به گزارش میمتالز، در ابتدا برای جلب اعتماد بیشتر از پول افراد جدید، سود افراد قدیمی پرداخت میشود تا سرمایهگذاران بیشتری جذب سیستم شوند. این طرح در نهایت بهدلیل اشباع شدن و نبود سرمایهگذار جدید نابود شده و معمولا کلاهبردار با مقدار زیادی پول متواری میشود. برای درک بهتر طرح پانزی به مثال زیر توجه کنید (اسامی و اعداد و ارقام فرضی هستند):
چنگیز یک کلاهبردار است که قصد انجام ترفند پانزی را دارد. او یک شرکت یا سایت جعلی تاسیس میکند و در آن به مردم وعده میدهد که اگر هر کدام از آنها مثلا یک میلیون تومان پول پرداخت کنند، او با آن پولها در بورس نیویورک، ارزهای دیجیتال یا هر جای دیگری سرمایهگذاری میکند و ماهی ۲۰۰ هزار تومان (۲۰ درصد) سود تضمینی به سرمایهگذاران پرداخت میکند.
اما در حقیقت هیچگونه سرمایهگذاری در کار نیست و فقط بازی با پول انجام میشود. پس از مدتی تبلیغات و جذب سرمایهگذاران اولیه، حالا چنگیز میلیونها تومان پول جمعآوری کرده است. برای اینکه طرح ادامه پیدا کند و پول بیشتری جذب شود، چنگیز از پول سرمایهگذاران جدید، سود سرمایهگذاران اولیه را پرداخت میکند. همین مورد باعث میشود تا مشتریان قدیمی که در ابتدا سود دریافت کردهاند، این طرح را به دوستان و آشنایان خود معرفی کنند و سرمایهگذاران جدیدتری پا به عرصه بگذارند.
پس از اینکه پول خوبی جمعآوری شد یا وقتی که دیگر سرمایهگذار جدیدی پیدا نشد، چنگیز با پولها فرار میکند و طرح از هم فرو میپاشد. اینترنت موجب شد تا طرحهای پانزی به حد زیادی گسترش پیدا کنند، زیرا تبلیغات و دریافت مبالغ در آن راحتتر است و طراح میتواند ناشناس باقی بماند.
نام طرح پانزی (Charles Ponzi) از نام چارلز پانزی، یکی از مشهورترین کلاهبرداران تاریخ گرفته شده است. او با فروش کوپنهای تخفیفی اداره پست، به سرمایهگذاران وعده ۵۰ درصد سود را در ۴۵ روز یا ۱۰۰ درصد سود در ۹۰ روز میداد. روش پانزی این بود که با استفاده از سرمایه سرمایهگذاران پیشین و همچنین سرمایهگذاران جدید، سود اولینها را پرداخت میکرد. چارلز پانزی توانست با طرح ابداعی خود، در دهه ۱۹۲۰ در آمریکا، بیش از ۲۰ میلیون دلار کلاهبرداری کند.
همانطور که در بالا اشاره کردیم، طرح پانزی تا زمانی ادامه مییابد که سرمایهگذاران جدید به اندازه کافی وجود داشته باشند یا طراح از میزان پول بهدست آمده راضی شود. پس از اینکه مقدار زیادی پول جمع شد یا دیگر سرمایهگذاران جدید به اندازه نیاز وارد عرصه نشدند، طراح دیگر سودی پرداخت نمیکند. طبق قاعده تصاعد و جمعیت، معمولا یک طرح پانزی بیشتر از دو سال دوام نمیآورد.
به طور کلی همه طرحهای پانزی یک چرخه را دنبال میکنند، اما نحوه کار میتواند کمی متفاوت باشد. هسته اصلی همه طرحهای پانزی یکی است، اما ظاهر و نوع ادعاها متفاوت است.
۱- تبلیغات فریبنده: در ابتدا با تبلیغات کاذب (معمولا در اینترنت یا گروههای اجتماعی)، چند نفر جذب سیستم میشوند و مقدار کمی سرمایهگذاری میکنند. همچنین بعضی از طرحهای پانزی روشهای بازاریابی هم در پیش میگیرند که اگر یک کاربر عضو جدید وارد سیستم کند، سودش بیشتر خواهد شد.
۲- واریز سودهای اولیه و جلب اعتماد: سودها به طور مرتب واریز میشود تا اعتماد بیشتری برای مبالغ بیشتر و سرمایهگذاران جدید جلب شود. این سودها یا با استفاده از پول سرمایهگذاران جدید یا از سرمایه اولیه طراح پرداخت میشود.
۳- ورود حجم زیادی از سرمایه: پس از جلب شدن اعتماد افراد، موج عظیمی از سرمایه به سیستم وارد میشود. سرمایهگذاران قدیمی هم پول بیشتری سرمایهگذاری کرده و حتی دوستان و آشنایان نزدیک خود را به طرح دعوت میکنند. در این مرحله تعصبات کورکورانه موجب میشود برخی از سرمایهگذاران، حتی اقدام به دریافت وام یا قرض سنگین و حتی فروش خانه یا اتومبیل خود کنند.
۴- فروپاشی طرح: موارد ۱ تا ۳ چند بار تکرار میشوند تا اینکه دیگر سرمایهگذار جدیدی وجود نداشته باشد یا مقدار زیادی پول جمع شده باشد. پس از آن، طراح پولها را برداشته و ناپدید میشود.
با وجود اینکه کلاهبرداریهای پانزی در انواع و شکلهای مختلف ظاهر میشوند، همه انواع آن، یکسری خصوصیات اصلی دارند که عبارتاند از:
قول سودهای نجومی و تضمینی از خصوصیات اصلی یک طرح پانزی است. هر جا این وعده را دیدید، به پانزی بودنش شک کنید. منظور از نجومی بودن سود این است که اگر قرار باشد با پول خود کار کنید، باز هم سودش از طرح پانزی پایینتر است. مثلا ماهی بیش از ۱۰ درصد سود تضمینی، بسیار مشکوک است. به این فکر کنید که چطور میشود بدون هیچ ریسکی چنین سودی را تضمین داد؟
در یک طرح پانزی اطلاعات چندانی درباره تیم یا گرداننده وجود ندارد و اگر هم وجود داشته باشد، معمولا از اسامی مستعار یا تقلبی استفاده میشود. یک طراح پانزی قطعا نمیخواهد شناسایی شود.
منبع: دنیای اقتصاد