تاریخ: ۰۴ خرداد ۱۴۰۰ ، ساعت ۱۰:۳۶
بازدید: ۱۹۹
کد خبر: ۲۱۲۱۹۲
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت
پیش‌گشایش؛

کلیت بازار در امواج فروشندگان هیجانی

‌می‌متالز - کلیت بازار نیز تا زمان مشخص شدن رفع تحریم‌ها و نتایج انتخابات ریاست جمهوری که امروز اسامی کاندیدا‌های تایید صلاحیت شده آن منتشر می‌گردد، بسیار بعید است که تغییر روند محسوسی به خود بگیرد و فعالین بازار و خریداران بالقوه در انتظار تعیین روند میان مدت و بلندمدت نرخ ارز و برنامه‌ها و سیاست‌های اقتصادی دولت منتخب خواهند بود.

به گزارش می‌متالز، روز گذشته و علی رغم ادامه روند کاهشی شاخص کل، شاهد بهبود روند معاملات در برخی از شرکت‌ها و گروه‌ها بودیم و صف‌های فروش کمتری را نسبت به روز‌های گذشته مشاهده می‌کردیم. همچنین برخی از نماد‌ها و از جمله شتران به صف خرید نیز رسیدند و روند گروه پالایشگاهی و برخی از نماد‌های پتروشیمی و فلزات در محدوده‌های مثبت معامله شدند.

بازگشایی پر حرف و حدیث نماد بانک ملت نیز انجام شد و این نماد با بیش از ۲۲ درصد کاهش قیمت، به قیمت‌های یک سال پیش خود بازگشت. شاخص کل با بیش از ۱۲ هزار و ۲۰۰ واحد کاهش به کانال یک میلیونی عقب نشینی کرد و در پایان معاملات به ۱ میلیون و ۹۵ هزار واحد رسید. شاخص کل هم وزن نیز کاهش بیش از ۱.۳ درصدی و در حدود ۵ هزار واحدی را تجربه کرد و به ۳۸۳ هزار واحد سقوط کرد.

ارزش معاملات بورس و فرابورس نیز به ۶۲ هزار میلیارد ریال رسید.

سیاست و اقتصاد کلان

در خبری از حوزه اقتصاد کلان، رئیس کل بانک مرکزی با بیان اینکه براساس برآورد اولیه، رشد اقتصادی در ۹ماه سال ۱۳۹۹ معادل ۲.۲ درصد بود، تصریح کرد: تولید ناخالص داخلی بدون نفت نیز معادل ۱.۹ درصد رشد داشته که نویدبخش خروج از رکود اقتصادی است. همتی به مهمترین اقدامات بانک مرکزی برای مدیریت نقدینگی و مهار تورم در سال ۱۳۹۹ اشاره کرد و گفت: سیاست‌گذاری پولی در چارچوب هدف‌گذاری تورم با استفاده از عملیات بازار باز و هدف‌گذاری میانی نرخ سود بازار بین بانکی به شکل تعیین نرخ سود سیاستی، از جمله این موارد بوده است. رئیس کل بانک مرکزی با بیان اینکه در نتیجه اقدامات یاد شده طی ماه‌های آبان تا اسفند ۱۳۹۹، بدهی بانک‌ها به بانک مرکزی روندی نزولی داشته است، تصریح کرد: با این حال، حجم نقدینگی در پایان سال ۱۳۹۹ با ۴۰.۶ درصد افزایش نسبت به پایان سال ۱۳۹۸ همراه بود که نسبت به رشد سال ۱۳۹۸ (۳۱.۳ درصد)، ۹.۳ واحد درصد افزایش نشان داد.

در خبری از همین حوزه، وزیر امور اقتصادی و دارایی از آمادگی دولت برای واگذاری ۱۰۰ هزار میلیارد تومان از دارایی‌های دولت به بخش خصوصی در ۶ ماهه اول سال خبر داد. دژپسند ادامه داد: وزارت اقتصاد و دارایی، ۲۷ هزار میلیارد تومان آگهی فروش در مرحله عرضه شرکت‌های دولتی مشمول واگذاری به بخش خصوصی در اختیار دارد که باید مشتری و تقاضا برای آن وجود داشته باشد، بنابراین برنامه ما این است که برای ۶ ماه اول سال، به ارزش ۱۰۰ هزار میلیارد تومان سهام شرکت‌های دولتی که در فهرست واگذاری قرار دارند، آماده عرضه شود.

