تاریخ: ۲۷ ارديبهشت ۱۴۰۰ ، ساعت ۲۲:۲۲
بازدید: ۱۳۲
کد خبر: ۲۱۱۲۹۰
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت

قانون باید با نگاه مثبت و حمایتی تصویب شود/ نباید تسلیم لابی‌های اقتصادی شویم

‌می‌متالز - رنجبر فلاح استاد دانشگاه پیام نور، جدی نائب رئیس کمیسیون صنایع و معادن مجلس و طیبی استاد دانشگاه سمنان با حضور در برنامه چشم انداز شبکه ایران کالا به بررسی مطالبات تولید کنندگان از دولت آینده پرداختند.

به گزارش می‌متالز، رضا رنجبر فلاح استاد دانشگاه پیام نور طی گفتگوی زنده تلویزیونی با شبکه ایران کالا اظهار کرد: آن قدر محدودیت داریم که تولید کنندگان نمی‌توانند فعالیت کنند، باید انجمن تولیدکنندگان و اتاق‌های بازرگانی دائم با پیشنهاد مشخص از دولت مطالبه داشته باشند.

وی با اشاره به اینکه چرخه تولید را باید تکمیل کرد گفت: دولت باید از تولیدکنندگان حمایت کند، باید مشکلات را درست حلاجی کنیم و رسما دعوت نامه برای مداخله دولت در اقتصاد ندهیم، باید به سمت رقابت کامل پیش برویم.

رنجبر فلاح با اشاره به اینکه باید با متخلف برخورد کرد افزود: برخی از امور مطالبه کاذب است، قانون باید با نگاه مثبت و حمایتی تصویب شود.

علی جدی نایب رئیس کمیسیون صنایع و معادن مجلس در ادامه برنامه با اشاره به اینکه تعداد دولتمردانی که در حوزه اقتصاد و تولید برنامه ریزی و تصمیم گیری می‌کنند به انگشتان دست هم نمی‌رسد گفت: تیم اقتصادی دولت نباید تاجر مسلک باشد، نباید تعارض منافع ایجاد شود، انسان‌های سالم و توانمند باید در دولت آینده حضور داشته باشند، در کشور ظرفیت‌ها و امتیازات برابر بین تولیدکنندگان باید توزیع شود.

وی با اشاره به اینکه بخش خصوصی نباید زمین گیر شود ادامه داد: باید مانع زدایی کنیم، عملاً مقرراتی تنظیم می‌شود که تولید کننده زمین گیر شود، ممنوعیت واردات در برخی از کالا‌ها وجود دارد، اما می‌بینیم که درصد بالایی از کالا‌های ممنوعه با امضای مسئولین در بازار دیده می‌شود.

جدی با اشاره به اینکه تولید کنندگان در کشور کارشان را بلد هستند، ولی با مانع مواجه می‌شوند گفت: در بحث فولاد امضا‌های طلایی داریم و در کمیسیون صنایع و معادن ما به این موضوع ورود پیدا کردیم و هنوز دو ماه است که با هیئت رئیسه مسئله داریم و نتوانستیم موضوع را در صحن مطرح کنیم.

نائب رئیس کمیسیون صنایع و معادن مجلس اظهار کرد: باید فولاد در کشور به صورت شفاف در بورس عرضه شود، در این خصوص خود دولتی‌ها مانع ایجاد می‌کنند، دولتی‌ها در مجلس لابی دارند، ۳ معاون معدنی وزیر صمت تاکنون تغییر کرده است چرا معاون معدنی تا به این حد تغییر می‌کند.

وی با اشاره به اینکه قوانین خوبی در جهت حمایت از تولید داریم، اما اجرا نمی‌شود گفت: نباید تسلیم لابی‌های اقتصادی شویم، افراد توانمند، سالم و تاجر باید در عرصه حضور پیدا کنند و نباید تاجر مسلک باشند، بانک‌ها باید در خدمت تولید باشند، عملا تولید در خدمت بانک‌ها است و بانک تولید را غارت کرده است، قوه قضاییه باید ورود پیدا کند، هیچ واحد تولیدی به خاطر بدهی به بانک نباید تعطیل شود.

سید کمال طیبی استاد دانشگاه اصفهان با اشاره به اینکه هرچه تیم اقتصادی دولت خالص باشد و از مشاوران اقتصادی بهره‌مند شود می‌تواند کمک کننده باشد افزود: واقعیت‌های اقتصادی را باید بازگو کرد، با وجود مقررات و کمیته‌ها کلاف سردرگمی برای تولید کننده ایجاد شده است.

وی ادامه داد: دولت باید دخالت و تصدی گری خود را در اقتصاد کمتر کند تا به نتیجه بهتری برسیم، اندازه اقتصادی دولت هر چه کمتر شود بر روی رشد اقتصادی اثر می‌گذارد.

این استاد دانشگاه اصفهان با اشاره به اینکه باید به دنبال تقویت تولید باشیم و روابط تجاری را گسترش دهیم گفت:باید به دنبال بهبود فضای کسب و کار باشیم.

منبع: ایران کالا

عناوین برگزیده