تاریخ: ۰۳ خرداد ۱۴۰۰ ، ساعت ۲۳:۳۰
بازدید: ۳۶۴
کد خبر: ۲۱۱۹۲۹
سرویس خبر : خودرو و قطعه سازی

خودروسازی با فرمول نمی‌چرخد

خودروسازی با فرمول نمی‌چرخد
‌می‌متالز - مدیر کل صنایع حمل و نقل وزارت صمت، با انتقاد از افزایش ۸ درصدی قیمت محصولات خودروسازان، گفت: شرکت‌های خودروسازی و قطعه‌سازی با فرمول نمی‌چرخند، بلکه با کار و عملیات و درگیری و افزایش هزینه‌های روزانه تولید می‌چرخند.

به گزارش می‌متالز، سهیل معمارباشی، افزود: صدای چوب فرمول معیوب شورای رقابت در صنعت خودرو و قطعه ما بلند شده است، اما متاسفانه برخی این صدا را نمی‌شنوند. وی با اشاره به تعلل دو ماهه شورای رقابت در ابلاغ افزایش ۹ درصدی، گفت: این عدد به هیچ عنوان متناسب با افزایش هزینه‌هایی که شرکت‌های خودروساز متحمل شده‌اند نیست، ضمن اینکه این افزایش قیمت متعلق به سال گذشته و خودرو‌هایی است که ایران‌خودرو فروخته و به مشتریان تحویل داده است.

معمارباشی با بیان اینکه در انتقاد به سیستم قیمت‌گذاری و فرمول شورای رقابت مباحث کارشناسی زیادی داشته‌ایم، اما متاسفانه نمی‌پذیرند و بر قیمت‌گذاری با این فرمول اصرار دارند، تصریح کرد: پروژه‌های توسعه محصول و ارتقای کیفی محصولات و پروژه‌های انطباق با استاندارد، درگیر مساله اقتصادی بودن کسب‌وکار خودروساز و قطعه ساز است؛ اگر این موضوع اصلاح نشود متاسفانه روز به روز صنعت خودرو پسرفت خواهد داشت. وی افزود: متاسفانه هیچ توجهی به این موضوع مهم نمی‌شود، اینکه چرا شورا با یک تصمیم، صنعتی که بیش از ۴۰ صنعت دیگر را در زنجیره ارزش دارد، ۱۶درصد ارزش افزوده صنعت و ۲ درصد ارزش افزوده کشور را تشکیل می‌دهد را تهدید می‌کند. مدیر کل صنایع حمل و نقل نیرومحرکه تاکید کرد: می‌توانستیم به اقتصاد ملی کمک کنیم و باعث افزایش ارزش افزوده کشور در بخش صنعت خودرو و رشد و توسعه بیشتر این بخش شویم. وی ادامه داد: وقتی خودرو تولید شده را با ۷۰ تا ۸۰ درصد قیمت مواد اولیه قیمت‌گذاری می‌کنید، زیان هنگفتی را به اقتصاد و صنعت کشور تحمیل می‌کنید؛ این فرمول نه تنها صنعت خودرو را گرفتار کرده، بلکه ارزش افزوده کل کشور را دچار زیان و کاهش کرده است. معمارباشی، با اشاره به مذاکرات هفته گذشته با کمیسیون صنایع مجلس شورای اسلامی، تصریح کرد: هرچند که انتظار بود با توجه به اینکه کمیسیون صنایع مجلس، کمیسیونی تخصصی و آشنا به مباحث است، اظهارنظر‌ها نیز کارشناسی و مسوولانه باشد، متاسفانه اخبار و دیدگاه‌هایی منتشر می‌شود که سازگار با شرایط صنعت خودرو و زنجیره تامین نیست. وی از تشکیل کمیته ویژه با دستور رئیس کمیسیون صنایع مجلس خبر داد و گفت: امیدواریم این کمیسیون تخصصی به داد صنعت خودرو برسد، به کمک ما بیاید تا خودروسازی را از این چرخه معیوب و دور باطلی که گرفتار شده خارج کنیم. معمارباشی تاکید کرد: وقتی صنعتی زیانده می‌شود مطمئنا فعالیت‌های تحقیق و توسعه و فعالیت‌های ارتقای محصولات و توسعه‌ای متوقف می‌شود؛ هرچند خودروسازان در یکی دو سال اخیر از جان و دل مایه گذاشته و در این شرایط رشد تولید را محقق کرده‌اند، اما اگر قرار باشد این روند ادامه یابد اتفاقات ناخوشایندی در انتظار این صنعت خواهد بود. وی با بیان اینکه مطالبات قطعه‌سازان از صنعت خودرو به حدود ۵۰ هزار میلیارد تومان رسیده که عدد بسیار سنگینی است، تصریح کرد: مطمئنا قطعه سازان هم امکان ادامه حیات با شرایط فعلی را نخواهند داشت.

منبع: دنیای اقتصاد

عناوین برگزیده
دستاورد‌های فولاد مبارکه با در نظر گرفتن محدودیت‌ها خیلی بهتر مشخص می‌شود/ تولید ۵ محصول جدید در فولاد مبارکه تا پایان امسال/ حل بحران آب صنایع استان اصفهان تا ۲ ماه آینده/ افزایش ۱۴.۷ درصدی سود فولاد مبارکه نسبت به مدت مشابه در ۶ ماه نخست امسال/ ما تا پایان سال آینده محدودیت انرژی برق را نخواهیم داشت
مدیرعامل شرکت فولاد مبارکه:

دستاورد‌های فولاد مبارکه با در نظر گرفتن محدودیت‌ها خیلی بهتر مشخص می‌شود/ تولید ۵ محصول جدید در فولاد مبارکه تا پایان امسال/ حل بحران آب صنایع استان اصفهان تا ۲ ماه آینده/ افزایش ۱۴.۷ درصدی سود فولاد مبارکه نسبت به مدت مشابه در ۶ ماه نخست امسال/ ما تا پایان سال آینده محدودیت انرژی برق را نخواهیم داشت