همچنین در خبری از حوزه پتروشیمی، معاون وزیر نفت در امور پتروشیمی از صادرات ۲۵ میلیون تن محصولات پتروشیمی در سال ۱۳۹۹ در شرایط تحریم و کاهش تقاضای ناشی از کرونا خبر داد و گفت: درآمد ارزی ناشی از این مقدار صادرات ۱۰ میلیارد دلار بوده است. محمدی میانگین پیشرفت ۱۰ طرح باقیمانده جهش دوم صنعت پتروشیمی را ۸۴ درصد برشمرد و با بیان اینکه این طرح‌ها تا پایان سال ۱۴۰۰ به بهره‌برداری می‌رسد، گفت: با تحقق ۱۰۰ میلیون تن، صد درصد برنامه ششم توسعه در بخش پتروشیمی محقق می‌شود. وی با بیان اینکه هم‌اکنون ۴۰ طرح فعال هم در قالب طرح‌های جهش سوم فعال هستند و ظرفیت تا سال ۱۴۰۴ به حدود ۱۳۵ میلیون تن می‌رسد، افزود: با تحقق طرح‌های جهش سوم، رتبه ایران در تولید محصولات پایه در خاورمیانه از رتبه دوم به جایگاه نخست ارتقا می‌یابد.

در بازار‌های جهانی شاهد رشد ۲.۵ درصدی قیمت نفت خام بودیم. در شب گذشته بهای هر بشکه نفت خام برنت با ۱ دلار و ۶۹ سنت افزایش به ۶۸ دلار و ۳۷ سنت رسید. قیمت جهانی مس نیز رشد در حدود ۱ درصدی را داشت و به ۹.۹۷۰ دلار رسید. بهای اونس جهانی طلا نیز با ۳ دلار افزایش به ۱.۸۸۹ دلار رسید. در حوزه رمز ارز‌ها نیز شاهد رشد ۷ درصدی قیمت بیت کوین بودیم و بهای این رمز ارز به بیش از ۳۷ هزار دلار رسید.

بازار امروز

با توجه به گزارش‌های ماهیانه تقریبا مثبت در اکثر نماد‌های اصلی بازار و در گروه‌های فلزات و پتروشیمی، انتظار داریم که در این گروه‌ها شاهد کاهش فشار فروش و رشد تقاضا باشیم. بازگشایی احتمالی نماد فولاد در جریان معاملات امروز نیز یکی از دیگر رویداد‌های تاثیرگذار بر بازار خواهد بود. توقف روز گذشته دو نماد مهم بازار یعنی خودرو و خساپا نیز که به علت تغییر قیمت محصولات این دو خودروساز با افشای الف متوقف شدند، روند حرکتی این گروه را تا زمان بازگشایی دو نماد لیدر ثابت و کم نوسان نگاه خواهد داشت.

در گروه‌های کوچک نیز و به خصوص در نماد‌هایی که اصلاح قیمت جدی‌ای را نداشته اند و همچنان نسبت‌های قیمت به سود بالایی را دارند، انتظار ادامه کاهش قیمت‌ها را خواهیم داشت.

کلیت بازار نیز تا زمان مشخص شدن رفع تحریم‌ها و نتایج انتخابات ریاست جمهوری که امروز اسامی کاندیدا‌های تایید صلاحیت شده آن منتشر می‌گردد، بسیار بعید است که تغییر روند محسوسی به خود بگیرد و فعالین بازار و خریداران بالقوه در انتظار تعیین روند میان مدت و بلندمدت نرخ ارز و برنامه‌ها و سیاست‌های اقتصادی دولت منتخب خواهند بود.

منبع: بورس نیوز

عناوین برگزیده