت یعنی ۸/ ۳۰میلیون وون خریداری کنند. تولید خودروی Ioniq ۵ از ۷ تا ۱۴ آوریل به دلیل وجود مشکلی در خط تولید شرکت هیوندای موبیس که موتور کشنده این خودرو را با طراحی آلایندگی صفر تولید می‌کند، متوقف شد. هیوندای موبیس، شرکت خودروسازی کره‌ای است، که در زمینه تولید و عرضه انواع خدمات، قطعات و تجهیزات خودرو، برای دو شرکت هیوندای موتور و کیا موتورز فعالیت می‌کند. هیوندایی در تاریخ ۲۳ فوریه، از Ioniq ۵ رونمایی کرد، اولین مدل جانمایی شده با پلت‌فرم ماژولار جهانی تمام الکتریکی ساخت گروه هیوندای که تلاش می‌کند در آینده به یک شرکت ارائه دهنده راه‌حل‌های حمل‌ونقلی تبدیل شود. هیوندای قصد داشت ماه گذشته Ioniq ۵ را روانه بازار اروپا کند، اما این ایراد باعث به تاخیر افتادن این موضوع شد. در همین حال، وب‌سایت وزارت محیط زیست کره جنوبی اخیرا اعلام کرده است که خودروی Ioniq ۵

با یک بار شارژ می‌تواند ۴۰۵ کیلومتر را طی کند. کارشناسان صنعت اشاره کردند که در این صورت Ioniq ۵ پیشرفت قابل توجهی در مسافت پیموده‌شده ندارد.

منبع: دنیای اقتصاد

عناوین برگزیده