تاریخ: ۰۱ خرداد ۱۴۰۰ ، ساعت ۲۳:۰۸
بازدید: ۲۸۹
کد خبر: ۲۱۱۵۴۶
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت

فعال‌سازی مجدد سامانه تایید منشأ ارز

‌می‌متالز - سخنگوی گمرک اعلام کرد که با پیگیری‌های صورت گرفته توسط گمرک، سامانه تایید منشأ ارز بانک مرکزی که تبادل دیتا را با گمرک متوقف کرده بود، مجددا فعال شد.

به گزارش می‌متالز، در روز‌های اخیر خبری در رسانه‌های رسمی اعلام شد مبنی‌بر اینکه بانک مرکزی با ارسال نامه‌ای به گمرک ایران اعلام کرد که از این پس، اطلاعات تامین ارز را به‌صورت مستقیم فراهم نخواهد کرد و باید اطلاعات از طریق سامانه جامع تجارت دریافت شود. بانک مرکزی در این نامه اعلام کرده بود: پیرو تکلیف سازمان بازرسی کل کشور به این بانک، از پانزدهم اردیبهشت ١۴٠٠ امکان ارائه اطلاعات تامین ارز از طریق وب سرویس به‌صورت مستقیم به آن سازمان فراهم نخواهد شد و باید اطلاعات از طریق سامانه جامع تجارت دریافت شود. در این راستا، واردکنندگان عنوان کرده بودند که امکان صدور مجوز بارگیری وجود ندارد. در عین حال، دارو و مواد اولیه دارویی و بیمارستانی چند شرکت به‌صورت فوری؛ در گمرکات به دلیل این اتفاق در حوزه منشأ ارز، امکان ترخیص نداشتند.

حال به گزارش خبرگزاری مهر، سیدروح الله لطیفی اظهار کرده است: با پیگیری‌های صورت گرفته توسط گمرک، بانک مرکزی تبادل اطلاعات با گمرک را از سر گرفت و مشکل تایید منشأ ارز اظهارنامه‌های گمرکی یا تایید سامانه‌ای ارز در زمان ترخیص کالا برطرف شد و صاحبان کالا می‌توانند به اظهار کالا بپردازند. لطیفی افزود: با پیگیری گمرک و هماهنگی سازمان بازرسی کل کشور، شورای اجرایی فناوری اطلاعات، وزارت صمت و بانک مرکزی و جلسات مجزای گمرک با بانک مرکزی و وزارت صمت، سامانه قبلی تایید منشأ ارز، تبادل اطلاعاتش را با گمرک از سر گرفت و مجددا فعال شد. لطیفی تاکید کرد: این سامانه از سال ۱۳۹۰ فعال بوده و تایید منشأ ارز واردات کالا‌ها از این طریق از سوی بانک مرکزی در دو مرحله اظهار کالا و ترخیص صورت می‌گرفت که برای جایگزینی، تغییر سرویس یا فرآیند جدید حتما باید دیتا‌های لازم بانک مرکزی در اختیار گمرک قرار گیرد. وی افزود: گمرک اصراری بر دریافت مستقیم دیتا به روش گذشته از بانک مرکزی در آینده ندارد، اما معتقد است که برای تغییر رویه و دریافت اطلاعات از سامانه جامع تجارت باید مانند همه دنیا، سرویس جدید تبادل دیتا همزمان با سرویس قدیم فعال شود و صحت سنجی و پایداری دیتا نیز بررسی شود و سپس سرویس قبلی کنار گذاشته شود تا این‌گونه صاحبان کالا و گمرک دچار مشکل نشوند و وظایف گمرک هم دچار خدشه نشود.

منبع: دنیای اقتصاد

عناوین برگزیده