به گزارش میمتالز، مجالی فراهم شده تا به میمنت روزی که به نام «روابط عمومی و ارتباطات» ثبت گردیده، یادکردی داشته باشیم از کسانی که به واسطه فعالیت صادقانه آنها «سرمایهی اجتماعی» سازمان رشد میکند.
ارزش افزودهای که فعالیت روابط عمومیها ایجاد میکند، سرمایه اجتماعی سازمان را مستقیما تحت تاثیر قرار میدهد و تردیدی نیست که نقصان یا افزایش این سرمایه اجتماعی در پیشرفت و بالندگی سازمانها تاثیری ماندگار دارد. در واقع میتوان گفت که همکاران ما در روابط عمومی سازمانها و شرکتهای مختلف، «حافظان اندوختههای معنوی» سازمانهای خود هستند؛ اندوختههای معنویای که مهمترین آنها «اعتماد» ذی نفعان سازمان و همه کسانی است که مخاطب ما شمرده میشوند.
چرخه سالم اطلاعات، صداقت، شفافیت و امانتداری و دقت، اصولی هستند که بر رفتار و عملکرد روابط عمومیها موثرند. امروز حتی دولت ها، به موازات افزایش نقش مردم در حکمرانی، انرژی و منابع زیادی را برای حفظ وجهه خود با استفاده گسترده از فعالیتهای «روابط عمومی» صرف میکنند، به همین قیاس میتوانیم مجموعههای روابط عمومی را کارگزاران «دیپلماسی سازمان ها» قلمداد کنیم که ایفای نقش آنها میتواند نه تنها روابط داخلی و بیرونی بلکه نحوه عرضه خدمت، تولید کالا، ارتباط با ارباب رجوع و مشتری و همه و همه را تحت تاثیر خود قرار دهد.
طبیعتا با توجه به تعریفی که از روابط عمومی به عنوان پل ارتباط مخاطبان با سازمان و نیز مشاور و دستیار و مددکارانِ مدیریتِ اداره و شرکت و انجمن و ... وجود دارد، نیاز است که نقش و کارکرد روابط عمومیها بیش از پیش مورد توجه قرار گیرد و غفلتی که بعضا ممکن است در برخی مجموعهها نسبت به حوزه روابط عمومی وجود داشته باشد و گاهی بر اثر فقدان آگاهی نسبت به اهمیت نقش و کارکرد روابط عمومی ها، به آن به عنوان حوزهای فرعی نگاه میشود، جبران شود.
از سوی دیگر لزوم ارتقای توانمندیهای روابط عمومی ایجاب میکند که همکاران ما با آموزش و تجهیز خود به دانش و تخصصهای مورد نیاز در زمینههای گوناگون اعم از:
روابط رسانهای، روابط سرمایهگذاری، ارتباطات داخلی، روابط کار و... مطالعه و به دانش لازم مسلط شوند و هر چه میتوانند، مهارتهای کلیدی این حرفه تخصصی را در خود ارتقا دهند. مهارتهایی نظیر:
شفاف نویسی و روشن و قابل درک سخن گفتن، به تجزیه و تحلیلِ امورِ مربوطِ به روابط سازمان و جامعه پیرامونی، مهارتهای ارتباط فردی، اندیشهورزیِ انتقادی، لوازم ارتباط در عصر فناوریهای نوین و...
حساسیت و دشواری کار روابط عمومی را شاید بتوان در نقش دوگانه و همزمانی دانست که هم سازمان و هم جامعه از آن انتظار دارند و وکالتی که هم از سوی سازمان به روابط عمومیها برای بیان دیدگاه سازمان تفویض میشود و هم از سوی دیگر وکالتی ضمنی که مخاطب به واسطه اعتمادش به شما واگذار میکند که این وکالت دوسویه نیازمند صداقت، امانتداری و درستکاری و درعین حال هوشیاری ویژهای است.
برای همکاران عزیزم در سراسر کشور در ایفای این وظیفه دشوار موفقیت و عاقبت به خیری آرزو میکنم.
شهرام بقراط
مدیر روابط عمومی مجتمع فولاد خراسان